Lento Kiinaan Guangzhouhun, jossa minimaalista shoppailua sekä kiinalaista hierontaa (kääk!)

Guangzhou Travel Blog

Saavuimme Kiinaan Guangzhouhun, jossa lentokentän edessä oli heti taksikyydin tarjoajia. Pyysivät kyydistä hotellillemme 200 yuania ja pudottivat 150 yuaniin, kun ei suostuttu. Mut ei suostuttu sittenkään, vaan odoteltiin virallisessa taksijonossa. Siinä olikin kyltti, ettei saa / kannata mennä kuin oikean taksin kyytiin. Ja Kirsikin sanoi, että sen pituinen matka maksaa ehkä noin 100 yuania. Maksoimme kyydistä 75 yuania. Kuski ei tarkkaan tiennyt, mihin mennä. Tiesi vain sen alueen. Vähän hirvitti. Se vain kiinaa posotti ja pyysi hotellin osoitetta useasti nähtäväksi, joka minulla oli Kirsin ansiosta Kiinan karakteereilla. Jos sitä ei olisi ollut, ei oltais päästy hotelliin, kun kukaan ei puhu englantia –vielä vähemmän kuin Shanghaissa tai Pekingissä. Jotenkin Kirsistä oli suuri apu taksineuvojensa kanssa. Hyvin kuitenkin päästiin perille. Kuski selvästikin kysyi meiltä ohjeita. Onneksi olin netistä nähnyt hotellin kuvan, koska kun näin sen taksin ikkunasta, osoittelin kovasti sinne päin, niin kuski ymmärsi ajaa pihaan.

Hotellihuone oli 7. kerroksessa ja aivan karmea! Suihkuverho oli homeessa, sängyt kivikovat ja todella likaista. Ikkunasta oli kuitenkin hyvä näkymä, kun oli iso ikkuna ja korkealla. Joten pitkälle näkyi maisemia. Ilma tosin oli sateesta ihan samea eikä yhtään kaunis maisema ollutkaan. Myös respa ymmärsi tosi vähän enkkua, mutta vähän kuitenkin.

Syötiin hotellin ravintolassa. Timo otti pihvin, joka oli todella raaka. Vaikka suht verisestä tykkääkin, mut se pihvi oli ihan karmea rutlake. Puolet oli luuta. Tosi pieni annos. Minä söin possua. Annos oli tosi pieni. Siinä oli pari vaivaista salaatinlehteä ja tomaattisiivua, hirveä rutlake eikä tarpeeksi paistettu.

Sitten mentiin ulos kävelylle. Katseltiin puljuja. Samanlaisia pikku puoteja kuin edelliselläkin Kiinan reissulla, mutta ei niin kivoja vaatteita. Ruma kaupunginosa. Paljon ihmisiä. Turisteina olimme ainoat, joita oli.

Minä olin jo sekaisin suunnasta. Tim oli selvillä koko ajan. Syötiin KFC –pikaravintolassa vegehamppari ja tulisia minikatkarapuja friteerattuna, et lähti nälkä. Ihmiset tuijotti; muita vaaleita ei ollut. Monet hymyili kovasti. Siisti vessa.

Hotellille takaisin mennessä käytiin hampparit mukaan hotellille. Ostin Lotalle yöpuvun ja 3 kpl sukkia. Myyjät kyttäsi ja kulki perässä. En muistanutkaan, miten inhottavalta se tuntuu. Ei löydetty mitään muuta ostettavaa.

Kantonissa on tosi saasteista, lima rupes heti virtaamaan. Naama ihan likainen. Guangzhou on Guangdongin isoin kaupunki.

Hotellin 2. kerroksessa oli sauna ja kiinalainen hieronta; 100 minuuttia maksoi 118 yuania / hlö eli 11,8 €. Oli siellä muitakin hierontoja, mut me otettiin kiinalainen. Timo vietiin muualle. Minut ohjattiin huoneeseen, jossa osoitettiin kummallista suihkukoppia. Laitoin vaatteet kaappiin, mikä minulle osoitettiin. Lukitus oli ihan outo, auttoivat sen kanssa. Kävin suihkussa, hyvin höyryävässä sellaisessa. Luulin, että se on heidän saunansa. Minulle tuotiin sortsit ja paita. Pukeuduin niihin. Menin käytävään, kun ketään ei ruvennut kuulumaan. Ohjasivat huoneeseen makaamaan. Hieroja ei puhunut yhtään enkkua ja muutkin tosi vähän.

Huomasin, että Timo vietiin mun viereiseen huoneeseen. Kiva. Hieronta alkoi päästä. Hän venytti niskaa ja varoittamatta niksautti niskani. Tuntui karmealle ja kuului hirveä rutina. Sitten oli vuorossa rintalihasten ja mahan silitys. Jalat hierottiin kunnolla, ihan sattui välillä. Sitten selkä, jalat takaa ja edestä ja istuen niskaa ja hartiat. Tuntui hyvältä, erityisesti selästä, käsivarsista, pohkeista ja penikoista. Tosi kovaakin painoi välillä. Reidet kutisi. Se teki ihan outoja liikkeitä. Jonkinlainen logiikka siinä kuitenkin oli.

Siellä oli ikkuna auki, oli tosi kylmä. Pyyhe ei ollut koko aikaa päällä, niin palelsi aika paljon. Toivat mulle appelsiinilimpparin tapaista. Kiitin kiinaksi. Etsin hieronnan jälkeen itsekseen takaisin sokkeloisessa paikassa. En oikein löytänyt, mutta Timo tuli hierojansa saattelemana vastaan, joten hän näytti minullekin tietä. Odotin vastaanotossa Timoa. Tarjosivat mulle kuvottavaa lämmintä vettä. Onneks Timo tuli, niin ei tarvinnut juoda.

Siellä oli vain miehiä asiakkaina. Timon hieronta oli vähän erilainen. Se hieroi eri järjestyksessä eikä kaikkia paikkoja, kuten penikoita. Sille ei annettu juomaa eikä niskaa rusautettu. Samanlaista outoa tökkimistä se oli, mutta tuntui hyvältäkin. Jotkin pojat ohjasi Timoa koko ajan. Vaatteet oli viikattu, laitettu kaappiin, ohjattu suihkuun, höyrysaunaan, laittoivat kaapin lukkoon, saattoivat hierontahuoneeseen. Vaatteet siltä oli otettu yksi vaate kerrallaan vastaan, kun se oli riisunut. Pyyhe oli hänelle tuotu, minä jouduin etsimään pyyhettä itse huoneessa. Hieronnan jälkeen se oli ohjattu toisenlaiseenkin saunaan, suihkuun ja annettu vaatteet yksitellen ja viety eteiseen. Pyysivät 100 yuania tipiä. Timolla oli vain vähän käteistä, kun mulla oli loput.

Kovasti olivat ihmetelleet ne pojat ja hieroja Timon tatuointeja; koskettivat, tuijottivat, naureskelivat. Minun hieroja kosketteli minun hiuksia, hihitti ja sanoi jotain kiinaksi. Huoneiden välillä oli ikkuna, mistä hierojat katselivat toisiaan ja viittelöivät jotain toisilleen. Oli vissiin outoa heillekin, kun vaaleaihoisia hierottavana.

Sitten mentiin hotellihuoneeseen syömään (kanapihvi oikean hampurilaisen välissä). Mukana myös 2 jäätävän kylmää olutta. Ängättiin samaan sänkyyn. Minulle kaksi peitto kaksinkerroin alle ja silti kova sänky. Lisäksi kaksi peittoa päällä. Tv:tä katsottiin hetki.