Soweto

Soweto Travel Blog

We waren nog maar een paar minuten in Soweto en we hadden al nieuwe vriendjes.

In het hotel krijgen we een half uurtje om ons op te frissen en om 13:15 staat de lunch klaar met een welkomstdrankje naar keuze. De sandwiches met tonijn en eiersalade zijn heerlijk. Om 14:00 uur vertrekken we naar Soweto. De South Western Township, waar tussen de 3,5 en 4 miljoen mensen wonen, Het is een eindje rijden, maar tot nog toe hebben we alleen maar twee of drie baanse snelwegen gehad en dat schiet lekker op. Onze groep bestaat uit 14 personen (exclusief Johan) en de bus kan 31 personen vervoeren, dus we hebben ruimte genoeg. Het duurt niet lang voor we er zijn en vanuit de bus kunnen we de schamele hutjes al zien. Om 14:30 lopen we de arme wijk in en die armoede is duidelijk.

Onze nieuwe vriendjes wilde niets liever dan spelen.
Huisjes van golfplaten met hier en daar een omheining met prikkeldraad. We lopen een erf op dat van een “Day Care Centre” is, hier worden 5 kinderen opgevangen, die rustig liggen te slapen tot die idiote toeristen foto’s beginnen te maken. In het huisje van de eigenaresse is het bloedheet, want de metalen golfplaten geleiden de hitte van buiten als de beste. Het huisje is niet meer dan een slaapkamertje en een ruimte die dienst doet als woonkamer en keuken in een. Het eten wordt gekookt op een houtskool stoof. Stromend water is er niet, in de stoffige straat is een kraan die gedeeld wordt door de hele straat. Kinderen zijn er genoeg en ze willen allemaal spelen en natuurlijk ook op de foto. Het duurt niet lang of Trudy en ik hebben er aan elke hand een. Na een half uurtje rijden we verder naar het Hector Peterson Museum en Memorial.
Het Hector Peterson Memorial.
Hector Peterson was een van de vele jongeren die in Soweto werd neergeschoten op 16 juni 1976, toen de schoolgaande kinderen en studenten een protestmars liepen, omdat ze niet wilden dat het Afrikaans de voertaal werd in het onderwijs. Dit zou nl betekenen dat veel jongeren het zeer moeilijk zouden krijgen, omdat ze die taal helemaal niet kenden. Het museum bevat vooral veel tekst, moeilijk om je concentratie bij te houden als je al meer dan 24 uur amper geslapen hebt. De videobeelden die betrekking hebben op de onlusten in de straten van Soweto maken wel veel indruk. De tijd die we hebben om het museum te bekijken is toch snel om en om 16:20 uur zijn we al in Vilakazi Straat, waar de huizen van Nelson Mandala en Desmond Tutu staan. Het oude huisje van Mandela is klein en onopvallend met een bruin ijzeren hek eromheen.
2 fraai beschilderde koeltorens.
Er is 2 keer brand geweest in het huis en er staan dus helemaal geen originele spullen in het huis. We gaan dan ook niet naar binnen. We drinken wel even een kop oploskoffie bij het tentje aan de overkant van de straat, wat achteraf van Winnie Mandela blijkt te zijn. Het huis van Desmond Tutu is volledig ommuurd en er is bijna niks van te zien. Ik maak er dan ook alleen snel een foto van als we er met de bus voorbij rijden. Tutu is nog 2 keer per maand in dit huis ( hij woont in Kaapstad) terwijl Mandela nooit meer in zijn oude huisje komt. We rijden nu langs het huis van Winnie Mandela, die in een beter deel van Soweto woont. En dit huis is een stuk groter als het oude van Nelson en wordt aan alle kanten bewaakt door camera’s (zelfs op de schoorsteen staat er een).Onderweg naar het hotel maak ik vanuit de bus nog wat foto’s van mensen en van de 2 fraai beschilderde koeltorens van de oude elektriciteitscentrale die Johannesburg vroeger van stroom voorzag. We gaan met zijn allen nog even winkelen bij een grote supermarkt voor een speciale verloopstekker en wat water. Terug in het hotel hebben we een klein uurtje om lekker op bed te ploffen en even te slapen. Het weer is omgeslagen en het regent en onweert dat het een aardigheid is. In het restaurant van het hotel staat er een buffet voor ons klaar (R80 pp) dat heerlijk smaakt. Ondanks dat het erg gezellig is haakt iedereen om 22:00 uur af. We gaan heerlijk douchen (ons gaan stort), daarna nog wat schrijven en heerlijk slapen.

We waren nog maar een paar minuten…
We waren nog maar een paar minute…
Onze nieuwe vriendjes wilde niets …
Onze nieuwe vriendjes wilde niets…
Het Hector Peterson Memorial.
2 fraai beschilderde koeltorens.