AsiaVietnamHanoi

Via Hanoi naar Mai Châu.

Hanoi Travel Blog

Boeren aan het ploegen op het rijstveld.

Om 05:00 uur rolt onze trein Hanoi binnen. Als de trein stil staat stappen we uit. Het heeft geregend en de grond en alles is vochtig. De bagage wordt in een jeep geladen (behalve onze koffer met het beeld, die gaat mee de bus in) en wij zelf nemen plaats in een bus die een maatje kleiner is dan de vorige. Het is nog te vroeg voor ontbijt en we rijden eerst een eind tot we een tentje tegen komen dat open is en pho serveert. Om 07:00 uur hebben we prijs, we kunnen ook nog even een blik in de keuken werpen. Als we verder rijden zien we een paar huisjes die in brand lijken te staan, maar het blijken steenbakkerijen te zijn.

Rijst aan het planten.
Om 08:00 uur maken we weer een stop om mensen die op de rijstvelden aan het werk zijn te fotograferen. We rijden weer een kwartier en hebben dan weer een prachtig tafereel te bekijken. We rijden dan weer een uur en komen dan aan in Mai Châu. We overnachten in een stilthouse van een familie die daar zelf ook woont. Er zijn 2 “slaapzalen” waarover heel de groep verdeeld word. De matrasjes zijn dun en liggen op de grond, maar het uitzicht is prachtig. Als we ons bed opgemaakt hebben drinken we wat en dan gaan we met zij drieën een stuk wandelen in en om het dorp. De omgeving is schitterend. Een paar kinderen zien ons van een afstand aan komen en sprinten met hun handelswaar naar de rand van het weggetje en oefenen hun verhoopkunst uit. Aan een paar andere jongetjes die het erg druk hebben met het pletten van dierdopjes tussen 2 stenen geeft Trudy een paar pennen.
Ons uitzicht vanuit ons bed.
Cor en Jannie zijn ook al aan het wandelen tussen de rijstvelden terwijl de rest in het stilthouse wat zit te drinken. In het dorp word ook  net een nieuwe huisje gebouwd. Het eten in het stilthouse is redelijk goed. Na het eten lopen we het dorp in. De winkels verkopen allemaal hetzelfde: kruisbogen, katapults, geborduurde portemonnees en sjaals en meer van dat soort meuk. De wandeling na de middag, geleid door Mr Ba is voor een gedeelte hetzelfde als die wij zelf voor de middag gedaan hebben. De op eendekroos  lijkende beplanting (groen en rood), planten de boeren zelf een scheppen dit na verloop van tijd weer af om als varkensvoer te dienen. Tijdens de wandeling vertelt Michel over zijn problemen met de autoriteiten hier, om te mogen trouwen en dus zijn eigen reisagentschap te kunnen beginnen.
Black Thai dansvoorstelling.
Na de wandeling willen we gaan douchen, maar er zijn in eerste instantie geen handdoeken. Deze weet Michel te regelen, maar waar hij niks aan kan veranderen is dat het water ijskoud is. Na het eten komt er een dansgroep van de Zwarte Thai een voorstelling geven. Trudy en ik zitten vooraan zodat ik foto’s kan maken. Het eerste aantal dansen gaat dit goed, maar bij de stickdance worden er een aantal mensen uit het publiek geplukt (waaronder Trudy en ik). Erik en Jolanda weigeren uiteraard mee te doen. Erik zal nooit onze vriend worden, maar om zijn steeds weer terugkerende uitspraak: “Jajajajaja” moeten wij toch steeds weer lachen. Zijn vrouw Jolanda past prima bij hem, ook zij ligt niet zo best bij de rest van de groep. Ook bij een volgende dans waarbij hulp uit het publiek nodig is blijven ze zitten. We dansen rond een kruik rijstwijn met een hoop rietjes (van riet dus) waaraan iedereen mag lurken als we uitgedanst zijn.
Trudy bij de stickdance.
Na de voorstelling zouden we naar een kampvuur gaan, maar dat laat nogal op zich wachten. Op een gegeven moment lopen we toch aan en komen we langs een groep jongeren die als tijdverdrijf de stickdance aan het oefenen zijn. Iedereen blijft kijken en Trudy probeert het ook eens. De eerste 2 keer lukt het niet, maar de derde keer gaat het perfect en slaagt ze er wel in, onder luid gejuich van de jongeren (en van ons natuurlijk). Ook Michel waagt een poging en bokst het ook voor elkaar. We gaan niet meer verder naar het kampvuur, maar terug naar het stilthouse, waar we nog wat drinken en onze pot cashewnoten op tafel zetten. Erik is de grootste afnemer, als het maar gratis is. Om een uur of 22:00 gaan we naar bed, terwijl er nog een stuk of 5 dames overblijven die luidruchtig bridgen.

Boeren aan het ploegen op het rijs…
Boeren aan het ploegen op het rij…
Rijst aan het planten.
Ons uitzicht vanuit ons bed.