Op weg naar Winterton

Winterton Travel Blog

Shakaland.

We staan om 06:15 uur op. We zouden de dames om 06:30 wakker maken, maar dat hoeft niet, want ze wandelen net voor die tijd de huiskamer in. Als ontbijt hebben we een goeie bak yoghurt met cruesli en ik nog een halve liter aardbeienyoghurt. Om 07:30 zouden we eigenlijk vertrekken, maar ‘De Ratjes” (Cor, Tineke, Ria, en Jan Ratten) zijn te laat. Johan loopt naar hun appartement en komt terug met het verhaal dat zij begrepen hadden dat we om 08:15 zouden vertrekken. Ze zijn er gelukkig snel en dan kunnen we op weg naar de Drakensbergen. Het heeft vannacht geregend en ook onderweg krijgen we nog een flinke bui. De bus is niet helemaal waterdicht, want over de voorruit lopen een paar kleine stroompjes water die de ruitenwisser niet mee neemt (aan de binnenkant dus).

Trudy trommelt de mensen bij elkaar voor vertrek.
Het is net 09:30 geweest als we een verschrikkelijk slecht zandpad met veel stenen in draaien. Ik vind dit leuk, want het betekent dat we naar Shakaland gaan. Het is nu een lodge met een openluchtmuseum erbij. Historisch gezien is het echter een belangrijke plek. Hier heeft namelijk de orginele kraal gestaan van Zulu koning Shaka, de half broer van Dingaan. De kraal is natuurlijk vernietigd geweest, maar deze werd in 1985 herbouwd voor de opnames van de tv serie Shaka Zulu. We drinken hier koffie in het prachtig gedecoreerde restaurant en gaan dan rond kijken. Er hangen ook wat foto’s uit de serie. De huisjes van de lodge zijn in de stijl van de zulu’s gebouwd, maar doen wat gekunsteld aan. Als we wat doorlopen zien we een maquette van de kraal van Shaka. Voor de guided tour door het dorp (dat er naar mijn mening bewoond uit ziet) hebben we geen tijd, wat ik op zich wel jammer vind.
Zulu man.
Ik kan door de toegangspoort wel wat foto’s maken van het dorp en de mensen. Om 10:30 trommelt Trudy de mensen bij elkaar en klimmen we weer in de bus, vanwaar ik de laatste foto van deze stop maak, van een zulu man die bij de ingang gaat zitten. We rijden nu door tot de lunch. Ik heb er vandaag mijn taak van gemaakt om de reis die we tot nog toe gemaakt hebben in te tekenen op de detailkaarten in onze reisgids. We landen in Greytown bij Wimpy, een keten als Mac Donalds, maar dan slechter. Trudy eet hier niks, want ze voelt zich niet lekker. Om 14:30 zijn we weer onderweg door het schitterende landschap. Om iets na 16:00 komen we bij de Lilac Lodge aan. We slapen met zijn vieren (Kees, Ans, Trudy en ik), in een 10 persoons huisje. Met ieder een eigen badkamer en toilet. We krijgen een welkomstdrankje en kijken onze ogen uit in deze prachtige lodge.
Gezellig poelen.
Trudy en ik lopen even het dorp in om boodschappen te doen. Aan de zijkant v/d supermarkt hangt een public phone en we bellen even naar Nederland. Daar is gelukkig ook alles goed. In Winterton (zo heet het slaperige plaatsje waar we overnachten) lijkt het klimaat wat gematigder, zo tegen 17:30 uur schat ik de temperatuur op zo’n 25˚ C, het is dan wel bewolkt.We drinken nog met zijn allen wat in de tuin en gaan dan aan tafel. Na het eten ga ik met Johan, Gerrit en Kees een potje poelen (R2 per potje) en als iedereen naar de kamer is gaan Johan en ik nog een potje darten. Beide keren verlies ik. Van Kees had ik wel gewonnen met poolen. Barbara en Annette darten na ons en als zij klaar zijn gaan we naar de kamer. Trudy is al direct na het eten naar de kamer gegaan, want ze heeft al de hele dag maagkrampen. Nog even lekker douchen, schrijven en om iets voor 00:30 slapen.

Shakaland.
Trudy trommelt de mensen bij elkaa…
Trudy trommelt de mensen bij elka…