Sejltur paa den graagrumsede flod og junglevandring.

Rurrenabaque Travel Blog

Ombord paa baaden...

Soendag, forrige uge hoppede jeg sammen med Annelies paa en lille baad til Rurrenabaque, center for tourisme, for alle der har lyst til at svoemme med delfiner, se paa aber og risikere livet i jagten paa annaconda-slanger. Vi havde pakket vores myggespray og lommelygte og saa frem til et rigtigt eventyr. Ogsaa saa vi frem til at moede andre rejsende, desvaerre viste det sig at vores baad-companionger var en flok forvirrede tyskere med dreadlocks (undskyld mig hvis jeg formaermer nogle) som var mere intereserede i at ryge joints og hoere reagge end i at opleve junglen. Naa, heldigvis havde vi jo hinanden og morede os meget over deres udskejelser (saa laenge de ikke kvaekkede op saa alle jungeldyr flygtede.)

Baaden foerte os ned at floden gennem groenne bjerge og forbi guldgravere (ja, de findes stadig!).

Guldgravere.
Oven paa flere uger i La Paz var det skoent at kunne traekke vejret i lavere luftlag og traekke i sommertoejet. Det var nemlig meget varmt. Da aftenen naermede sig slog vi telte om paa strandbredden og pakkede vores soveposer ud -hvilket viste sig at vaere overfloedigt da det var droenvarmt og umuligt at sove under andet end et lagen. Senere blev aftensmaden serveret, laekkert, imens tyskerne mixede drinks og fyrrede op for gettoblasteren.

Naeste morgen gik vi igen ombord og sejlede et par timer, saa papagoejer og flere groenne bjerge, inden vi endte ved en lille landsby, hvor vi skulle overnatte. I byen boede fem familer og de havde en ganske lille skole. Ingen vej foerte dertil og naturligvis ingen elektrisitet. Vi snakkede med boernene som var glade for lidt afveksling inden en af maendene tog os paa en vandretur i junglen.

Svoemmetur i vandfaldet efter vandretur.
Her blev vi udsat for flere farer, bl.a et trae med giftige pigge og derefter fiskede vi efter piranjas. Der blev dog kun fanget en og den var meget lille.... Paa vej tilbage til landsbyen indsnusede vi lugten af hvidloeg, som kom fra nogle store traer. Da vi naede frem skar vores guide nogle kokosnoedder ned fra en palme og huggede toppen af saa vi kunne drikke saften.

Da vi var paa vej i seng opdagede vi at nogle lede baester kaldet sandfluer havde bidt vores ben og foedder til blods, suk, de var aabenbart ligeglade med vores mygge-spray.

Naeste dag, igen ombord paa baaden, sejlede vi videre til Madidi naturpark, hvor vores guide tog os paa en laengere vandring i junglen. Det var sveddryppende varmt og isaer anstrengende da han fandt paa at vi skulle jagte nogle vildsvin, som vi senere fandt ved et mudderhul (-som stank!).

Og saa bryder regnen ud.
Ellers var det mest spaendende at se de mange forskellige traer og planter som voksede der. Bl.a. var jeg meget facineret af "det vandrende trae" som flytter sig tolv centimeter om aaret ved hele tiden at slaa nye roedder. Der var ogsaa kaempe traer med utallige lianer haengende fra toppen.

Derefter sejlede vi videre ned af floden som blev bredere og bredere indtil vi naaede frem til et vandfald, hvor vi tog os en forfriskende dukkert oven paa vandreturen.

De sidste paa timer i baaden til Rurrenabaque var noget af en oplevelse, da himlen pludselig aabnede sig og det oesede ned imens tordenen buldrede over vores hoveder. Vi maatte daekke os med blaa bresseninger for ikke at blive fuldstandig gennembloedte. Vi var glade da vi endelig kunne lukke doeren til vores vaerelse paa hostelet og tage et langt varmt bad og aflevere vores tilmudrede toej i et vaskeri.

Ombord paa baaden...
Guldgravere.
Svoemmetur i vandfaldet efter vand…
Svoemmetur i vandfaldet efter van…
Og saa bryder regnen ud.
Glaedelig Jul!
Unden for den meget lille skole, m…
Unden for den meget lille skole, …