Party in Panama!

Bocas del Toro Travel Blog

Met Jorien in Panama!

Hola todos!

Op mijn laatste dag in Panama dus maar weer achter de computer gekropen om weer een verhaaltje te vertellen! Totaal bijna 3 weken in Panama geweest, iets langer dan de geplande 2 weken! We hebben echt heel veel gedaan en gezien, conclusie: Panama is feest, relaxen, heet en prachtig!

Jorien in Panama!

Onze vriendin Jorien die bij de KLM werkt had een vlucht aangevraagd naar Panama, dus zondag kwam zij met haar KLM-crew gezellig langs bij ons in Panama-city! Natuurlijk lekker zitten bij kletsen en zij had wat Nederlandse magazines en drop voor ons bij, dus dat was genieten!! Maandag gingen we een poging doen om naar de San Blas eilanden te gaan (360 bounty-eilanden) maar die poging mislukt door het ontbreken van een 4WD op ons busje, dus omgekeerd en terug naar Panama-city, en nieuw plan: feesten! Die avond uiteindelijk op een verjaardagsfeestje van ¨Frankie¨beland waar we champagne kregen en ons heerlijk misdragen hebben op de dansvloer! Hier in Panama-city is het heel normaal om een boobjob te laten doen, zo lopen die meiden hier ook rond in de kortste jurkjes met daarin hun nieuwe DD-maat gepropt.

De KLM crew!
Het is echt waar je je ogen op versteekt, ongelofelijk wat een poppetjes lopen hier rond! Zelfs de paspoppen in de shopingmalls hebben ze aangepast op de dikke opblaas tieten van de meiden! Wij zijn natuurlijk ook wezen shoppen in Panama, joehoe na 3 maanden wat nieuwe kleren is wel lekker! Verder zijn we nog 1 dag de toerist uit gaan hangen om naar het Panama-kanaal te gaan en woensdag moest Jorien en crew alweer naar huis vliegen, jammer!

San Blas, poging 2

Omdat Karlijn en ik toch zoveel goede dingen over de San Blas eilanden hoorde moesten we daar toch maar naar toe: poging 2, deze keer mét 4WD! Donderdagochtend om 5 uur opgehaald en 4 uur hobbelen in een jeep, daarna van de jeep in een bootje gezet en daar nog bijna een uur in gezeten en dan van het bootje op een eiland gedumpt met 700 Kuna mensen! (de Kuna Yala is een indianen stam) Nou, daar heb je de cultuurshock! Ik had een bounty eiland verwacht, maar daarvoor in de plaats kregen we een super vol eiland met overal afval, indianen, warmte en geen hygiënische sanitaire voorzieningen! Nee, de douche is een emmer regenwater en de WC is boven het water gebouwd dus je doet het gelijk in het water! Uiteindelijk bleek dat dit alleen een eiland was om te slapen en dat we elke dag met een boot naar de mooiste onbewoonde eilandjes werden gebracht! Na Fiji dacht ik dat ik niets meer mooi zou vinden, maar de San Blas is echt PRACHTIG! We zijn er drie dagen gebleven en de laatste nacht hebben we op 1 van de eilanden geslapen met 1 familie, dat was echt geweldig! ´s Avonds bij het kampvuur, visje eten die echt vers was, gitaar muziek erbij! En toen ik midden in de nacht wakker werd was er een prachtige sterrenhemel boven mij! (het slapen op zand is toch best hard zonder matje) De volgende ochtend voordat we weer werden opgehaald hebben Karlijn en ik nog even met de jochies van de Kuna familie gespeeld, ik heb namelijk balonnen mee om weg te geven aan de kids hier!

Jan van Gent in Panama!

Omdat Karlijn en ik niet de standaard backpack-route willen doen, gingen we even afhaken naar iets niet-toeristisch! In Panama city waren we Rob tegen gekomen die aan de NHTV studeerd (ons oude schooltje) en die nu stage loopt in Panama, hij nodigde ons uit om naar zijn stage plaats te komen omdat daar het toerisme ¨nog¨ niet helemaal ontwikkeld is.

Kuna vrouwen
Twee Nederlanders hadden besloten om juist hier hun hotel op te zetten en Rob is nu wat marketing en andere opdrachten voor hun aan het doen. In de omgeving is van alles te doen, watervallen, eiland bezoeken, paardrijden etc. Maar het is vooral leuk voor vogelaars want er zijn allemaal soorten vogels in de buurt! Zo heb ik bijvoorbeeld de Jan van Gent voorbij zien vliegen! We hebben ons wel vermaakt in het mini dorpje met maar 1 restaurant waar we vooraf moesten betalen, zodat hij boodschappen kon doen! Karlijn heeft nog paardgereden en ´s avonds hebben we de vissersboten zien weggaan die de hele nacht lang op het water zitten te dobberen. Rob vertelde dat een Amerikaans meisje een keer mee was gegaan ´s nachts en de hele nacht heeft lopen overgeven, maar de vissers waren er blij mee, want te hadden de beste vangst ooit! Smakelijk eten!

Bergje klimmen in Boquete

Boquete is een dorp in de bergen van Panama waar het iendelijk wat koeler is, daarom gingen wij er heen! Wouw, we hadden het ´s avonds gewoon fris en moesten een trui aan! Joehoe!! We hebben daar een berg beklommen, maar door de wolken was het uitzicht een beetje jammer, wel super sportief van ons! Karlijn vond de spinnen en rare insecten wat minder, maar het was wel een mooi stukje regenwoud waar we doorheen liepen! Is kijken hoeveel mooier Costa Rica is! Aan het einde van de dag gingen we naar de hot springs, wat kleine plasjes bleken de zijn, maar wel heerlijk om even de spieren in te laten rusten! ´s Avonds nog wezen eten in een restaurantje waar een grappige New Yorker ons mooie verhalen vertelde! Zijn uitspraak: ¨I don´t understand why other people are complaining when it rains; you´re in a fucking rainforest!!¨

See you in Bocas!!

En nu zitten we in Bocas del Toro, weer eilandjes, strand en het is weer heet! Natuurlijk ook weer feesten! De backpackers die wij òp de San Blas hadden ontmoet zaten nu ook hier in Bocas, dat is de backpack-route.

de douche
Na San Blas zeiden wij dus ook; ¨see you in Bocas!¨ Waarschijnlijk komen we ze hierna nog wel vaker tegen! Maandag zijn we gaan duiken, heerlijk! Ondanks dat er weinig te zien was, hebben Karlijn en ik ons prima vermaakt met een schrijfbordje onderwater! Hele verhalen hebben we naar elkaar geschreven! hihi!

Morgen gaan we naar Costa Rica, spannend! Via de backpacker vrienden hier hebben we al wat tips gekregen wat we kunnen gaan doen, verder gaan we ook nog een collega van Karlijn opzoeken die een hostel aan het opzetten is, en een zus van het huisgenootje van Karlijn die in er woont! Gezellig dus!

Tot de volgende keer weer!

Besos, Veerle

Lotte82 says:
Leuk Veer,
Wat een fantastisch verhaal en wat zie je er goed uit! Volgens mij heeft Cuba je een boost gegeven!
Ik heb mn ticket naar het tropische Kroatië geboekt... maar daarvoor zie ik je nog!
Dikke zoen
Lot
Posted on: May 15, 2008
Met Jorien in Panama!
De KLM crew!
Kuna vrouwen
de douche
de WC
eiland met de ene palmboom!
samen op het eiland met 1 palmboom
ons slaap-eiland!
zonsondergang!
kamp op het eiland!
op het strand: Veerle en Karlijn 2…
op het strand: Veerle en Karlijn …
Karlijn op het paardje!
kijkend naar de vissersboten met d…
kijkend naar de vissersboten met …
In het enige restaurantje!
Het bergbeklim-team!
Hot Springs!
gezellig samen eten in het hostel …
gezellig samen eten in het hostel…