Kort en actief in Costa Rica!

Monteverde Travel Blog

Heerlijk genieten! (heb me aangepast aan de Amerikaanse chica´s met die zonnebril!)

Buenas dias!

Hier ben ik dan weer met mijn update! Hoorde dat jullie alweer onrustig werden en weer naar een verhaal verlangde van mij!! Rustig maar, ik ben nog een maand hier om avonturen te beleven! Tja, nog MAAR een maandje en ik vlieg alweer naar huis, zo raar! Ben nu al dik 4 maanden weg uit Nederland en moet zeggen dat het nog niet zo lang lijkt dat ik weg ben, maar tegelijkertijd lijkt Peru alweer zo lang geleden! Het is echt zo van: "oh ja, in Peru ben ik ook nog geweest!" hihi! Maar goed 1 juli zal ik weer voet op Nederlandse bodem zetten en tot die tijd geniet ik nog even van alles wat Centraal Amerika mij te bieden heeft!

Costa Rica, pura vida

Ben nu dus in Costa Rica! De grens overgang van Panama naar Costa Rica was erg makkelijk, gewoon over een brug lopen! Eerst een stempeltje halen, anders moet je weer helemaal terug lopen over de gammele houten brug! Aan de andere kant weer een stempeltje en je bent in Costa Rica! We hadden inmiddels contact gemaakt met twee gasten die een huur auto hadden en daar mochten we wel een achterbankje van delen om niet weer in een bus te hoeven zitten.

De fietstocht! (fiets met mandje!!)
We deelde de achterbank samen met een Duits stel die dezelfde kant opgingen, dus met zijn zessen in de auto gepropt (incl bagage) reden we Costa Rica in! Natuurlijk zie je niet gelijk een verschil aan de natuur oid, alleen de weg was niet zo goed onderhouden als in Panama, allemaal gaten!! AUW!

Fietsen in Puerto Viejo

De titel zegt het al, Kort en actief in Costa Rica en we waren daar gelijk mee begonnen. We hadden 2 fietsen gehuurd en via stranden een 24 km gefietst! Onze Nederlandse kontjes waren hier alleen niet zo aan gewend en dus hadden we een beetje spierpijn de dag erop! Oeps! We hadden ook een extra omweg gemaakt omdat ik langs de weg "chocolate tour" zag staan!! JAAAA! Dus wij er heen, was maar 400m, maar wel over stenen en kuilen en berg opwaards.

Krokodil!!!
.. We kwamen nog 2 andere tegen die ook de bordjes aan het volgen waren en na ons kwamen ook nog die twee Duitsers aan! Maar het bleek een trap te zijn, want je moest veel betalen voor de tour en op het einde kreeg je pas chocolade... jammer... weer even de 400m terug fietsen!

Schildpadden zoeken en kanoën in Tortuguero

Vanuit Puerto Viejo gingen we Noordwaards langs de Caribische kust richting Tortuguero. Na een tijdje stopt de weg en moet je een boot nemen die je verder kan brengen! Dus door het tropischregenwoud heen, vanuit de boor zie je dan al krokodillen, apen en we hebben zelfs een luiaard zien hangen! Geweldig! Tortugero is er naar genoemd: Tortugas oftewel Schildpadden!! Het nestseizoen is pas net begonnen en het is hier dus mogelijk om die ontzettend grote zeeschildpadden het strand op te zien gaan om hun eieren te leggen.

Ons schildpadden-zoek-team!
Dat wilde we, alleen vertelde onze gids ons dat er vanaf februari nog maar 28 schildpadden waren gespot, dus dat het zonde was om een tourtje te betalen en dat je beter (illegaal) zelf een avond strandwandeling kon maken. Dus samen met onze nieuwe vrienden, een Braziliaan, Italiaan en Duitser zijn we om half 8 op pad gegaan. Je mag geen licht bij je hebben want dan kon je de schilpadden afleiden, dus we hebben 3 uur lang in het donker over het strand gelopen. Ik ben er achter gekomen dat strand lopen niet een van mijn beste kanten is en op het einde moest ik dan ook letterlijk geduwd worden om thuis te komen! We hadden geen schildpad gezien, dus erg jammer! De volgende ochtend mosten we om 6 uur al op kanotocht door het Nationaal Park. Hier gingen we wel beestjes kijken! We begonnen al met apen, leguanen, hagedissen en kaaimannen (kleine krokodillen).
Wasbeertjes!
Ook zagen we een otter en hebben we een toekan gespot!! En als klapper op de vuurpijl zagen we ook nog twee wasbeertjes langs de kant van het water wandelen! Geweldig!

Chillen in Alajuela

De zus-van-de-huisgenoot-van-Karlijn woont sinds een jaar nu in Costa Rica en heeft net een babytje gekregen, dus wij moesten natuurlijk even op kraamvisite! Zij woont samen met haar man echt in een hele sjieke wijk buiten de hoofdstad, waar heel veel expats (buitenlanders) wonen. Wij hebben bij haar heerlijk kunnen uitrusten, bij de club kunnen zwemmen en een massage genomen!

Paardrijden en vissen vlak bij Palmar Norte

Na de zus-van werd het tijd om de collega-van-Karlijn te bezoeken die een hotel aan het opzetten is in Costa Rica.

Visje vangen met Thijs!
Zij is samen met haar man en twee kinderen begin dit jaar naar Costa Rica verhuisd om hier hun eigen huis en hotel te bouwen! De bouw is al begonnen en ze hebben alle vier al aardig hun draai gevonden. We moesten natuurlijk wel een activiteit doen hier en omdat Fred met de zeekayaken in Amerika zat (!!) werd het paardrijden! Dit keer voelde ik me al veel beter op zo'n beest en we hebben echt een aardig stukje gereden door het regenwoud heen, weer apen gezien en een watervalletje. 's Middags gingen we ergens lunchen waar je eerst uit de vijver een vis moest vissen en daarna kwam hij gefrituurd op je bordje met frietjes en sla! Volgens Thijs (3,5 jaar) was het lekkerder dan bij de MacDonalds! Hij had gelijk!

Wandelen en surfen in Manuel Antonio

In Costa Rica zijn er super veel Nationaal Parken en wij konden helaas maar een aantal hiervan bezoeken! Zo ook één in Manual Antonio, dit park met een tropischregenwoud ligt aan een aantal stranden aan de Pasifischekust.

aapje aan het eten!!
Tijdens het wandelen kwamen we een slang in een boom tegen, leguanes en weer aapjes! Natuurlijk ook heerlijk in de zon gelegen aan één van de stranden, relaxen! De volgende dag was het park dicht dus hadden we een surfles geregeld! Tja, na mijn drama in Peru moest ik het toch nog een keer proberen!! En deze keer ging het super goed, met de eerste golf kon ik al staan! WAHOE!!! Surfchickies die we zijn! Vergeleken met Peru waren de golven hier veel rustiger en werd ik ook nog eens door de leraar in de golf geduwd... tja, makkie, maaaaaaar wel heel erg leuk! Jammer dat ik mijn knie door het zand had opengehaald (is net schuurpapier!) maar no pain no game?!!!

Canopying in Monteverde!

Via San José de lelijkste hoofdstad ooit (waar we alleen zijn wezen shoppen!) zijn we naar het bergdorpje Monteverde gegaan, dit ligt midden in het cloudforest van Costa Rica, natuurlijk weer een Nationaal Park.

Ik als surfbabe! Jahoe!
Hier kun je van meterslange kabelbanen door de wolken en over de bomen heen glijden!! Gaaf! Wij natuurlijk de extreemste kabelbaan uitgezocht, via het bedrijf genaamd Extremo! We zijn langs 14 banen gegeleden, van 15 meter tot 750 meter lang! Ook zat er een abseil stukje bij en DE TARZAN! Dit is een soort slinger baan waarbij je eerst van een platform moet afspringen en via touwen heen en weer slingert MAAR je springt eerst wel van een 4 meter hoge vrije val voordat je aan je touw blijft hangen.... WWHHÁÁÁÁÁÁÁ!!!!! Dan sla je wel een Tarzan kreet uit! Omdat ik bang was dat ik niet zou durfen wanneer ik anderen zag springen ben ik als eerste gegaan! AAAAHOOEEEAAAAA!!!!! Er is een video van, ik hoop dat ik die nog op internet kan krijgen voor jullie! Op het einde werd het weer (harde wind en regen) eook wel extreem, dus ik was blij dat we weer veilig terug kwamen!

Orkaan Alma

Goed, het was niet zo raar dat het gisteren zo winderig was want er ging een tropischestorm langs de Pasifischekust van Costa Rica, naar Nicaragua en Honduras! De eerste van dit seizoen en de eerste sinds 50 jaar in deze route (via de Pasific) hebben wij een geluk! Geen paniek, vandaag was het weer al veel beter en die orkaan is alweer erg afgezwakt naar Honduras aan het gaan.

Daar ga ik abseilen naar beneden!
In Nicaragua heeft hij de meeste schade aangebracht, helaas. De komende 4 weken gaan we eigenlijk de route van deze orkaan achterna, dus we hopen dat we niet in de problemen komen en onze geplande route kunnen vervolgen!

Morgen gaan we proberen naar Nicaragua te gaan, misschien nog met 1 tussenstop in Costa Rica. Ik hoop dat ik straks de foto´s op de site kan zetten, ze worden op dit moment gebrand... anders komt dat iets later!

Pura Vida (favo uitspraak hier!)

Veerle

veerlestolker says:
ja de video staat erop! Helemaal onderaan bij de foto´s! AAAaaaahhhhhhh!!!!!
Posted on: Jun 04, 2008
Ja, de foto´s staan erop! Filmpje lukt me nog niet,... jammer!
Liefs,
Veerle
Posted on: May 31, 2008
veerlestolker says:
Sorry, maar de foto´s gaan nog niet lukken! Kijk op de site van Karlijn naar een voorproefje!
Posted on: May 30, 2008
Heerlijk genieten! (heb me aangepa…
Heerlijk genieten! (heb me aangep…
De fietstocht! (fiets met mandje!!)
Krokodil!!!
Ons schildpadden-zoek-team!
Wasbeertjes!
Visje vangen met Thijs!
aapje aan het eten!!
Ik als surfbabe! Jahoe!
Daar ga ik abseilen naar beneden!
Jaja, regenseizoen!! (dit was trou…
Jaja, regenseizoen!! (dit was tro…