De omgeving van Mui Ne verkennen.

Mui Ne Travel Blog

kerkhof.

06:30 uur opstaan. Rond 08:00 staan we bij Kim Loan om de brommers op te halen. Caroline’s chauffeur zit al klaar. Voor ons staat er een brommer klaar die niet automatisch schakelt. Ik heb nog nooit op zo’n ding gereden, maar schijnbaar zijn automatische brommers moeilijk leverbaar en erg duur om te huren. Ik heb geen zin in verdere discussie, Trudy wel. Ik leer even gauw schakelen op die brommer, Trudy discussieerd. Om 08:30 zijn we dan toch op weg naar de liggende Boeddha. De eerste stop die we maken is bij een groot kerkhof (±09:00 uur). Als we een paar foto’s gemaakt hebben rijden we non-stop (die paar keer dat mijn pet afwaait niet meegeteld) naar de berg waar de Boeddha ligt in Ta Cu national park.

Liggende Sakiyamuni Boeddha in Ta Cu national park.
Het is een heel eind (49 km ten zuiden  van Mui Ne) en zonder chauffeur hadden we het nooit gevonden. We kunnen de brommers makkelijk kwijt, want hier is een speciale parkeerplaats voor (2000 VND parkeergeld). De entree is 55.000 VND p.p. Dit is dan inclusief kabelbaan. Om 10:30 zijn we boven. Caroline koopt een pakje wierrook om te branden in de tempel. Het valt op dat er praktisch geen toeristen zijn, Tijdens ons hele bezoek van zo’n 2 uur zien we er nog geen 10. Wel wemelt het er van de Vietnamezen die komen bidden en picknicken met de hele familie. Aan het einde van onze klim zien we een enorme liggende Boeddha, dit beeld is van massief beton en is 49 meter lang en 10 meter hoog. Het is één van de twee grootste liggende Boeddhabeelden in Zuid-Oost Azië. Als we lang genoeg genoten hebben en terug naar beneden lopen worden we geroepen door een Vietnamese familie die zo’n 20 meter van het betonnen paadje af zitten te picknicken.
Hoofd van de Sakiyamuni Boeddha.
In eerste instantie denk ik dat ze thee willen aanbieden, maar als we bij de familie aankomen krijg ik een blikje warm bier in de hand gedrukt. Met handen en voeten leg ik uit dat ik geen alcohol mag drinken (aanwijzen van het promillage op het blikje en daarbij “cam”zeggend dat geen of zonder betekend). Trudy en Caroline moeten wel aan het warme bier maar delen samen 1 blikje. Er word wat gepraat, vriendelijk gelachen, foto’s gemaakt en door Caroline peperkoek uitgedeeld aan de kinderen. We nemen, de mensen vriendelijk bedankend, afscheid en we worden nagezwaaid en nageroepen tot we uit het zicht verdwenen zijn.

Als we weer terug zijn bij de eerste tempeltje, zien we op een klein afstandje een tentje waar drank en snacks te koop zijn.

Uitzicht vanaf de berg.
Ook dit getuigt van een laag toeristen gehalte, want de menukaart is helemaal en alleen maar in het Vietnamees. Ook hier binnen zitten families te eten. Caroline schuift aan bij een familie en vraagt of ik een foto wil maken. De mensen reageren leuk en Trudy maakt van mij ook zo’n foto. In eerste instantie zit iedereen netjes in het gareel, bij de 2e foto zit er één dame naast me en bij de 3e heb ik 2 vrouwen om mijn nek hangen. Nadat we uitgelachen zijn, lopen we terug naar de kabelbaan en genieten vanuit de cabine van het uitzicht. Om 12:30 uur zijn we terug op de parkeerplaats en beginnen we aan de terugtocht. Even tanken en dan stoppen we pas bij de Cham toren tegenover het kerkhof (2000VND entree). De toren is niet bijzonder en we zijn vrij snel weer weg.
Cham Towers
We stoppen nog een keer voor een paar foto’s en rijden dan door naar Kim Loan, waar we wat eten. Trudy krijgt in eerste instantie alleen haar rijst. De rest van haar hoofdgerecht komt pas als we de rekening al gevraagd hebben. Caroline wil nu even relaxen en gaat naar haar kamer. Trudy en ik springen nog een keer op de brommer om te kijken of we Red Canyon gevonden kunnen krijgen. Dit lukt niet, wel zien we een paar vrouwtjes die onderweg zijn naar hun boomgaard. Ze sturen ons een kant op en komen ons achterna. We komen uit op hun boomgaard. Niet wat we zochten. We lopen nog een paar paadjes in, maar dat loopt ook op niks uit. We besluiten met de brommer terug te gaan en te kijken of we een andere toegang zien. Plotseling zien we een pad waar 2 toeristen uit komen. We keren de brommer en vragen om informatie.
Haven.
Dit is inderdaad het pad naar de Red Canyon, maar ook zij hebben hem niet kunnen vinden, omdat er zo veel zijpaden waren en ze niet wisten welken ze moesten nemen. We gaan niet verder zoeken en rijden richting het resort. Er is een plek waar je met een soort matje van de duinen af kunt glijden. Het is daar zo toeristisch dat we niet eens van de brommer stappen om verder te gaan kijken. We stoppen nog wel even bij een haven en gaan dan terug naar het resort, om Caroline op te halen voor de wandeling door Fairy Stream. We gaan bij het bruggetje het riviertje in en waden op onze blote voeten door het water. Het is eigelijk een wandeling van ½ uur tot aan de waterval, maar wij doen er veel langer over. Door de harde wind hebben we veel last van het opwaaiende duinzand en waait Carolines pet tot 2 keer toe in het water.
Fairy Stream.
De omgeving is schitterend en erg sprookjesachtig. Zo’n 200 meter voor de waterval wordt het water veel dieper en gaan we bijna tot ons kruis door het water. De beloning is mooi, de waterval ligt in een mini Blue Lagoon. In eerste instantie ben ik alleen doorgelopen naar de waterval zonder camera en zo, om te kijken hoe diep het zou worden. De foto van de waterval heeft Trudy vanaf hoger gelegen zijkant genomen. Vanaf beneden was het mooier. Het begint al te schemeren als we nog aan de terugweg moeten beginnen en we zetten flink de pas in. Nadat we terug zijn bij het bruggetje zijn duurt het geen 10 minuten voordat het helemaal donker is. We nemen nog even een duik in het zwembad en gaan dan wat eten. Niet bij Kim Loan, maar bij het tentje ernaast. Caroline komt wat later, want die is wat langer in het zwembad gebleven, omdat ze daar ook wat later was dan wij. Rond 22:45 uur liggen we in bed en gaan direct slapen.

kerkhof.
Liggende Sakiyamuni Boeddha in Ta …
Liggende Sakiyamuni Boeddha in Ta…
Hoofd van de Sakiyamuni Boeddha.