Naar de drakensbergen

Winterton Travel Blog

Falcon Ridge, helaas gesloten vanwegen het mistige weer.

Vandaag kunnen we uitslapen!! We hoeven pas om 07:45 ons bed uit. Trudy is al veel eerder wakker en komt om 06:00 bij me liggen , wat erg lekker is, maar na niet al te lang is ze alweer vertrokken. Ik val meteen weer als een blok in slaap en word pas wakker als de wekker af loopt. Om 08:00 hoor ik de voordeur (die erg klemt) klapperen en dan komt Trudy weer binnen. Ze heeft dan al de was gedaan en een blokje om gelopen. Ze was naar buiten gegaan en durfde toen niet meer binnen te komen omdat de deur zo’n lawaai maakt. We ontbijten om 08:30 en vertrekken met de bus om 09:30 . Johan had gezegd dat hij een verrassingkie voor ons had. Dit is een bezoek aan Falcon Ridge een centrum waar roofvogelshows gegeven worden.

Wandeling in drakensbergen.
Helaas zijn er vandaag geen shows omdat het weer te slecht is. Het is bewolkt en deze bewolking hangt laag. We rijden door naar Monk’s Cowl, een startpunt van hikes door het gedeelte van de Drakensbergen dat Cathedral Peak heet. Omdat het zo nevelig is gaan er maar 4 mensen wandelen, Barbara, Annette, Trudy en ik. De rest gaat shoppen. Barbara en Annette kiezen voor de hike naar Crystal Falls en Sfinx, die 2 uur duurt. Trudy en ik gaan naar Nandi Falls, en dat zou 3 uur moeten duren. We vertrekken om 10:45, nadat we ons in het Rescue Register hebben ingeschreven. De route is mooi en gaat wat op en af met mooie uitzichten (helaas wat nevelig) en sprookjesachtige stukken wandelpad. Om 12:00 uur zijn we bij Nandi Falls, een naar mijn schatting zo’n 30 meter hoge waterval van een meter of 5 breed.
Crystal Falls
Een stel dat op het punt staat weg te gaan verteld ons dat we achter de waterval kunnen komen. We gaan dat natuurlijk proberen en steken de beek over d.m.v de rotsen die erin liggen en trekken ons dan aan lianen tegen de 3 tot 4 meter hoge glibberige helling op. Achter een gordijn van neerstortende waterdruppels genieten we van ons lunchpakket dat met zo’n uitzicht vaal beter smaakt. Na zo’n ½ uur beginnen we aan de wandeling naar beneden, die korter duurt dan de heenweg. Als we terug lopen van Nandi Falls trekt de nevel wat op, maar het blijft de hele dag bewolkt, dus we krijgen niet de uitzichten te zien die we in het boek van Johan gezien hebben. Gelukkig trekt de bewolking wat op en hebben we wat mooiere uitzicht. Om 13:37 komen we Annette en Barbara tegen aan het begin van hun wandeling.
Uitzicht vanuit ons huisje op het zwembad.
We willen die ook nog gaan lopen en denken 15:30 afgesproken te hebben als tijd dat de bus ons komt ophalen. Barbara en Annette denken 14:30. Deze route klimt een stuk steiler en is ook constant klimmen, de route die we net gelopen hebben ging wat op en af. Als Barbara om 14:15 belt zijn we redelijk in de duurt van de Crystal Falls. In plaats van meteen naar beneden te lopen, zoals Barbara vroeg (omdat de bus al op ons staat te wachten) lopen we nog een stukje door, zodat we de waterval in ieder geval kunnen zien. Dat zou op ¾ van de route moeten zijn. Hij is minder hoog dan de Nandi Falls, maar wel erg mooi. Deze route op zich is wel mooier dan de vorige, omdat hij meer als een tropisch regenwoud begroeid is. Om 14:20 uur lopen we weer naar beneden (in een iets hoger tempo dan dat we normaal doen).
Gezellig eten.
Ik geniet af en toe toch effe van het uitzicht, maar om 14:50 zijn we op de parkeerplaats en kunnen we naar de lodge gaan rijden. Hier aangekomen gaan we even lekker douchen en daarna eet ik een liter yoghurt met cruesli op. We gaan even het zwembad in, maar dat is behoorlijk fris, dus dat houden we niet lang vol. Een paar mensen aan wie we foto’s hebben laten zien hebben al spijt dat ze niet zijn gaan wandelen. Na het zwemmen nog eens kort douchen.We lopen ook nog even het dorp in om een paar blikjes drinken te halen en om even naar Nederland te bellen, maar daar is niemand thuis, terwijl het daar toch ook etenstijd is (17:00 uur). Hierna gaan we lekker in de tuin op een stretcher liggen. Om 19:00 uur is het etenstijd. We eten braaivleis vandaag met wat salades en aardappelen met champignons en knoflook, met stoofpeertjes toe. Na het eten ga ik nog een paar potjes poelen met Jan, Cor en Kees en een aantal dames gaan darten. Om iets over 22:30 ga ik naar het appartement (Trudy is net daarvoor gegaan). Ik ga nog een keer lekker douchen en dan schrijven en om 23:50 slapen.

Falcon Ridge, helaas gesloten vanw…
Falcon Ridge, helaas gesloten van…
Wandeling in drakensbergen.
Crystal Falls
Uitzicht vanuit ons huisje op het …
Uitzicht vanuit ons huisje op het…