Opweg naar Vietnam.

Ho Chi Minh City Travel Blog

Ho Chi Minh City

7:30 opstaan en klaar voor vertrek.

9:00 vertrek naar schiphol en daar aangekomen meteen inchecken bij de balie van Cathay Pacific voor vlucht CX 270. Dit duurt lang. Want voor Trudy is geen plaats gereserveerd.

Na wat verschuiven en omboeken kunnen we toch bij elkaar zitten. We kunnen vrijwel meteen aan boord en komen erachter dat de beenruimte wel erg minimaal is.

Eigenlijk alleen geschikt voor chinezen, andere kleine Aziaten en………smurfen.

We hebben wel ieder een eigen tv schermpje waarop we film en tv kunnen kijken, maar ook spelletjes kunnen doen.

Het Rex hotel.
Ondanks dat er van slapen weinig terecht komt gaan de 11,5 uur die de vlucht duurt redelijk snel voorbij. Het eten aan boord is voor luchtvaart begrippen goed te noemen. Het is ondertussen 08:30 maandag ochtend als we landen in Hong Kong.

De overstap duurt door de vertraging die we hadden (0,5 uurtje), de afstand die we moeten lopen, het kleine treinritje en de vele roltrappen die we op en af moeten op Hong Kong Airport maar kort. Voor we er erg in hebben zitten we in vlucht CX 767 te wachten op clearence. Naast me zit een Vietnamese man van ongeveer onze leeftijd, die gedurende de vlucht steeds bleker wordt. Hij is al 24 uur onderweg terug naar Ho chi Minh stad waar hij woont en werkt als research assistent in het ziekenhuis, en hij wordt steeds misselijk als het vliegtuig in de lucht hangt. Deze vlucht duurt 2 uur en 10 minuten.

Om 10:30 landen we in Ho Chi Minh stad, het duurt alleen lang voor we van boord kunnen want er staat een ander vliegtuig aan onze gate.

Stadhuis.
  Aan weerskanten van ons vliegtuig zien we een hoop militaire helikopters staan. Yes, we zijn in Vietnam. Het is buiten 30˚C en dat is al goed te merken als we in de rij van de immigratie onze “Entry forms” staan in te vullen.

Dat hadden we eigenlijk in het vliegtuig moeten doen, maar deze waren niet aan boord, dus dat ging niet. We vissen eerst onze koffers uit de berg bagage die zo te zien gewoon uit het vliegtuig is gepleurd ipv geladen. Als we in de lange rij voor de douane staan vindt Remco (ons eerste groepslid dat we bij naam kennen) een goudkleurige ring. Ik ga vragen of iemand deze is verloren en de persoon die helemaal vooraan in de rij is blij hem weer terug te hebben.

Hij heeft hem uit zijn broekzak verloren.

Opera house.
Eenmaal buiten worden we opgewacht door Michel Goedghebuer (reisleider van Koning aap) en een bijzonder felle zon. Ik word er op gewezen dat ik hier kan pinnen en loop naar de ATM om 2000.000 dong uit de muur te trekken (€115,-). Er worden handen geschud en namen uitgewisseld, waarvan ik de meeste meteen weer vergeet. We rijden met de bus naar het Vien Dong hotel. Het ligt in Quan 1 (District 1), het backpackers gedeelte van de stad. Hier mogen de bars later open blijven dan in de rest van de stad waar alles om middernacht sluit. We zetten de spullen op de kamer, gaan even lekker douchen (met lauw water) en gaan dan aan de wandel. Maar eerst om 14:00 hebben we een briefing in het restaurant van het hotel waar we de hoogst nodige info krijgen, zodat we onszelf kunnen redden in de stad. De meesten van de groep gaan naar bed, maar wij gaan meteen de stad verkennen om zo te voorkomen dat we vannacht niet kunnen slapen. Er schijnt een overdekte markt te zijn niet zo ver van ons hotel en we gaan op zoek.
Notre Dame.
We genieten van het verkeer en vinden de markt inderdaad. Zo gauw we binnen lopen worden we van alle kanten aangeschoten door verkopers. We kijken wat rond en bij het kraampje waar we het eerste langs kwamen koopt Trudy 2 bloezen voor 170.000 dong (€ 9,-).

We krijgen niet nog meer korting, want in de maat die Trudy heeft gaat meer stof en dus zouden we eigenlijk meer moeten betalen (de vraagprijs was trouwens 200.000 dong). We verlaten Ben Tan Market die op een druk kruispunt ligt en we lopen richting Lam Son Square, hieraan staat het Rex Hotel waarin tijdens de Vietnam oorlog dagelijks de Amerikaanse pers conferentie gehouden werd, die beter bekend werd als ‘Five O Clock Follies’. Aan het noordwest einde van  Nguyen Hue Boulevard staat het Frans koloniale voormalige stadhuis. Het stadhuis van Parijs heeft als voorbeeld gediend voor dit gebouw.

Het postkantoor.
Ten noordwesten van Lam Son Square staat het Opera House, waar nog steeds theater voorstellingen gegeven worden. Van hier uit lopen we naar de Notre Dame, gebouwd door de Fransen tussen 1877 en 1880. We kunnen helaas niet binnenin kijken, want er is een begrafenis aan de gang.

Als je voor de Notre Dame staat met je rug er naar toe, ligt aan je linkerhand het postkantoor.

Het stalen frame van het plafond is ontworpen door Gustave Eiffel. Zowel aan de linker als aan de rechter wand hangt boven de telefooncellen een grote landkaart van Indo China.

We beginnen terug te wandelen naar het hotel en komen langs een Aubade winkel en we lopen even binnen. Er staan alleen nergens prijzen bij en ze hebben hoofdzakelijk kleine maatjes.

Postkantoor van binnen.
Trudy moet ontzettend plassen en omdat we dit met geen mogelijkheid aan de verkoopsters duidelijk gemaakt krijgen gaan we snel de winkel uit op zoek naar een wc. Na een heel stuk lopen (en knijpen) komen we langs een openbaar toilet. Voor 2000 dong mag Trudy haar hart, maar vooral haar blaas luchten. Terug in het hotel geven we aan Michel door dat we met de cyclo tocht van morgen en de trip naar Cu Chi mee willen doen en betalen dit meteen. Ook betalen we $125,- pp voor de gezamenlijke uitgaven pot.

Om 19:00 uur vertrekken we met 2 taxi’s naar een Vietnamees restaurant waar we met zijn allen eten. Het eten smaakt goed en het is erg gezellig. Caroline vraagt of we morgen zin hebben om met haar naar het Hard Rock Café te gaan, dit lijkt ons wel leuk en zo lijkt het eerste goede contact in de groep gemaakt. Als iedereen genoeg gegeten heeft, gaan we weer met de taxi’s naar het hotel, waar we douchen en vrijwel meteen gaan slapen, want het was een erg lange dag.

marloesetman says:
Leuk om over je reisverhalen te lezen!