AsiaVietnamHanoi

De laatste dag.

Hanoi Travel Blog

De ingang van de temple of Literature.

Om 07:00 uur staan we op, want we willen vroeg bij de “Temple of Literature”zijn. Om 08:00 uur lopen we het hotel uit en om 08:05 uur zitten we achter op een Xe Oms die ons voor 15.000 dong p.p. naar de tempel brengen. Om 08:15 zijn we er en er zijn verder nog geen toeristen. We maken foto’s van de prachtige tempel en lopen ook naar het achterste gebouw (dat veel mensen vergeten) waar het bronzen beeld van de Chinese filosoof Kung-Fu Tse (Confucius) staat. Langzaam maar zeker komen er meer toeristen. We wonen nog een voorstelling van traditionele muziek bij en wandelen dan naar het Mausoleum van Ho Chi Minh. We gaan niet naar binnen, maar maken alleen foto’s van de buitenkant. Het is er erg druk (zowel toeristen als Vietnamezen) en ook bij de “One Piller Pagode” is het een komen en gaan van mensen.

Temple of Literature.
Wij hadden er meer van verwacht. We nemen weer Xe Oms terug naar het hotel (voor dezelfde prijs als de heenreis) en wandelen van hier uit de oude stad in. Al shoppend rakken we verder van het hotel en als we op de kaart staan te kijken welke kant we op moeten om weer bij het hotel te komen, komt het Canadese echtpaar, dat we in Bac Ha ook al gesproken hadden, naar ons toe om trots een foto van ons te laten zien die ze stiekem van ons gemaakt hebben. Ik krijg haar e-mail adres, zodat ik haar de foto die wij van haar in Bac Ha gemaakt hebben, toe kan sturen. We wandelen richting hotel en komen dan langs Lay Bac, waar we gaan lunchen. We eten niet veel, maar wel lekker en sluiten af met een Banana Split en Trudy met een flensje met appel, kaneel en vanille ijs(een aanrader).
Traditional Vietnamese music played at the Temple of Literature in Hanoi,
We shoppen nog even verder en gaan dan naar het hotel om op te frissen (douchen) voor de reis naar huis. Op het laatste moment koopt Trudy voor onze laatste 12.000 dong 2 setjes chopsticks, zodat we het thuis niet verleren. O 15:45 uur komen er 2 cyclo’s waar alle bagage op word gestapeld om deze naar de bus te brengen. Er mogen geen bussen in de oude stad komen, dus moeten we een stukje lopen. We rijden met de bus naar het vriegveld (±½ uur) en checken in. Op de vlucht naar Hong Kong hebben we goede stoelen bij de nooduitgang. Op de vlucht naar Amsterdam kan de vent aan de check-in niks fatsoenlijks regelen en zitten Trudy, Carolien en ik elk 20 rijen uit elkaar. Om 19:20 uur vertrekken we met 10 minuten vertraging uit Hanoi. In Hong Kong zoeken we als een speer de bali van Cathay Pacific op en de dame heeft in no time geregeld dat we met zijn drieën bij elkaar zitten.
One Pillar Pagoda.
Als we door de controle zijn moeten we nog 1½ uur wachten (ondanks dat het hier een uur later is) en ik ga mijn dagboek bijwerken. Carolien heeft van haar laatste centen wat kwaliteitschocolade gekocht en die mogen we lekker mee opeten. Dit is erg lekker na de cacaoboter die in Vietnam voor chocolade door moet gaan. Ik ben net klaar met schrijven als het om 23:45 uur boardingtime is. Als we in Amsterdam aankomen staan mijn ouders al te wacht om ons op te halen. We drinken nog even wat koffie samen met Carolien en nemen dan afscheid van haar. We denken dat we aan haar een goede vriendin over zullen houden van deze vakantie.

De ingang van de temple of Literat…
De ingang van de temple of Litera…
Temple of Literature.
Traditional Vietnamese music play…
One Pillar Pagoda.
Confucious in de Temple of Literat…
Confucious in de Temple of Litera…