Naar Marble Mountains en oude binnenstad van Hoi An.

Hoi An Travel Blog

Trudy bij de Marble Mountains.

06:30 uur opstaan. Vannacht om 03:15 uur wakker gesmst door Justin, dus geen zin om uit mijn bed te komen. Om 08:00 uur vertrekken we naar de Marble Mountains. Caroline achterop bij de nachtportier van ons hotel (Pho Hoi II ressort) en Trudy bij mij achterop de brommer. Het heeft vannacht geregend, dus is het lekker koel. We genieten volop van de Vietnamese bedrijvigheid en het landschap. Onderweg komt er een brommer met 2 meisjes erop naast Caroline rijden en ze beginnen spontaan een gesprek over van alles en nog wat. Na een kleine drie kwartier zijn we bij de Marble Moutains. Aan de voet van de berg parkeren we onze brommers bij één van de vele winkeltjes. Hier verkopen ze geen kleding, maar marmeren beelden, van heel klein tot manshoog.

Boeddha in de Marble Mountains.
Natuurlijk worden we meteen het winkeltje ingesleurd, dus heeft Carolines chauffeur zijn provisie voor vandaag al binnen. Vooralsnog kopen we niks, we willen eerst bekijken waar we voor kwamen, hoewel we niet echt weten wat ons te wachten staat. Het is in werkelijkheid echter veel mooier dan de foto in onze reisgids: grotten met tempels en boeddhabeelden waar je mond van open valt. We kopen een pakje wierrook van een vrouwtje met de zwartste tanden die ik ooit gezien heb, en steken deze aan in de eerste tempel van vandaag die we tegen komen. We lopen een trap op en moeten over een paadje dat tussen de rotsen loopt. Dan komen we in een grot met een paar altaartjes, een natuurstenen tempeltje en een paar grote boeddha’s die uit natuursteen gehakt zijn. Het enige licht dat we hebben is het zonlicht dat door het plafon van de grot naar binnen valt (dit is nu nog vrij veel, omdat de gaten nu nog vrij groot zijn).
Als we uit de grot komen zit ons wierrook vrouwtje te praten met een monnik en ze wil nog wel een keer haar stralende glimlach laten zien voor een foto. We beklimmen weer een trap en komen dan uit bij een 7 verdiepingen tellende toren waar op elke verdieping beeldhouwwerken staan die met het boeddhisme te maken hebben. We gaan nog een grot in die moeilijker begaanbaar is, maar waar eigenlijk weinig te zien is en gaan dan verder naar de laatste en mooiste grot. Mijn 2 vriendinnen poseren even bij de ingang en dan wacht ons een schitterend schouwspel. Vanaf de trap gezien, die in de grot afdaalt, lijkt het een shot uit een Indiana Jones film, een hoge grot met een klei altaar, een boeddha in de achterwand en de ruimte doorsneden met God Beams. Met handmatige instelling krijg ik ook het beeld in de achtergrond prachtig in beeld.
Monnik met "wierrook" vrouwtje
Ook van beneden is de trap van de grot prachtig. Als laatste bezoeken we een tempel bovenop de berg, deze is van buiten mooier dan van binnen. We dalen aan de andere kant van de berg af en drinken in een stalletje naast de trap naar beneden een kokosnoot. Beneden aangekomen lopen we een paar winkeltjes in om te kijken of we iets moois zien. We kopen uiteindelijk een oud-Vietnamese krijgsheer op een steigerend paard van donker marmer. De vraagprijs was $80, maar na wat afdingen kopen we hen voor $30. Caroline shopt nog even verder en gaat uiteindelijk ook met een paar beeltjes naar huis. De zon schijnt alweer de hele dag en het is behoorlijk heet geworden in de zon. Om ±13:30 zijn we terug in Hoi An en gaan we wat eten bij de Banana Split bar.
7 verdiepingen tellende toren.
Het eten is oké (Tuna sandwich), maar we gaan redelijk snel weer op pad, omdat we nog veel van de oude stad willen zien. Wat me in de buurt van Hoi An opvalt, zijn de kleine vrachtwagentjes zonder motorkap met open cabine. We kopen kaartjes bij het information office voor bezienswaardigheden in de oude stad (een combitiket voor 5 sites) en besluiten eerst naar de Japanse brug te gaan. De oude stad is ook super toeristisch met erg veel winkeltjes, maar het bruggetje is wel leuk met zijn ingebouwde tempeltje. Bij het bruggetje wordt een film opgenomen, maar er is weinig actie. Één acteur zit braaf in zijn karretje te wachten tot hij aan de beurt is. We gaan nu naar het Tan Ky huis, dat al 15 generaties lang in bezit is van een van oorsprong Chinese familie. Onderweg hier naar toe zien we nog een gebouwtje met een mooie gevel.
Boeddha.
Als ik een foto wil maken van de gevel van het Tan Ky huis, moet ik bij het tegenover staande winkeltje binnen gaan staan, anders krijg ik het er niet op. We gaan naar binnen, maar binnen vind ik het niet bijzonder indrukwekkend. Van hier uit gaan we naar een zaakje waar door gehandicapten gemaakte souvenirs verkocht worden. De werkplaats is hier aanvast en we kunnen even rond kijken. We kopen een schaaltje o een theezakje op te leggen voor $7 (een absurd hoge prijs voor Vietnamese begrippen, maar het is voor een goed doel). Het verkoopstertje glimlacht bijzonder vriendelijk en pakt het schaaltje in alsof het de kroonjuwelen van Engeland zijn. We kunnen nu met een gerust hart een gebakje gaan eten bij de pottisserie die in dezelfde straat zit. Hier kopen we een krant van een gehandicapte man en praten er eventjes mee.
Japanse brug.
Ook  kijken we naar het gearmoe van een ijsverkoper wiens ketting continu van zijn karretje loopt. Trudy heeft wat hoofdpijn en we besluiten even (zo’n 1½ uur) naar de hotelkamer te gaan. We spreken om 19:00 uur bij de Banana Split Bar af met Caroline, want zij wil nog verder shoppen. Trudy gaat even slapen en ik blijf bij Janny en Cor (allebei vooraan in de 70) in het restaurant van het hotel kletsen. Tegen 19:00 maak ik Trudy wakker en om 19:10 uur komen we Caroline al bij de brug tegen. We gaan nog wat eten en wat shoppen en om een uur of 22:00 zijn we weer terug in het hotel.

Trudy bij de Marble Mountains.
Boeddha in de Marble Mountains.
Monnik met wierrook vrouwtje
Monnik met "wierrook" vrouwtje
7 verdiepingen tellende toren.
Boeddha.
Japanse brug.
Trudy en Carolien bij ingang van e…
Trudy en Carolien bij ingang van …