Op weg naar St. Lucia

st. lucia Travel Blog

Aan het ontbijt.

06:15 opstaan, rommel inpakken en om 07:15 ontbijten. Geen tijd meer om nog wild te spotten bij het watergat. We vertrekken om 08:15 en rijden vandaag richting St Lucia. Onderweg zien we een vrachtwagen die met grimmige humor aangeeft aan welke kant wel en welke kant niet in te halen. Eigenlijk zit Jos schuin achter me, maar op een gegeven moment ben ik het achterom kijken beu en ga ik naast hem zitten. We kletsen over van alles, van waterputten tot automatische grasmaaiers tot modeltreinen. Om 09:40 stoppen we voor een bakkie vers gezette oploskoffie. Bij deze tent ligt een krokodil in een vijver te sukkelen, maar de vogeltjes die daarboven nestjes bouwen zijn zeker zo interessant.

Vrachtwagen met duidelijke achterkant.
Om 10:30 zijn we bij de grens tussen Swaziland en Zuid Afrika. De formaliteiten zijn zo vervuld (stempeltje) en ook hier zijn weer gratis condooms te krijgen (zelfs medium en large, dus ook voor grote negers). De weg waarover we een stukje naar onze bus moeten lopen loopt door een soort hangar waar prachtige muurschilderingen zijn aangebracht. We zijn weer in Zuid Afrika, in het land van de Zulu’s. Om 11:30 is het weer tijd voor koffie, want we liggen voor op ons reisschema. Dit keer in een chique hotel met giftshop, een wand met foto’s van alle Zulu koningen (waaronder de bekende Shaka) en een prachtige tuin. Samen met Annette en Barbara drinken we onze leut in de tuin. De 2 meiden hebben het over de mooi gespierde Swazi die bij de dansgroep van gisteren was. Trudy zegt dat ze hier niet echt op gelet heeft en de 2 begrijpen dit niet goed.
Grensovergang Swaziland-Zuid Afrika.
Dan laat ik de meiden alle 3 dubbel slaan van het lachen met de “ Ze noemen mij de witte neger en niet omdat ik zo goed kan dansen” grap. Net voor we vertrekken beklimmen Trudy en ik nog even het uitkijktorentje dat achter in de tuin staat, voor een leuk uitzicht. Om 13:15 stoppen we weer bij een marktje waar alleen maar toeristenmeuk verkocht wordt. We eten hier wel een heerlijk vers gesneden ananas. Dat doet me weer denken aan het Indonesië van zo’n 19 jaar geleden. Iets over half 2 komen we bij Dumazulu Cultural Village, dit is een soort openlucht museum waar we op traditionele wijze begroet worden. Als de man ons goedendag zegt moeten we antwoorden met “Yebo”. Op de vraag hoe het met ons gaat, hoort een “Siapiela” als antwoord te komen. We moeten allemaal op een in het zand getrokken lijn gaan staan en worden dan stuk voor stuk aan zo’n vraaggesprekje onderworpen.
Lekker koffietje drinken.
Er wordt ons ook nog geleerd hoe we ons moeten voorstellen, maar dat ben ik al weer vergeten. Voor we aan de tour door het zulu dorp beginnen lunchen we in het restaurant, licht maar lekker. Als we na de lunch het junglepaadje weer af lopen naar de ingang van het dorp zien we een aap door de bomen schieten , wat ik toevallig kan filmen. Dan wordt er d.m.v. een trom toestemming gevraagd of we naar het dorp mogen komen. Als het antwoord komt, mogen we aanlopen. Mannen eerst, want die moeten de vrouwen beschermen voor evt. gevaren. Als we bij de kraal aankomen is de poort gesloten (2 diagonale stokken) en deze wordt pas geopend als de gids hierom geroepen heeft. Het stikt in dit dorp van de rupsen en dat verklaart ook meteen waarom er op het pad naar het restaurant en bij het restaurant zelf zo veel vlinders zitten.
Lekkere Annanas
We komen eerst bij de speren makers, dan bij de schilden makers en de pottenbakster (die getrouwd is, want ze heeft een volledig kostuum aan en een rood hoedje op). De jonge vrouw die het dragen van de pot op het hoofd demonstreert is vrijgezel en mag haar lichaam niet bedekken, omdat ze hier trots op moet zijn en het dus moet tonen. Vrouwen die verloofd zijn dragen wel kleding, maar geen rood hoedje. Dan komen we bij een vrouw die bier maakt, dan een sangoma (medium dat met de voorouders kan communiceren) en een medicijnman. Na de kralenrijgsters gaan we naar een plein binnen de kraal waar we kunnen gaan zitten en waar we het zulu bier mogen proeven (zurig en niet echt lekker, slechts 20,3% alcohol). Dan voeren 2 jongens een stokkengevecht op maar dit is erg tam. De bruiloftceremonie die hierna wordt opgevoerd is veel vuriger.
Ingang "dorp".
Helaas heb ik hier geen foto’s van omdat mijn batterijen na de biermaakster leeg was. Via het winkeltje worden we naar buiten geleid. De 2 zulu’s die ons verwelkomt hebben zien Trudy en mij te laat aankomen en weten niet hoe snel ze uit hun wachtershutje moeten komen. Het hutje is traditioneel gebouwd, de aardige rik in de ruiten die ze in de haast op de grond hebben laten vallen is van moderne makkelij. Er word in het zulu afscheid genomen en dan rijden we nog een uurtje naar St.Lucia, dat ik vul met lezen in onze reisgids. We doen even boodschappen bij de supermarkt (kan nog net, het is 17:45) en gaan dan naar ons mooie appartement, dat we delen met Annette en Barbara. Barbara gaat even douchen en wij praten even met Annette. Wij nemen een kleine slaapkamer , zodat Annette een grote slaapkamer met 2 persoons bed met eigen badkamer heeft, zodat zij een keer lekker de ruimte heeft.
Vrijgezelle dame.
  We gaan om 19:40 weg om te eten. Het eten is lekker (een errug grote lap spareribs voor mij), maar ondanks dat het restaurant tot 22:00 open moet zijn, zijn de wc’s om 21:30 al dicht en worden we om 21:45 echt weg gekeken. Annette is al iets eerder terug naar het appartement gegaan en ik heb haar toen even nagekeken om te zien of ze goed bij het appartement aan kwam. Annette is nog wakker als wij thuiskomen en we hebben nog een dik half uur goed lol voor Annette naar bed gaat. Trudy en ik moeten nog douchen en daarna ga ik nog schrijven. Om 00:00 ga ik naar bed.

inkie1010 says:
Dumazulu ben ik ook geweest, ik vond het wel leuk maar ook wel heeel erg toeristisch..
Mooie foto's weer!
Posted on: Jul 04, 2008
Aan het ontbijt.
Vrachtwagen met duidelijke achterk…
Vrachtwagen met duidelijke achter…