Ten huwelijk gevraagd worden.

Cape Town Travel Blog

Sleutelceremonie.

07:15 uur opgestaan. Trudy wil buiten het hotel eten, maar ik heb honger en geen zin om eerst iets te gaan zoeken, dus ontbijten we in het hotel (veel te duur, 75 rand pp) en het is niks bijzonders. Om 08:45 zijn we al bij het plein waar het stadhuis staat en waar ook het VOC fort. Het fort gaat pas om 9 uur open, maar we zijn dan ook zowat als eerste binnen. We beginnen met het militaire museum, dat wapens, uniformen en dergelijke uit de 17e, 18e en 19e eeuw bevat (al dan niet nagemaakt).

Het kanon bij de sleutelceremonie
Als je naar de wc moet, dan moet je door een oude gang het gewelf in en dan kom je langs de oude kruitkamer waar de originele bakstenen vloer nog ligt. Hier mocht geen rots of natuursteen gebruikt worden, want de vonken die hier vanaf konden slaan konden de kruitvoorraad laten ontploffen en het fort in puin leggen. Om 10:00 zijn we getuige van de sleutelceremonie, het luiden van de bel en het afschieten van het kanon (dit laatste gebeurd elke dag 2 keer, ook nog om 12:00 uur). Het schot van het zeer kleine kanon gaat zo hard, dat ik me ondanks de waarschuwing vooraf kapot schrik. We lopen binnen nog een rondje door het fort wat toch wat minder imposant is van binnen dan we het ons hadden voorgesteld, en besluiten dan naar de Tafelberg te gaan. Omdat het zo hard waait zijn we bang dat de kabelbaan niet gaat en dus kopen we bij een bakker voor ieder een grote krentenbol en wat drinken en nemen dan een taxi naar het basisstation.
Lunchen op de Tafelberg.
De kabelbaan gaat niet en de taxichauffeur raad ons heel fanatiek af de berg te beklimmen. Onveilig door rovers. We laten ons niet zo snel afschrikken en vragen het na bij 2 bewakers, 1 bij het basisstation en 1 aan het begin van de klim (15 minuten lopen vanaf het basisstation) en allebei zeggen ze dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Wel krijgen we het alarmnummer mee, voor het geval we een enkel breken of zo. Vol goede moed beginnen we aan de klim over het pad van rotsblokken. Als snel zien we dat er meer mensen de berg beklimmen en afdalen, dus maken we ons helemaal geen zorgen meer. De lucht is mooi blauw, hier en daar een klein wit wolkje. De wind houdt aan, verkoelt en zorgt ervoor dat we onze petten aan onze riem mee moeten dragen ipv op ons hoofd. We zoeken een plekje dat een klein beetje beschut is en eten onze (droge!) krentenbol op.
Berggeiten op de Tafelberg.
Lang leve mijn blikje Cola! Op eens horen we een karde knal, het is 12:00. Het kanoschot in het fort is tot op de tafelberg goed te horen. We gaan weer verder. Even later halen we Annette en Barbara in, die een uur eerder aan de klim begonnen zijn dan wij (ze hebben niets bij alleen een beetje water en wij hebben net alles opgegeten). Als we bijna boven zijn zien we een paar geiten rondspringen. Het is net 13:30 geweest als we het eerste uitzichtspunt over Kaapstad bereiken. Op een ander mooi punt overval ik Trudy met de vraag of ze met me wil trouwen. Ze is moe en heeft het koud, maar gelukkig geeft ze me wel het goede antwoord. Ik heb het idee dat het pas later echt tot haar door dringt. We maken een paar foto’s met de zelfontspanner en genieten dan nog even van het uitzicht, de rust (Annette en Barbara schitteren door hun afwezigheid, opzettelijk zullen ze later zeggen) en elkaars aanwezigheid.
Wil je met me trouwen?
We beginnen dan aan een wandeling naar het allerhoogste punt van de berg, maar we draaien voortijdig om, want het paadje onttrekt zich in de verte aan het oog en het is al bijna 15:00. Om 15:00 beginnen we aan de afdaling over hetzelfde pad waar we omhoog geklommen zijn en na een goed half uur,
lopen we de dames achterop (en ze hebben het zwaar!). Volgens de meiden zweeft Trudy naar beneden en ze willen weten waarom. Ze vinden het helemaal geweldig als Trudy het verhaal verteld. We wandelen langzaam met zijn vieren naar beneden en als we ± halverwege zijn zien we de bewolking door de kloof krullen waar we een uur geleden aan de afdaling begonnen. We waarschuwen meerdere wandelaars die nu pas naar boven gaan, maar ze gaan toch naar boven.
Het gelukkig stel op weg naar beneden.
We komen zelfs 3 Nederlandse jongens tegen die niets anders bij zich hebben dan 5 liter wijn. We zijn pas na 17:00 weer bij het hotel. Trudy en ik gaan vanavond lekker met zijn tweeën eten. We lopen naar V&A Waterfront en als we halverwege zijn kom ik er achter dat ik de camera vergeten ben, stom. Onderweg zien we een auto die niet wil starten. Een zwart gezin. Moeder en dochter duwen en de man des huizes zit aan het stuur. Trudy en ik zien er de lol wel van in en helpen even duwen. De auto start (gelukkig) vrijwel meteen en de mensen zijn blij. Hebben wij onze goede daad ook weer gedaan vandaag. Voor we gaan eten kijken we rond in de mooie shopping mall. Trudy ziet een pluche egeltje dat een hart vast houdt waarop “LOVE”gedrukt staat. Een passender presentje kan bijna niet, dus dat nemen we mee. Het is al 20:00 geweest als we op het terras van een Italiaans restaurant neer ploffen. Erg lekkere spare ribs, opvallend is wel, dat we niet 2 porties krijgen. We krijgen één groot bord met 2 kleine lege bordjes erbij. Er staat later maar één portie op de rekening, dus we weten niet of we nu één of twee porties gehad hebben. Later die avond nemen we een taxi terug naar het hotel en Trudy vertelt de man dat ze ten huwelijk gevraagd is. We krijgen van hem een puzzel die hij zelf van ijzerdraad gemaakt heeft. Hij is muzikant en speelt een stukje voor ons terwijl wij de puzzel proberen te kraken. Hij wenst ons veel geluk en neemt afscheid. Trudy krijgt geen hand van hem, want in zijn cultuur mag een man een getrouwde vrouw niet de hand schudden en hij ziet Trudy als mijn vrouw. Ik geloof dat hij zei dat hij uit Zimbabwe komt. We gaan nog een keer lekker douchen en vallen dan als 2 blokken in slaap.

Sleutelceremonie.
Het kanon bij de sleutelceremonie
Lunchen op de Tafelberg.
Berggeiten op de Tafelberg.
Wil je met me trouwen?
Het gelukkig stel op weg naar bene…
Het gelukkig stel op weg naar ben…