Genieten van het mooie platteland.

Dien Bien Phu Travel Blog

Pennen gegeven aan het schooltje.

Om 06:00 uur opstaan. Het ontbijt is sober, maar we hebben een bodempje voor de voormiddag. 08:00 uur vertrek. Remco komt als laatste bij de bus aan en zeurt dat Caroline zijn plekje voorin de bus heeft ingepikt. Caronile geeft hem antwoord dat er geen namen op de stoelen staan en daarmee is de kous af. Onderweg naar Dien Bien Phu stoppen we voor de eerste keer om 08:46 uur. Er zijn wat mensen aan het werk in de velden en er is ook een schooltje. Michel vraagt of Trudy nog wat pennen over heeft voor de lerares zodat ze deze als lesmateriaal kan gebruiken. Michel wil bij de eerst volgende gelegenheid pennen gaan kopen en ze ons terug geven, maar dat hoeft natuurlijk niet. De lerares is zo blij dat alle kinderen in de klas een paar liedjes moeten zingen en dat wordt natuurlijk een goedbedoelde kakofonie waarvan we de tekst niet begrijpen.

Trudy deelt snoep uit bij het schooltje.
Trudy maakt het feest compleet door ook nog snoepjes uit te delen aan de kinderen. Om 09:00 uur rijden we weer verder om om 09:20 alweer te stoppen bij een minderhedendorp, waar echt zelden toeristen komen. Dit dorp behoort aan de Zwarte Thai. Ook hier is een schooltje waar kinderen voor ons zingen. We mogen in een van de stilhouses binnen kijken en de mensen vragen er niets voor terug. Hier krijg je echt het gevoel op een unieke plek te zijn. Henk en Johonna delen ballonnen uit aan de kinderen en het jongetje dat pas als laatste een ballon krijgt kijkt heel beteuterd als het te lang duurt naar zijn zin. Om 09:35 uur zitten we weer in de bus en om 09:50uur komen we aan bij een markt waar we even rond kunnen kijken. Om 10:20 uur komen we bij een gesloten slagboom, daar moeten we tot 12:00 uur wachten.
Markt
De pas is tot die tijd gesloten, omdat op en aan de weg gewerkt wordt. De auto die voor ons rijdt heeft de grootste moeite om over een stuk weg te komen dat uit keien bestaat. Hij moet meer en meer gas geven om vooruit te komen en de stenen spatten alle kanten op. Op een gegeven momnet springt de auto plotseling 30 cm opzij en iedereen is verbaasd dat er geen onderdelen op de weg blijven liggen. Eenmaal weer op de harde weg kijkt de man zijn auto na om te zien of er geen al te grote schade is. Het landschap wordt mooier en mooier en om 14:30 (we hebben intussen al geluncht) stoppen we in een prachtige vallei en kunnen we wat schitterende foto’s maken. We wandelen ook over dijkjes tussen de rijst velden en Caroline verliest haar evenwicht en heeft 2 natte en modderige voeten. Om 15:05 uur zijn we weer op weg.
Iets na 15:30 stoppen we nog even bij mensen die zelf cassave (manjok) wijn stoken. Er hangt een heel gezellige sfeer bij die mensen en ze nodige ons ook uit om van de wijn te proeven. Het is sterk spul. Als dank maakt iemand uit de groep een polaroid foto die ze mogen behouden. Dan op een keer loopt een van de baby’s op moeders arm blauw aan en ademt niet meer. Hij wordt door vaders op de kop gehouden en op het rugje geslagen, en begint gelukkig te hoesten en te huilen. Moeders zijn zoals begrijpelijk nog over stuur. We bedanken ons en rijden verder, want ze willen nu even alleen zijn. Na een kort ritje maken we om iets over 4 een korte wandeling en zien we de schooljeugd baar huis lopen. We hebben ook uitzicht over een mooie vallei. We rijden nu in een keer door naar Dien Bien Phu, Het restaurant van ons hotel wordt aangeraken in onze reisgids vanwege de uitgebreide kaart.
We hebben dus in de planning om daar te gaan eten, maar voor het zover is gaan we in het internet café schuin tegenover ons hotel proberen te bellen. Het vrouwtje verstaat geen Engels en Snetfone kent ze ook niet, dus download ik het programmaatje zelf. Er is iets mis met de koptelefoon van de pc’s of de instellingen ervan, want het ding belt wel en legt verbinding, maar ik heb geen geluid en in Nederland horen ze mij niet. Bij mijn poging op de derde computer hoor ik mijn ouders wel, maar zij mij niet. We geven de moed op en lopen naar het restaurant om te gaan eten. Onderweg komen we Lenny tegen wiens geheugenkaart van haar camera vol is. Sinds ik op de boot in Hue haar camera weer aan de praat heb gekregen (alleen maar een halve minuut de batterij eruit gehaald), komt ze voor zulk soort dingen naar mij.
Ze wil haar foto’s op een cd laten branden en vraagt of ik het erg zou vinden om mee te lopen. We gaan naar het internet café om te vragen of het kan. Trudy en Caroline gaan toch alvast naar het restaurant. Een klant van het internet café weet een fotograaf zitten en tekent dit voor ons uit op een A4. Uitleggen ging niet echt makkelijk, want zijn uitspraak van “second left” was precies hetzelfde als zijn uitspraak van “traffic light”. Bij de fotograaf spreekt ook niemand Engels, maar met handen en voeten krijgen we de jongen zover dat hij de foto’s op een erg omslachtige manier op zijn slome pc begint over te zetten en ze vervolgens langzaam brandt met verificatie. Terwijl we op dit alles wachten komt de eigenaar van de zaak thuis die goed Duits spreekt, omdat hij 7 jaar in Dresden heeft gewerkt (van 1977 tot 1984).
Mooie omgeving
Daardoor gaat de tijd een stuk sneller en al gauw lopen we terug naar het hotel. Lenny is zo blij dat ze me recht voor het terras van het hotel waar enkele mensen van de groep zitten, 3 zoenen geeft. De reactie laat zich raden. Ik ga nu echt eten. De Beef met Peashoots die ik bestel, hebben ze niet. De squid met pineapple hebben ze ook niet. De Beef met Onion hebben ze wel zegt de serveerster. Om te voorkomen dat ik hier morgenvroeg nog zit neem ik dat maar. Na het eten lopen we met Caroline nog een keer naar de fotograag, want ze heeft fotorolletjes nodig. De Duitstalige eigenaar wordt opgebeld, want de rest snapt er geen hout van. Vijf rolletjes rijker lopen we terug naar het hotel, waar ik op de kamer schrijf tot mijn pen leeg is. Ik ga dan slapen, want het is al 23:45 uur.

Pennen gegeven aan het schooltje.
Trudy deelt snoep uit bij het scho…
Trudy deelt snoep uit bij het sch…