Pampasen.

Rurrenabaque Travel Blog

Efter at have tilbragt en behagelig dag i Rurrenabaque med at pleje vores mange insektbid, (av av, vi fandt heldigvis en bedoevende creme, som gav os et par timers ro af gangen) Gik vi dagen efter ombord paa endnu en baad som skulle foere os ud i pampasen. Her var vi mere heldig med gruppen af rejsende, et par stykker fra Chile, Holland og Frankrig. Modsat junglen er Pampasen fuldstaendig flad med en flod der snor sig ind og ud mellem traer og graes. Allerede i loebet af den foerste time saa vi adskillige dyr, oerne, aber, krokodiller, forskellige fugle og lyseroede delfiner, der er ca. to meter lange og blinde, men med en meget veludviklet hoerelse.

Efter tre timers eventyr naede vi vores lejr, som var smaa rum med masser af myggenet omkring.

Lyseroede delfiner.......
Udenfor ved siden af floden var der haengt haengekoejer op, hvor vi dasede ud oven paa strabadserne inden vi igen sprang ombord og sejlede til "the sunset bar" hvor vi igen smed os i haengekoejerne og drak cola imens vi noed solnedgangen. Da det var blevet moerkt sejlede vi en runde i sumpen med vores lommelygter og kiggede paa krokodilleoejne der lyste roedt lige over vandoverfladen. Stjernerne taendtes paa himlen og det var alt sammen meget spaendende.

Vi vaagnede naeste morgen til den store dag, hvor vi skulle jagte annacondas og svoemme med de lyseroede delfiner. Jagten paa annacondaen viste sig at vaere lidt af en skuffelse, da vi i tre timer vadede i bagende hede gennem floden med stoevlerne fulde af vand og vi saa kun en meget lille annaconda som gemte sig i et trae, saa vi kunne kun se oejnene.

Paa denne tid af aaret er det dog meget svaert at finde annacondas, da de lever i vandet og naar det saa er regntid har de meget plads at leve paa og derfor er det svaerere at finde dem.

Hjemme i lejren skiftede vi til badetoej, jeg havde desvaerre efterladt min bikini et ukendt sted, saa jeg maatte noejes med en undertroeje. I baaden sejlede vi rundt i de smaa damme og ledte efter delfinerne. Inden laenge dukkede de op fordi de kunne hoere motoren fra baaden og svoemmede efter os. Der var en seks stykker, men det var svaert at bedoemme, fordi vandet i floden var meget uklar saa vi saa dem kun naar de kom op efter luft. Vi hoppede i og brugt en times tid med delfinerne omkring os. Det var ret specierlt fordi de var saa store og dukkede op lige ved siden af en en hvorefter de forsvandt igen og dukkede op et andet sted.

Denne krokodille hang altid ud ved lejren.

Vi saa endnu en solnedgang inde vi vendte tilbage til lejren, fik aftensmad og sad ved lejrbaalet inden vi kroeb i sikkerhed under vores myggenet, da insekterne blev for naergaaende.

Naeste dag sejlede vi tilbage til Rurrenabaque hvor vi fandt et billigt hostel og opdagede at vi var loebet toer for penge go at banken havde lukket! Vi brugte aftenen paa at finde et sted hvor de tog visakort, da banken foerdst ville aabne igen mandag.... Tilsidst fandt vi en bar som var villig til at give os 200 bolivianos over beloebet, lige nok til at klare os weekenden over.

Vi tilbragte soendagen ved en laekker svoemmepoel, som var omgivet af mango og manga traer som hjaevnligt smed et par frugter i hovedet paa os, som vi guffede i os.

Mandag havde vi billetter til flyet tilbage til La Paz. Men da det jo er regntid og landingsbanen en graesplaene var den alt for mudret til at flyene kunne lande, saa vi maatte paent vente paa en cafe det meste af dagen paa mere information og de sidste vejrmeldinger for til sidst at faa besked paa at vi foerdst kunne flyve naeste dag. Vi endte dog med at vente yderligere fire timer i "lufthavnen" (et lille hus ved siden af graesplaenen) foer vi tirsdag kunne komme med et meget lille fly tilbage til La Paz, kl. 16.

Lyseroede delfiner.......
Denne krokodille hang altid ud ved…
Denne krokodille hang altid ud ve…
Pampasen vrimler med smaa gule abe…
Pampasen vrimler med smaa gule ab…
Og skildpadder som soler sig.
Howleraberne downer den i traetopp…
Howleraberne downer den i traetop…
Annaconda-jagt... nope, den er ik…
Annaconda-jagt... "nope, den er i…
Er der nogen som ved hvad det her …
Er der nogen som ved hvad det her…
Landingsbanen og vores fly i Rurre…
Landingsbanen og vores fly i Rurr…