Een hitte kerst

Fort Portal Travel Blog

Inmiddels is het al weer ruim een week geleden dat ik mijn weekje duiken heb afgesloten en me heb aangesloten bij de groep van Baobab. Rianne was toch niet meer verbaasd dat ik er was; de deelnemerslijst was vooraf gestuurd dus ze wist dat ik er ook zou zijn. Het was in ieder geval een vrolijk weerzien op Nairobi Airport. Gelijk kennis gemaakt met de rest van de groep, met een gelijke verdeling tussen M/V, single/stel en in leeftijd (de oudste 50, de jongste 31 en de 36igers zijn met 4 personen inclusief ondergetekende goed vertegenwoordigd.

Doordat je in één week zoveel ziet en meemaakt is het bijna niet meer te doen om het in 1 keer op te schrijven maar ik zal een poging doen. Na de hotelovernachting in Nairobi zijn we naar de Maasai Mara gegaan waar we het geluk hadden dat er lege tenten beschikbaar waren op de campsite. Nog één keertje niet de tent opzetten. Iets waarmee ik trouwens mazzel heb: door het oneven aantal mannen heb ik een tent helemaal voor mezelf :)

Onderweg naar de campsite krijgen we al een voorproefje van de gamedrive de volgende dag: we zien al olifanten, giraffen, zebra's en een cheetah. Met de echte gamedrive de volgende dag wordt dit lijstje nog aangevuld met een zwarte neushoorn, leeuwen, gazelles, nijlpaarden, krokodillen. Deze laatste twee in de Mara rivier waar ook nog verschillende kadavers drijven van gnoes die de oversteek een week eerder niet hebben overleefd. Na een bezoekje aan een Maasai dorp is de eerste dag al weer afgerond en trekken we verder naar lake Naivasha.

Daar doen we een leuke boottocht en een wandelsafari. Die giraffen zien er toch heel anders uit als je als mensje op 5 meter afstand onder zo'n beest staat. Door naar Nakuru waar het lijkt alsof de stranden van het meer roze zijn. Het is er werkelijk vergeven van de flamingo's. Terloops doen we er nog een witte neushoorn, maraboes en pelikanen bij. 's Avonds blijf ik wat langer op omdat ik wil wachten tot Antoinette en Rianne naar bed zijn. Als het eindelijk zover is versieren we hun tent en de truck: Antoinette is morgen jarig.

Hierna volgt de zwaarste reisdag tot nog toe: van Nakuru via Kisumu naar Jinja in Uganda. De wegen zijn grotendeels verhard. Dat betekent niet sommige stukken wel en sommige niet, maar hele stukken deels. We rijden een groot deel van de tijd door de berm omdat die beter begaanbaar is dan de weg zelf. Uiteindelijk komen we na donker aan op kerstavond. Gelukkig hoeven we hier niet zelf te koken maar staat er een heerlijke maaltijd met tilapiafilets klaar. Eerste kerstdag is een rustdag. Er zijn verschillende optionele excursies zoals raften, maar het enige wat we doen is een wandeling naar een stroomversnelling in de nijl en relaxen. Het is tenslotte kerst, ook al heb ik dat gevoel niet echt (het is ook maar 34 graden).

Na Jinja gaan we naar Fort Portal. Hier hebben we 's ochtends een wandeling door het moeras met verschillende apensoorten. 's Middags wordt het echt spectaculair: we gaan naar het Kibale National Park om chimpansees te spotten. Eé stel gaat niet mee omdat ze hadden gehoord dat je ze toch alleen maar ver weg in de boomtoppen kan zien en soms alleen kan horen. Dat valt tegen! Na ong geen 200 meter over ee pad te hebben gelopen duikt onze gids de bush in, richting gekrijs in de verte. Deels rennend proberen we hem bij te houden en al gauw zien we de eerste chimps. In een boom zit er eentje te eten. Ze blijken een colobusaapje verschalkt te hebben en zijn hem lekker aan het opsmikkelen. Even laten komen ze naar beneden om verder te trekken en we krijgen ze op zo'n 8 meter te zien, heel grote zoals het alfamannetje tot kleine babies.

Een ervaring die bijna niet met woorden te beschrijven is, en helaas kunnen we maar een uur bij de apen blijven. Nu zijn we al weer op weg naar de volgende stop, Queen Elizabeth. Niet veel tijd dus om een uitgebreider verslag te doen, maar ik zal bij een volgende mogelijkheid wel weer van me laten horen!

Alvast een fijne jaarwisseling toegewenst!!!!