Laatste week in Honduras!

Utila Travel Blog

mijn nieuwe carnavals outfit!

Het is alweer langer dan een week geleden dat ik terug in Nederland ben gekomen! Inmiddels ben ik alweer aan het werk, weer bezig met mijn motorrijlessen en heb ik alweer lekker gefeest met mijn vriendinnen hier! Maar ik ben jullie nog mijn laatste reisverhaal verschuldigd: mijn laatste weken in Centraal Amerika! Dus zie hier, mijn laatste verhaal! Geniet, want het duurt weer even voordat ik weer zo'n lange reis ga maken, niet té lang natuurlijk! (hihi!)

Full Moon walk in Nicargaua

Mijn vorige verhaal eindigde dat ik vertelde dat we die avond een volle maan wandeling op een vulkaan gingen houden. Nou dat was geweldig! Dankzij mijn Ometepe-training was ook deze vulkaan weer een eitje! Pan comido zoals ze dat in het Spaans zeggen! We vertrokken om 11 uur 's nachts met ongeveer 22 man.

ons vulkaan-klim team! vlnr ik, Karlijn, Senead en Jackie
Rond 3 uur 's ochtends waren we bovenop de vulkaan en rond half 4 bij onze campsite waar we een kampvuur hadden! Even uitrusten want rond 5 uur gingen we naar de kraterrand om de zonsopgang te zien! Jammer genoeg was er te veel stoom vanuit de krater, dus konden we geen lava zien! (er zal weer is iets niet mis gaan!) Maar het uitzicht was prachtig! Ik denk dat mijn foto's niet voor niets spreken! Terug bij het kamp gingen we ontbijten en een uurtje rusten voordat we de klim naar beneden begonnen! He-le-maal gebroken kwamen we rond 11 uur beneden aan en het enige wat we wilde was een douche en een bed!

Trouwens deze hike was georganiseerd door Quetzaltrekkers, een vrijwilligersorganisatie die door middel van hikes ontwikkelingsprojecten steunen in Guatemala en Nicaragua! Dus ons geld ging naar het goede doel!!! Jaja!!!

Chocola eten en koffie drinken in Matagalpa

MAAR.

Vulkaan krater met stoom
.. een bed was er niet voor ons, want wij hadden het geweldige idee om die dag gelijk door te reizen naar Matagalpa in de bergen, we konden wel slapen in de bus... dachten we! Maar nee, dat slapen werd het ook niet, want de weg was onder constructie!!! Boemel boemel boemel over die weg met gaten! Leuk! Eindelijk kwamen we na 4 uur bussen (ipv 2uur) aan in Matagalpa waarna we een hotel zochten, maar nee dit mocht ook al niet! Want de eerste 4 hotels waar we aan de deur stonden zaten VOL! Neeeheeee, niet nu.... met blaren op onze voeten vonden we gelukkig een aardig hotelletje voor een nachtje! We hebben toen wel 14 uur achter elkaar geslapen!

Chocolade!!! Ja, een slimme Nederlander heeft hier een chocolade kasteel gemaakt, waar ze chocola maken! Dáár moesten we natuurlijk even een kijkje nemen! Oef, alleen die geur daar was al heerlijk! Mijn tijd bij la Bohéme in Breda (waar dé lekkerste chocola in Nederland vandaan komt) kwam weer helemaal terug! Jamsie! We kregen van alles te proeven! Oh ja, en we weten hoe  chocola gemaakt wordt!

Koffie!!! Goed, hier heb je allemaal koffie plantages in de buurt, wij moesten hier dus ook een kijkje nemen.

chocola maken!
Ondanks dat Karlijn geen koffie drinkt. Wij gingen kijken bij een plantage waar ze alles zo duurzaam mogelijk doen. Eten komt uit hun eigen moestuin, vlees van eigen boerderij, recyclen, van plantage-afval, wc-afval en tuin-afval werden gassen gemaakt waar weer mee gekookt werd en de energie werd van hun eigen waterkrachtcentrale gewonnen. Goed voorbeeld!! Ook voor hun werknemers werd goed gezorgd, school voor de kinderen, opvang, eten en andere faciliteiten! We hebben daar dus een hele rondleiding gehad. MAAR deze tour begon om 3 uur, precies wanneer Nederland in verlenging ging tegen de Russen! DUS hebben wij de tour 30 min laten wachten zodat we Nederland nog konden suporten, maar helaas...

Naar Honduras toe!

Ja, einde Nicarague, welkom Honduras! Mijn laatste week wilde we vieren op het duikeiland Utila.

Balonnenfeest!!
Daarvoor moesten we eerst 2 dagen reizen van ieder 7 uur! Bussen!!! 1 nachtje in de hoofdstad geslapen, niet bepaals een veilige stad dus meer dan ons hotel en busstation hebben we niet gezien! Toen het laatste deel van de reis: 1 uur in de boot. Dit is mijn ERGSTE bootreis ooit! Er zijn gewoon mannen in dienst die plasticzakjes en keukenpapier uitdelen, want elke keer gaan er wel mensen kotsen tijdens deze trip! En ja hoor, om mij heen de een na de ander... NIET KIJKEN! Gelukkig werkte mijn Egyptische paardenmiddel weer top! Naja, Karlijn en ik hadden het uur nét gehaald! Oef!

Utila eiland, lekker duiken en feesten!

We hadden een relaxed hostel uitgekozen m't zwembad, aangezien op Utila niet zoveel stranden zijn! Utila staat bekend om het goedkope duiken, wat het ook heel erg commercieel maakt.

Voetbal kijken voor de koffietour!!
Hier zijn echt zoveel duikscholen, ongelofelijk! Aan ons hostel was ook een duikschool gekopppeld, als je hier een duikcursus deed kon je gratis slapen en als je gewoon met hun ging duiken kreeg je korting op je kamer. Wij hier dus bij gaan duiken, maar dit was een foute keus bleek al snel! Door het commerciële werd het ook gelijk een stuk anoniemer. We werden totaal niet geholpen terwijl er allemaal Dive Masters in Training rond liepen! (die zijn meestal het manusje van alles!) Dus na onze 2 dag duiken hebben we daar niet meer gedoken! En... na de Corn Islands (Nicaragua) viel het ook erg tegen wat we zagen! Maaaaaarrrr we wilde toch nog 1 nachtduik maken, dus dit hebben we bij de iets minder commerciële buren gedaan!

Verder hebben we vooral van de zon en het zwembad genoten! Meer dan de twee straten op het eiland hebben we niet gezien, oeps! Natuurlijk waren er 's avonds weer de nodige feestjes, dus die hebben we ook maar meegedaan!!! Onze vriend Chris (Engelsman) die ons al sinds Costa Rica achtervolgd (zelfde route doet) was er ook weer! Gezellig! Dus we hebben veel lol gehad voordat.

Duiken!!!
.. ik weg moest!!!

Naar huis...

Na de vreselijke bootreis terug, weer een bus in en hup we zaten in San Pedro. Samen met Chris, want hij ging na mijn vertrek verder reizen met Karlijn naar El Salvador. Mijn laatste avondmaal was  een typische taco schotel, aangezien ik toch niet echt fan was van de andere keus: rijst met bonen! Zondag ochtend moesten Karlijn en ik dan echt gedag tegen elkaar zeggen en na 4 maanden bij elkaar ging dit niet zonder traan.. snik... moeilijk hoor! Gelukkig komt ze 9 augustus alweer terug in Nederland! Jheeee!!!

Atlanta

Mijn vlucht van San Pedro ging naar Atlanta, waar ik 1 nachtje moest slapen en de dag erip om 5 uur moest doorvliegen naar Amsterdam. Ik had een hostel via internet uitgezocht en de volgende dag wilde ik allemaal inkopen doen omdat de Dollar voor ons zo gunstig staat! Helaas zijn de winkels in Amerika op maandag ook later open, dus ik had maar weinig shoptijd en moest ik alweer naar het vliegveld!

Amsterdam en Zeist

Thuis!!!!

Ik ben blij om weer thuis te zijn! Lekker dicht bij Ingrid, weer terug bij mijn vrienden! Zoals ik in het begin van mijn verhaal al schreef ben ik ook weer aan het werk, aan het motorrijden en ben ik opzoek naar een appartementje voor mijzelf! Ik heb geen problemen met wennen, of cultuurshock, of iets dergelijks! Nee hoor, ik ben gewoon weer thuis!

Dus bel mij weer om iets af te spreken!!! (ik heb nog steeds het zelfde nummer!)

Hasta Luego!

Veerle

mijn nieuwe carnavals outfit!
ons vulkaan-klim team! vlnr ik, Ka…
ons vulkaan-klim team! vlnr ik, K…
Vulkaan krater met stoom
chocola maken!
Balonnenfeest!!
Voetbal kijken voor de koffietour!!
Duiken!!!
begin van de vreselijke boottocht,…
begin van de vreselijke boottocht…
Karlijn die poging doet om te slap…
Karlijn die poging doet om te sla…
ik, moe maar voldaan op een steen!
uitzicht op vulkaan vanaf het mooi…
uitzicht op vulkaan vanaf het moo…
de fabriek was als een chocolade k…
de fabriek was als een chocolade …