Naar de Mekongdelta.

Cai Be Travel Blog

Graven.

06:00 opstaan, ontbijten en check-out. 08:00 uur vertrek uit Ho Chi Minh City. We worstelen ons door het drukke verkeer naar Benh Tan Market, waar een paar medereizigers een lakenzak besteld hebben, die ze nog moeten halen. Met omrijden erbij geteld kost dit ± 15 min. De eerst volgende stop die we maken is pas om 09:15. Hier liggen verspreid over de velden mensen begraven, de regering wil naar centrale begraafplaatsen toe, maar gezien de Vietnamezen aan voorouderverering doen begraven die de overledenen liever dicht bij huis op eigen grond. Om 10:00 komen we bij de Vink Trany tempel in My Tho aan. Deze tempel is boedistisch en is gebouwd in 1849 in de bouwstijl van Angkor Wat in Cambodja.

Vinh Trang tempel.
De monnik die daar 3 maanden was geweest gaf opdracht tot de bouw van deze tempel. Om in het heilige gedeelte van het complex (de eigenlijke tempel) moeten we onze schoenen uit doen. We kijken even rond en als we weer op de binnenplaatsje op een bankje zitten onze schoenen weer aan te doen, zien we drie jonge monniken naar binnen gaan. We stoppen met strikken en volgen de monniken op de (kousen) voet. De monniken beginneb aan een gezang waarnaar we een tijdje luisteren, maar het duurt zo lang dat we besluiten ze alleen te laten en buiten nog even rond te kijken. We zijn Zoals afgesproken precies om 10:40 weer bij de bus. Van de tempel uit rijden we naar Cai Be waar we op de boot gaan waarmee we naar het eiland varen waar we overnachten. Halverwege leggen we nog ergens aan waar snoep gemaakt wordt.
Snoep"fabriekje".
Het eerste proces dat rivierzand verhit is. Er wordt geroerd tot de rijst “ontploft’. Het zand wordt er dan uit gezeefd, vervolgens worden de ongeplofte rijstkorrels eruit gezeefd en dan worden de gepofte rijstkorrels in een andere grote wok met verhitte ingedrkte caramel gegooid en door elkaar gehusseld. De massa wordt in een mal gedaan en gewalst en vervolgens in blokjes gesneden en verpakt. In het zelfde gebouw worden de vellen rijstpapier gemaakt waarvan men hier loempia’s e.d. maakt. De vellen worden buiten te drogen gelegd. Er worden ook nog caramelblokjes gemaakt. We mogen van alles proeven en krijgen er een lekker bakje thee bij. Sommige dingen zijn erg lekker ( vers gedroogde kokos, caramel met thee extract en één of ander pittig zoutje), anderen zijn minder lekker, zoals de gember snoepjes.
Onze lunch.
We nemen 2 zakjes lekkers mee voor ±€1,- per zakje en varen weer verder. Er is van alles te zien op de Mekong. Mensen leven en werken op en aan de rivier. Er wordt ook van alles vervoerd op de boten van alle maten. De grote boten hebben ogen op de boeg geschilderd, dit is om de krokodillen weg te jagen (die hier niet meer leven). We leggen nog een keer aan om te lunchen. We moeten hiervoor nog een behoorlijk stuk wandelen. We komen langs een houtzagerij en even verderop speelt een trotse vader met zijn dochter in de hangmat. De kleine meid zet het op een blèren als ze die enge toeristen ziet, De ouders zien er de humor wel van in. Het is bijna 13:30 als we aan tafel schuiven in een oud Vietnamees huis dat erg mooi gerestaureerd is. Op het menu staat o.a. elephant ear fish, dit is een platte vis, die met schubben en al gebakken is en rechtopstaand op een bord geserveerd word.
Bedrijfje dat doodskisten maakt.
De schubben moet je eraf schrapen en het “vlees” rol je samen met wat groenten in een velletje nat gemaakt rijstpapier. Het smaakt goed, maar het is een hoop werk voor je wat binnen krijgt. We delen een tafel met Joop en Caroline en het is weer als vanouds gezellig. Voor we weer de boot op gaan komen we bij een bedrijfje dat lijkkisten maakt. De deksels van de kisten zijn doorgezaagde boomstammen, deze zijn massief en met de hand gemaakt. Tegen 16:00 komen we bij de homestay waar we overnachten. Het is niet “slapen bij de lokale bevolking” zoals de reisgids beloofde, maar eenvoudig is het wel. We slapen op een brits, met een deken en laken als matras en een hard kussen. Gelukkig zijn er wel klamboes. Trudy moet nog aan de gang met veiligheidsspelden, want in haar muskietennet zitten een paar gaten.
Onze slaapplaats van vandaag.
Voor de zekerheid smeert ze  “haar gat” ook even in met deet. Voor het eten gaan we nog een fietstochtje maken over geasfalteerde paadjes van ± 1meter breed. 200meter na het vertrek geeft Cor (met zijn 73 de oudste van de groep) het op, want hij kan zijn evenwicht niet houden op de mountainbike (de keer dat hij recht voor mijn neus een heg in fietst, is volgens zijn zeggen al de derde keer). Halverwege de tocht stoppen we bij een tuin waar bonsai bomen en een hoop mooie bloemen staan. Een mooie gelegenheid om met onze camera te experimenteren. Trudy en Caroline zoeken ook mee naar mooie bloemen en voor we het weten zijn we de enige die nog tussen de planten zitten en zit de rest al aan de koele drankjes en het verse fruit.
We voegen ons weer bij de groep en eten voor het eerst in ons leven Jack fruit. Het is geel, heeft een heel bijzondere vorem en smaakt lekker zoet. Als het nog niet gepeld is lijkt het op Durian. Als het fruit op is fietsen we terug naar de homestay, waar we even met Cor en Jannie buurten. Trudy, Caroline en ik gaan nog even wandelen, want het is nog niet donker en we eten pas om 19:30. We lopen een stuk door het piep kleine dorpje en steken dan de vertakking van de Mekong over d.m.v een brug. Op de brug maak ik nog 4 foto’s , 2 van de rivier en 2 van 3 Vietnameesche kinderen die heel graag op de foto willen. Even verderop doet nog iemand de was in de rivier. Het begint nu te schemeren en we lopen via de andere kant van de rivier ( en dus nog een brug om weer aan de goede kant te komen) terug naar de homesty.
3 kinderen op de brug.
Na het gezamelijke diner van 19:30 is er nog traditionele muziek, maar die kan ons niet echt bekoren. Gezellig is het wel. Tegen 22:00 gaan Trudy en ik douchen, maar het is nog zo warm dat ik al weer helemaal plakkerig ben voor ik me op mijn brits geïnstalleerd heb. De brits is te kort, te smal en te hard, maar het is fantastisch om naar de nachtelijke geluiden van de natuur te luisteren ( de krekels tsjerpen of hun leven er van af hangt). Ik kijk om 23:15 voor het laatst op mijn harloge.

Graven.
Vinh Trang tempel.
Snoepfabriekje.
Snoep"fabriekje".
Onze lunch.
Bedrijfje dat doodskisten maakt.
Onze slaapplaats van vandaag.