AsiaVietnamSapa

Trekking door de bergen.

Sapa Travel Blog

Mooie omgeving.

Ondanks dat we pas om 08:45 uur klaar hoeven te zijn voor de trekking staan we toch om 07:00 uur op. We hebben heerlijk geslapen. Vanuit de hotelkamer hebben we een mooi zicht op straat, mede omdat het minder mistig is dan gisteren. We gaan ontbijten bij Sapa Nature Grill & Bar. Als we binnen komen moet één van de personeelsleden nog uit zijn geïmproviseerde bed komen (2 tegen elkaar geschoven banken) dat in het restaurant staat. Het ontbijt valt tegen en het duurt lang voor het geserveerd word. Om 08:45 uur staat alle bagage in kamer 208, die hiervoor speciaal geboekt is. Het is nog best wel mistig en vochtig, maar dat is niet zo erg want, het eerste stuk is toch over verharde weg.

Op de plek waar we van de weg af (en een kleipad op) gaan staan kinderen bamboe stokken te verkopen die als wandelstok dienst moeten doen. Het pad is best wel nat en glibberig en de eerste glijpartij blijft dan ook niet lang uit. Al snel hebben we het eerste prachtige uitzicht. En er zullen er nog veel volgen. We moeten eerst afdalen naar een brug om een riviertje over te steken en onderweg daar naar toe zien we mensen die op de berghelling aan het werk zijn. Een paar minuten over 10:30 zijn we bij het bruggetje en beginnen we aan de eerste echte klim. Nu begint Carolien’s camera dienst te weigeren als ze haar groothoeklens erop zet. Helaas kan ik haar niet helpen met dit probleem. Als we boven zijn stoppen we voor een drink pauze. Hier is een groep kinderen aan het spelen.
Kind aan het "repen".
Net voor we bij de plek zijn waar we lunchen, zien we een op waterkracht aangedreven machine die rijst maalt. Om 12:15 uur gaan we lunchen. Op het zandpaadje voor ons lunchtentje zijn een paar kinderen aan het “repen”. Vroeger deden kinderen in Nederland dat ook. Als we zitten te eten is het binnen de kortste keren vergeven van de verkoopsters, die er weliswaar mooi uit zien, maar voor de rest alleen maar lastig zijn. Na de lunch is er de keuze “korte weg naar de homestay” of “langere en moeilijke weg”. Bijna de hele groep kiest de langere weg, behalve Johanna en Henk. Hier en daar komt de hulp van Mr Bá (die voor de gelegenheid laarzen onder de broek van zijn goede pak aan heeft getrokken) goed van pas. We zien van alles, buffels, spelende kinderen, kinderen in hun blote gat (met alleen een truitje aan) en op flinke afstand zien we een vrouw haar haren wassen in een bergriviertje.
Wandelen over de glibberige paden en Mr Ba die af en toe te hulp schiet.
Nu rest ons alleen nog de afdaling naar de homestay. Deze is behoorlijk glad met weinig houvast en behoorlijk steil. Erik is het slachtoffer, hij verdraait eerst zijn knie en als ik even later een doffe plof en wat gerommel achter me hoor is hij onderuit gegaan en een stuk over de helling naar beneden gestuiterd. Een van de lokale kinderen schatert het uit terwijl een volwassen vrouw haar best doet om haar lachen te verbergen. Ik vind het toch wel sneu voor Erik, het is een aparte vent, maar ook hij is op vakantie en dan wil je zoiets niet. Vlakbij de homestay zit en vrouw in het bergwater haar was te doen. In de homestay namen we wat te drinken en begint het gros van de mensen met het schoonmaken van hun modderschoenen, ik begin er niet aan, want morgen moeten we toch weer de glibberige paden op.
Spelende kinderen.
Ondertussen word door de familie waar we bij overnachten een varken gevangen en vast gebonden op een brommer om zo naar de markt te worden vervoerd. Dit gaan met veel gepiep en gekrijs van het varken en duurt ook vrij lang, voor Calonien te lang en zij gaat dan ook even een stukje wandelen. Trudy wil haar na lopen maar ik zeg dat ze waar maar even alleen moet laten. Even later word ik uitgenodigd om met Lenny, Toos (2 lesbiennes van rond de 60) en Gonny mee te hartenjagen. Hoewel ik dit nooit gedaan heb lijkt me dit wel leuk. Mede dankzij mijn 2 supporters (Carolien en Trudy) en het nodige beginnergeluk, zo zeggen de dames, win ik het spelletje. Als het spelletje uit is, gaan we binnen zitten, want het wordt fris buiten, en daar branden 2 bakken met houtskool.
Ondanks het donkere weer blijft de omgeving mooi.
Al snel word het eten opgediend, wat erg goed smaakt. Terwijl wij eten kijkt de familie naar hun favoriete Chinese soap in Mortel Combet stijl, die weer professioneel word na verteld door dezelfde dame, die even later ook The Freggles zal na vertellen. De familie zit aan de buis gekluisterd. Na het eten komt de rijstwijn te voorschijn en zien we de weersvoorspelling voor Hanoi en daarmee zijn we best tevreden (23˚C). Terwijl de groep verder gaat met de rijstwijn gaan (eerst) Trudy en (daarna) ik douchen. Na het douchen, kruipen we in ons bed (een matras dat op de grond ligt met daarop een dekbed met een klamboe erboven), gelukkig hebben we zowel matras als dekbed dubbel, want het is koud buiten. We kletsen nog wat met Carolien, die met ons mee naar bed is gegaan (de wanden van de kamers zijn onze klamboes) en vallen ergens tussen 21: en 21:30 in slaap.

Mooie omgeving.
Kind aan het repen.
Kind aan het "repen".
Wandelen over de glibberige paden …
Wandelen over de glibberige paden…
Spelende kinderen.
Ondanks het donkere weer blijft de…
Ondanks het donkere weer blijft d…