De minderheden markt.

Bac Ha Travel Blog

Bac Ha markt.

We hebben met Carolien afgesproken om 08:00 uur te gaan ontbijten. Dit doen we bij Cong Fu, waar het nog lekker rustig is. Om 08:45 uur zijn we terug bij het hotel en van daar uit gaan we de beroemde markt op waar de ethnische minderheden uit de wijde omgeving naar toe komen om spullen te kopen en te verkopen. Er word eigenlijk alles verkocht: paarden, varkens, honden, groente, fruit, wol, stoffen enz, enz. Vooral de vrouwen zijn erg kleurrijk gekleed, de mannen daarentegen dragen hoogdzakkelijk zwart. Tegen 10:00 uur moet ik even erg snel naar het hotel om iets te doen dat die ik in geen dagen gekunt heb. Als ik klaar ben zijn de dames ook gearriveerd. Nu we weer herenigd zijn gaan we opnieuw op pad.

Boottocht.
Om 11:30 zijn we terug bij het hotel. We gaan eten met de groep (Michel heeft tafels gereserveerd bij Cong Fu) en van hier uit gaan we rechtstreeks de bus in. In het dorp stoppen we nog even bij een groot oud huis waar vroeger één of andere koning gewoond heeft, maar dat nu niet veel bijzonders meer is. Rond 13:45 uur (na zo’n 3 kwatier rijden) stoppen we al weer en gaan we wandelen naar een rivier, waar we een boottocht gaan maken. Cor en Jannie gaan niet mee. Onderweg zien we een aantal bouwvakkers aan het werk. Om iets over 14:30 zitten we in de boot (Michel, Carolien, Trudy en Ronnie zitten in een boot). We varen een uur (en genieten van de prachtige omgeving) en komen dan bij een grot waar we 10 minuten rond kijken en wat foto’s maken. We kunnen niet in de grot, dus we zijn snel klaar.
Vanuit Lao Cai uitzicht op China.
Na ± 1 uur zijn we op de plek waar de bus geparkeerd staat. We drinken hier wat en rijden dan verder naar Lao Cai. Lao Cai ligt op de grens met China. De rivier is de grenslijn en we kunnen nu dus zeggen dat we China gezien hebben ;-) . In Lao Cai is iedereen vrij om te gaan eten waar hij wil, want we hoeven pas om 20:00 uur terug te zijn bij het hotel waar Michel op de bagage past. Om 19:00 uur hebben we ons eten al besteld en na veel gezeur krijgen we het om 19:40 uur voorgezet, De bediening spreekt zeer slecht Engels en is niet snel van begrip en onvriendelijk. We proppen het eten naar binnen (Allen Trudy laat het meeste staan. Ze heeft iets met bomboe schuiten besteld maar het lijkt meer op hout. Het is echt niet te eten) en zijn nog niet op tijd bij het afgesproken hotel. Van hier uit lopen we naar het station waar de trein om 21:10 uur vertrekt. De coupés zijn mooier dan in de vorige trein (houtskleur ipv het steriele licht blauw). Iedereen krijgt een broodje en een flesje water als diner en/of ontbijt. We kopen er zelf smeerkaas bij anders is het een droge boel. We boeken bij Michel de excursies van morgen en overmorgen (US$ 30 pppd). Er is weinig te beleven in de trein en om 22:00 gaan we slapen.

Bac Ha markt.
Vanuit Lao Cai uitzicht op China.