verhuizing naar Brooklyn

New York Travel Blog

Maandag 3 september

Vanmorgen al om 5 uur wakker. Eerst nog geprobeerd om wat te slapen, maar uiteindelijk de laptop aangezet om nog wat gebruik te maken van internet. Je weet maar nooit wat je krijgt op het volgende adres. Nog wat foto’s op de site gezet. En wat mensen gesproken via msn en mail. We hadden afgesproken op een bepaalde tijd beneden elkaar te ontmoeten. Onderweg naar de lobby kom ik langs de kamer van fran. Daar zie ik een enveloppe voor de deur liggen. Die lag bij meerdere deuren. Zelf nog even terug gelopen of ik er niet overheen gekeken had. Maar nee, geen enveloppe voor mij.
Het bleek een rekening te zijn voor kosten in het hotel. Nou ja welke kosten kun je daar nou maken? Hooguit de minibar, maar daar hebben we niets uitgehaald. Dat hadden we onderling afgesproken. Straks maar ff vragen bij de receptie. Eerst ontbijten. Vonden vlak bij het hotel een klein tentje waar we Eggs met bacon on a roll konden krijgen en wat te drinken. Lekker gegeten en weer terug voor de koffers en een gesprekje bij de balie.
Wat blijkt: het waren inderdaad kosten van de minibar. Deze heeft sensoren en als je er iets uithaalt voor een bepaald aantal seconden, wordt het automatisch gezien als nuttigen en op de rekening bijgeschreven. Tja dat systeem kenden we niet. Gelukkig kon alles teruggedraaid worden. Nog even terug naar de kamers. Nog even de laatste dingen inpakken en Wanda bellen. Ze vraagt of we pas na 12 uur bij haar willen zijn en we krijgen nog wat routebeschrijving hoe we van de metro bij haar huis komen.
We zijn alle drie wel nieuwsgierig naar Wanda. Tot nu toe is vrijwel alle contact via Francoise gelopen. Ik heb alleen kort voor vertrek ons even per mail voorgesteld en dat we nog contact zouden opnemen. Dan op pad, zwaar beladen. Ik met een koffer van zeker 20 kg en een backpack van ruim 10 kg en een trolley koffertje waar ook nog wel zo’n 10 kg inzit (laptop, camera, stekkers, snoeren, telefoons, kaas etc..) Voor het gemak de camera daar ingedaan, zodat ik niet nog een rugzak mee hoefde te nemen. Dat bleek een goed idee.
Fran had een grote zware koffer en ook een backback. Tom een grote koffer, een sporttas en nog een rugzak.
Bij de poortjes van de metro elkaar een beetje geholpen om er door te komen. Omdat de koffers er niet doorgetrokken konden worden (paaltjes niet ver genoeg uit elkaar). Bij onze eindhalte (Nevins street) moesten we 2 trappen op met onze ZWARE bagage. Bovenaan eerst even uitpuffen en kijken waar we nu naartoe moeten. T was eigenlijk niet eens zo ver lopen, maar door de koffers en tassen en omdat je niet weet hoe ver het nog is, leek het heeel ver. Gelukkig in een keer goed gelopen. Om even voor half 1 waren we daar. Het is een buut waar veel dezelfde soort huisjes staan. T lijkt een beetje op een grachtenpand, maar zonder grachten  3 verdiepingen hoog. De bovenste verdieping ‘verhuurd’ Wanda voor haar kamerorkest stichting. Ze wil dus geen huur, maar een donatie voor de stichting. Ze heeft 3 kinderen die het huis uit zijn, vandaar de 3 kamers die ze over heeft. Het is een straatje met veel bomen en aan de achterkant zitten allemaal tuintjes met ook veel bomen, dus je kijkt niet zomaar alle tuinen in.
Het huis is gebouwd omstreeks 1860, wat voor de burgeroorlog is en dat is redelijk oud hier voor een huis.
Na kennismaking met Wanda, direct de kamers bekeken en vervolgens samen in haar tuintje gezeten om har agenda met aankomst en vertrek van gasten naast ons overzicht te leggen. Zoals het er nu uitziet valt het verhuizen allemaal toch nog wel mee. We moeten hier binnenshuis een paar keer van kamer wisselen, maar dat zijn kleine verhuizingen. In het hotel gaan we (lees Fran, want die begint in het hotel) proberen te regelen, dat we de hele periode dezelfde kamer kunnen houden.
Fran en ik hebben overlegd hoe we dat gaan aanpakken en besloten dat Fran in het hotel begint. Ze wilde graag aan het eind hier in huis zitten omdat Wouter dan komt. Die kan dan samen met haar hier op 1 kamer slapen. Het vriendinnetje van Tom komt waarschijnlijk ook nog een aantal dagen ergens rond de herfstvakantie.
Daarna ben ik met Wanda meegereden naar de supermarkt. We mogen hier zelf koken als we dat willen, maar er zijn ook een aantal heel voordelige restaurantjes in de buurt, waar je prima kunt eten. De supermarkt is vrij groot (Wanda zei dat het een kleine was), maar een beetje ver om te lopen. We moeten maar es kijken of er een metrostation ergens in de buurt van een supermarkt is. Ondertussen hebben Fran en Tom gekeken wie waar slaapt, wat het handigst is. Er is 1 grote kamer met een bed en een slaapbank (futon), een iets kleiner met een klein twee persoonsbed en een klein kamertje met een eenpersoonsbed. Tom zal hier het langste blijven die heeft de grootste kamer. In het kleinste kamertje komt straks Rick te slapen. Hij heeft hier al eens eerder gelogeerd vertelde Wanda. Hij komt voor twee maanden. Ergens tussendoor komen er nog een keer een vriend en een keer een vriendinnetje van hem, dus dan moeten we kamers wisselen. Fran heeft daarom het kleine kamertje. Als Rick komt, gaat zij het hotel in. Ik heb dus de middelste kamer. Het bed is niet erg lang (ik gok 1.90), maar ik kan dwarsliggen (dat doe ik toch graag hihihi).
Rustig de tijd genomen om de koffers uit te pakken. Daarna wilden we de buurt her een beetje verkennen. Hebben uiteindelijk toch een heel stuk gelopen. Rond vier uur begonnen tot zeker half zeven bij een temperatuur van 28C. Zijn bij de Manhattan Brug geweest en van daaruit naar de Brooklyn Brug gelopen. Daar zijn we tot halverwege overheen gelopen. Een paar foto’s gemaakt. Ik had de camera niet bij me. We komen er vast nog een keer. En als niet, dan loop ik er zelf nog eens heen. Zeker s avonds moet het daar fantastisch uitzicht geven. Fran had verkeerde schoenen aan en blaren. Ik had ook geen wandelschoenen aan en zere voeten hihihi. We waren dan ook blij toen we bij een restaurantje binnenkwamen en heerlijk koel konden zitten. Na vijf minuten vonden we toch wel dat de airco vrij hoog stond en was het zelfs koud. Wel lekker gegeten bij een Bedouin. Rond acht uur waren we weer bij Wanda thuis. Nog heel even met haar gepraat, maar al snel naar boven gegaan. Daar ben ik begonnen aan de belevenissen van de dag te tikken. Helaas heb ik geen internetverbinding hier. Mijn kaart ziet alleen een beveiligd netwerk  Als jullie nog tips hebben of ik nog andere instellingen kan maken, waardoor ie meer netwerken hier in de buurt ziet dan stuur me dan even een mail. Fan ziet een stuk of 10 netwerken!! Meeste wel beveiligd, maar ook een paar onbeveiligde met vaak een zwak signaal. Maar er zit er ook een bij die een sterk signaal heeft.
Ik heb nog even van Frans laptop gebruik gemaakt om mail te lezen, en een klein stukje op mijn blog te zetten.
Uiteindelijk was het tien uur en ik was erg moe. Logisch na 2 nachten slecht slapen. Ik heb heerlijk geslapen. Omdat ik aan de achterkant slaap heb ik geen last van het verkeer wat door de straat gaat. Ik heb vooral krekels gehoord vannacht hihihi.
Vanmorgen (dinsdag 4 sept) verder getikt aan dit verhaal. Straks even kijken of ik het via de laptop van Fran kan uploaden.

Kussies,
Mirjam
Hallo Allemaal.

Vandaag een flinke wandeling gemaakt door een klein stukje NY. Fran zei al in Amsterdam loop je in 3 kwartier van de een naar de andere kant. Nou hier kun je uuuuuren lopen zonder bekende dingen tegen te komen.
We zijn vandaag vanuit het hotel eerst richting zuiden gelopen langs het kleine parkje van de eekhoorntjes. daarna via Broadway richting noorden. En nee hier is Broadway nog niet het broadway wat iedereen kent. De lichtjes en theaters.
Het grootste stuk van Broadway is straat met gigantische gebouwen met kantoren en appartementen en onderin winkels. Een klein stukje rondom Times Square is het bekende Broadway. Met alle theaters, drukte, lichtjes, reclames en dergelijke.
maar voor we naar Times Square konden wilden we eerst ontbijten en we moesten nog terug naar the Radio Shack waar we de telefoons gekocht hadden. Mijn ontbijt bestond uit een beker kwark met aardbeien en muesli. Wel lekker en ik had nog een soort van appelflap met noten erop voor later.
Ik kon met mijn telefoon nog niet sms'en. Vandaar dat we terug moesten naar de winkel. Na even wachten en verontschuldigingen dat ze met zo weinig personeel waren, werden we al snel geholpen en was het probleem binnen een mum van tijd opgelost.
Samen verder doorgelopen naar het Empire Stat Building. Daar zijn we langs gelopen hebben wat foto's gemaakt en vervolgens weer verder noordelijk. Doel nu was Times Square. Dat is heel druk, maar dat ik he nou zo bijzonder vond? Mwaoh.... Vreselijk veel reclame, auto's mensen, lichtjes. Heb er wel een aantal foto's gemaakt. NY Madame Tussauds zit daar bijvoorbeeld ook en dus al die theaters met shows en voorstellingen ook een aantal mega bioscopen gezien. hebben nog even geinformeerd waar de locatie was voor goedkope tickets. Die bleken alleen voor voorstellingen voor vanmiddag te zijn. dan kun je kaartjes kopen met 50% korting. Maar de grote shows zijn allemaal vast voor de volle prijs. Balen!! Maar goed wie weet ga ik toch nog es kijken of wat dan de vaste prijs voor bijvoorbeeld de Lion King is. Eigenlijk is dat wel iets wat ik wil, maar dat hoeft voor mij niet deze week al. De indrukken die we vandaag opgedaan hebben waren er zoveel. Ik wil er dan ook wel van genieten. :)
Een tijdje rond Times Square gewandeld, toen zagen we een straat met heeeeeel veel mensen. je kon er echt over de koppen lopen en er waren ook allemaal kraampjes. Die straat zijn we ingegaan. Veel mensen hadden brazil T shirts aan. Fran vroeg een van hen waarom dat was. Het bleek Brazildag te zijn. En dus een feestelijke gelegenheid. OK. Langs verschillende kraampjes gekomen. een van de kraampjes bood een gratis stresstest aan. En ze hadden er een paar massagetafels staan. Fran liep erop af en prompt werden we na mini uitleg o de tafel uitgenodigd hihihi. Te beginnen met de achterkant en daarna omdraaien voor de voorkant, dan weer omdraaien zelfde nog eens op de achterkant en weer omdraaien voor de herhaling van de voorkant. Dat hebben we ongeveer 5 of 6 keer gedaan.... ik raakte de tel kwijt. Voelde wel prettig. Fran heeft er een boekje van gekocht, dat zal ik tzt eens van haar lenen. Kan ik wat exacter zijn in wat ze nou precies deden.
Veel van de kraampje hadden eten, Braziliaans eten, sateprikkers met stukken vlees, grote lappen vlees die rond een soort korf hingen en dan boven een houtskool of briketten vuur geroosterd werden. maar ook veel kledingkraampjes.
Van daaruit zijn we via fifth avenue een stukje terug naar het zuiden gelopen. Inmiddels was het rond 2 uur smiddags. Even op de trappen van de NY public Library (bibliotheek) gezeten. wat zitten kletsen en nog wat foto's gemaakt. We besloten nog langs the Chrysler building te lopen en dan langzaam richting hotel om nog even te kunnen internetten, zodat we eventueel ook nog de kans hadden om het thuisfront op msn aan te treffen :) het Chryslerbuildingg vond ik wel heel mooi. Ook daar niet in geweest ofzo. Maar de buitenkant is erg mooi. Er naast staat Grand Central Terminal. Het verschil tussen deze twee is heel groot. Chrysler heel modern. veel glas en glim. GCT veel ouderwetser, met prachtige beeldhouwkunst. We zagen daar ook nog 4 vliegtuigjes overvliegen die iets in de lucht leken te schrijven samen. Maar wat er nou stond heb ik nog niet kunnen ontdekken. Via Third street terug gelopen. Onderweg nog een wat fruit en drinken gekocht bij een van de eerste supermarkten die we gezien hebben.
Nu op mijn kamer aan het genieten van de rust en stilte. Alle lawaai gonst nog in mijn oren... Zal zo proberen nog wat foto's te uploaden.
Het weer is hier overigens prachtig. Hele dag stralend blauwe lucht, heerlijke temperatuur van ik gok.. zo rond de 27 C. Zo nu tijd om even op te frissen en dan lekker eten.