AsiaVietnamHanoi

Via de dichten mist terug naar Hanoi.

Hanoi Travel Blog

Terug in Hanoi in de straat van ons hotel.

07:00 uur opstaan. 08:30 vertrek. Het is weer mistig vandaag. Het duurt maar een paar minuten voor we bij de boot zijn. Op de boot blijf ik samen met Trudy en Carolien benedendeks. Ik ga schrijven, want ik lig een dag of 3 achter en buiten zien we toch niet veel. Het is een uur of 3 varen. Ergens halverwege de overtocht is er wat commotie. Het is zo mistig geworden dat de kapitein niet genoeg zicht heeft om verder te varen en zijn kompas vertrouwd hij niet of zo. Logische oplossing: 4 bemanningsladen worden op de boeg van de boot gezet en langzaam varen we verder. Onderweg krijgen we de afrekening van de gezamenlijke uitgavenpot van Michel. Wij staan er het slechtste voor van de hele groep (we hebben alle door Michel georganiseerde activiteiten mee gedaan) en moeten 770.

Sumbeam bridge bij het Hoan Kiem Lake.
000 dong bijleggen. We komen met een half uur vertraging in de haven aan (tussen 11:30 en 12:00 uur). We kunnen door de drukte met boten (er is vanwege het weer een uitvaarverbod) niet aanmeren en moeten over een aantal andere boten aan wal klimmen. Michel wil zo snel mogelijk verder en we eten snel wat met de groep in het dorp. Om 13:15 uur rijden we weg om in 1 ruk (op een korte plaspauze in de berm na) naar Hanoi te rijden. Om 16:30 zijn we bij het hotel. Dan blijken al onze spullen verdwenen te zijn. Bij na vraag hebben ze onze spullen overgezet naar een andere kamer. Michel is boos op het hotel, wij met de groep hadden die kamer gehuurt en het personeel heeft dan van onze spullen af te blijven. We hebben in een van onze koffers een marmere beeld zitten waarmee ze 2 weken heel voorzichtig zijn geweest en nu weten we niet hoe en wat ze de afgelopen 2 dagen met onze spullen hebben gedaan.
De tempel waar de Sumdeam bridge bij uit komt.
We willen het vannavond even controleren op eventuele schade als we tape gevonden kunnen krijgen. We gaan nog even de stad in om de “Rode brug” en de tempel op Hoan Kiem Lake te bekijken. Ik ben ondertussen flink verkouden geworden en heb niet veel energie en voel me niet helemaal happy, waardoor mijn “No, thank you” tegen de vele verkopers in de straten van de stad iets minder vriendelijk klinkt dan normaal. De tempel is niet echt heel bijzonder en we zijn vrij snel uitgekeken. De dames willen nog wat shoppen en ik snotter achter ze aan. Ik pas me vandaag goed aan aan de Vietnamezen, ik snotter, rochel en kits op straat (omdat ik bang ben anders papieren zakdoekjes te kort kom). Om 20:00 uur hebben we het door Michel georganiseerde afscheidsdiner, maar van te voren gaan we even naar de kamer, waar ik controleer of ons marmeren beeld de reis tot dusver overleeft heeft.
Uitzicht over het Hoan Kiem Lake naar Thap Rua.
Het is gelukkig nog heel en ik pak hem weer in met de zojuist gekochte rol tape. Om 20:00 staat iedereen die mee gaat paraat in de lobby van het hotel. Trudy en Carolien hebben kleding aangetrokken die ze in Hoi An hebben laten maken en oogsten veel lof. We eten erg lekker bij Lay Bac en aan mijn kant van de tafel is het erg gezellig (bij Michel). Trudy en Carolien vinden het iets minder. We overhandigen Michel de envelop met fooien, Remco is de enige die niks in de envelop heeft gedaan. Na een kleine 2 uur is het diner voorbij (met als afsluiting de taart die Cor en Jannie mee hebben genomen) en gaan we terug naar het hotel, waar we douchen en ik erg snel voor pampus lig.

Terug in Hanoi in de straat van on…
Terug in Hanoi in de straat van o…
Sumbeam bridge bij het Hoan Kiem L…
Sumbeam bridge bij het Hoan Kiem …
De tempel waar de Sumdeam bridge b…
De tempel waar de Sumdeam bridge …
Uitzicht over het Hoan Kiem Lake n…
Uitzicht over het Hoan Kiem Lake …