HarbourFront Centerissä ja Vivo Cityssä shoppailua, Zoo, Night Safari, live jazzin kuuntelua

Singapore Travel Blog

Söimme aamupalan hotellilla. Buffeeseen kuului paljon kaikenlaista: mm. pannukakkua, pekonia, perunaa, makkaraa, papuja, hedelmiä, muroja, jogurttia, paahtoleipää, juustoa, kinkkua, kahvia, muffinssia, erilaisia mehuja jne. Perunat ja hedelmät ja pannukakku vaihteli päivittäin hieman eri tavoilla laitettuna. Aamiainen oli oikein hyvä ja tukeva; maksoi 16 Singaporen dollaria eli 6 euroa. Menimme ajoissa eikä ollut ruuhkaa.

Odotimme hotellin aulassa kyytiämme. Luxory Tourin nainen hommasi sen meille ilmaiseksi, että menemme uutta kameraa ostamaan joltain liikkeen yhteistyökumppanilta. Saisimme sen tällä tavalla muka halvemmalla. Kameran osto olikin tarkoituksenamme.

Menimme sataman tuntumaan HarbourFront Centeriin, josta ostimme hienon kameran ja videokameran yhdistelmän. Ja kyllä hän tuntui antavan alennuksiakin kai. Kameran mukana tuli kamerapidike (jalat), suojakotelo, laukku, yksi giga muistia, elokuvaohjelma ja laturi akkuineen. Lisäksi ostettiin kaksi gigan muistikortti ja vara-akku. Kamerassa on tosi iso muisti, tarkkoja kuvia, 10 gigaa.

Ihmiset ovat todella ystävällisiä ja mukavia. Juttelevat paljon ja kertovat nähtävyyksistä yms. (esim. taksikuskit). Kameran myyjä oli myös tosi ystävällinen (toi kokista juotavaksi ja muutenkin), mutta kun ostos oli tehty, huomasi muutoksen selvästi. Hän sanoi, että hän soittaa kyydin hotellille sitten, kun olemme käyneet muualla shoppailemassa •jos siis haluamme. Kun tulimme takaisin, soitti hän kyydin ja antoi kokista odotellessa, mutta oli jo selvästi välinpitämättömämpi. Oli myös hygienista juoda tölkistä, kun mies antoi meille pillit.

Menimme siis muita kauppoja kiertelemään ja myös uuden ostoskeskuksen puolelle (viereinen rakennus). Se oli kuulemma Aasian isoin ostoskeskus. Paikka oli nimeltään (New) Vivo City. Näimme myös caple carit, jotka lähtivät HarbourFrontista. Ostin Zarasta ihanasti istuvat ruskeat suorat housut ja sandaalit 15 eurolla (ei ollut hyviä kenkiä kävelyyn mukana) sekä vesikameran. Palawan •rannalla Sentosalla on kuulemma hienoja kaloja ja jos delfiiniuintiin tarvitaan. Monet kaupat ei kuitenkaan ollut auki, kun kello oli vasta niin vähän. Ne aukee yleisesti 10-11 aikaan ja on myös myöhään (21) auki.

Taksikuski kertoi, että Indonesian ja Malesian puolella on satanut paljon ja on ollut isoja tulvia, jossa on kuollut monta sataa ihmistä. Singaporessa on ollut kuitenkin kuivaa. Auton ikkunasta näimme jättimäisen kuumailmapallon, joka oli maassa. Luinkin siitä netissä, et sen kyytiin pääsee maksusta. Täällä on toinen toisensa jälkeen tosi isoja ostoskeskuksia.

Söimme lounaan hotellilla. Ravintolassa oli seitsemän työntekijää näkyvillä ja asiakkaina vain me. Yhden homma on esim. vain asiakkaiden vastaanotto ovella. On se toista kuin Suomessa.

Sitten me otimme lyhyet torkut ja jatkoimme Singapore Zoohon. Olimme varanneet retken pienestä matkapuljusta. Saimme halvemman pakettihinnan, kun menimme myös Night Safarille, minne aioimme muutenkin. Sinne menimme siis bussilla. Oli kiva, ettei itse tarvinnut hommata kyytiä, mutta ikävä juttu oli se, että koko ajan oli hirveä kiire eikä me keritty katsoa kaikkia eläimiä eikä niin pitkään kuin oltais itse haluttu. Opas vaan hoputti koko ajan. Paikka piti juosta läpi, että ehdittiin esityksiin ja oikeassa ajassa pois. Kirahvi jäi esim. näkemättä ja isoista virtahevoista näimme vain takapuolen. Eläimet olivat siis ilman häkkejä. Esteinä oli vesivalleja ja kallioita. Se oli tosi kiva juttu. Sai hyviä valokuvia ja näytti kuin eläimet olisi olut vapaana vieressä. Osa oli ihan vapaana, esim. orangutangit. Harmi, ettei ne tullut kulkureitille. Joskus ne tekee kuulemma niin.

Menimme katsomaan norsuesitystä, mikä oli ihan hauska. Ihmisiä oli niin kauheasti, että joka paikka oli täynnä. Lähellä olijat saivat hyviä valokuvia ja saivat syöttää norsuille banaaneja. Menimme myös jääkarhuesitykseen, mutta siellä oli vielä vähemmän tilaa, joten tulimme pois. Jotain se siellä polski vedessä ja vilkutti. Menimme myös sellaiselle ”bussi”ajelulle (tram), mikä kierteli alueen eri osia. Ainakin norsuilla olisi voinut ratsastaa. Norsuilla en ole tainnutkaan ratsastaa, vaan ainoastaa kamelilla. Se tapahtui pienenä tyttönä Egyptissä.

Yösafarin puolella söimme ensin, jonka jälkeen menimme samanmoisella ”bussilla” ajelulle. Kuljimme kolmen eri reitin läpi. Näytteillä oli siis yöeläimiä tai se, mitä niistä näkyi. Kyllä suht hyvin näimme monia eläimiä, mutta salamaa ei saanut käyttää, joten videolle ei tainnut paljon tallentua. Joka puolella oli aivan korviahuumaava heinäsirkan (kaskaan) sirinä. Tämä olisi ollut paljon mielenkiintoisempi kahdestaan kävellen. Kävellenkin sinne olisi saanut mennä, jos ei oltas oltu ryhmän mukana.

Lopuksi menimme katsomaan Creatures of the night showta, mikä oli ihan hauska. Sanottiin, että käytävillä saattaa juosta eläimiä, joten ei pidä säikähtää. Meidän jalkojen lähelle tuli sammakko ja joku haki sen pois. En tiedä, oliko tarkoituksellista. Me istuttiin ihan käytävän vieressä siis. Jotain pörröistä eläintä yrittivät saada päämme yläpuolella olevalle köydelle kävelemään/kiipeämään, muttei se suostunut. Toinen lähti kyllä toisesta päästä. Ja iso käärme oli piilotettu eräiden asiakkaiden penkin alle eikä he tienneet siitä mitään. Vähänkö säikähtivät.

Kotiin tultua kävelimme lähikulmilla katselemassa (mm. Arab street). Menimme Blu jazz cafeeseen istumaan. Söimme fingerfoodia (motsarellatikkuja ja muitakin juttuja). Timo maistoi singaporelaista Tiger-olutta ja minä singapore slingiä (ihan hyvä, muttei tarpeeksi makea). Timo tykkäsi kovasti Tigerista. Sisällä soitti live jazzbändi. Kiva.

Hotellille palattuamme menimme yöuinnille uima-altaalle. Oli ihanaa. Otin taas muutaman sileän kiven pohjasta. Mistähän niitä sinne on siunaantunut…