Lekker wandelen en een Canopy Tour.

Stormsrivier Travel Blog

Hangbrug

Om 07:15 uur staan we op en na het ontbijt vertrekken we naar Tsitsikamma National Park. Nog voor 08:45 beginnen we aan onze eerste wandeling van vandaag. We willen gaan lopen naar een uitzichtpunt dat uitkijkt over de baai waar het restaurant staat. We moeten eerst over een piepklein strandje en komen dan op een wandelpad dat lijkt op een trottoir van hout met een leuning aan de zijkant. Het is ongeveer 1 kilometer naar de hangbrug. Deze brug hangt niet hoog, maar geeft een mooi uitzicht op de kloof die de brug overspant. We zijn hier om 09:30 en gaan dan op weg naar het uitzichtpunt. Nu begint het echte werk pas. Het plankier is afgelopen en het pad begint behoorlijk te klimmen. Als je hier de hoge luchtvochtigheid bij optelt, dan mag duidelijk zijn dat het zweet al erg snel in straaltjes naar beneden gutst.

Kloof
Een groot voordeel is dat de buslading luie toeristen die we op het plankier inhaalden en tegen kwamen het bij de hangbrug voor gezien houden en dat we op de verdere weg naar boven niemand meer tegen komen. We denken dat we vandaag de eersten zijn, omdat er nog zoveel spinnenwebben op gezichtshoogte over het pad hangen. We komen op een punt waar we een mooi uitzicht op de baai hebben en hier ploffen we even op een comfortabel rotsblok neer. Het pad loopt echter verder omhoog en wij dus ook. Om iets over 10:00 zijn we op het uitkijkpunt aangekomen, maar het uitzicht is nauwelijks mooier dan op het punt met het rotsblok. Als we net op weg naar beneden zijn komen we Els tegen. De rest van de groep komt niet op de top. We moeten dezelfde route terug, alleen kunnen we net over de hangbrug rechts af naar een grot die echter heel weinig voorstelt.
Skitklip
Nog voor 11:00 zijn we weer beneden. In het supermarktje kopen we wat drinken en een ijsje. Dan beginnen we aan het Blouduiker Trail. Dit is een mooie wandelroute die 2½ uur duurt, inclusief het fotograferen van Klipdassies die in de tuin van een vakantiehuisje zitten (wel wild). In de zee ligt de Skietklip, waar bij ruwe zee de golven wild tegen omhoog spatten, helaas is de zee nu erg rustig. We genieten van de natuur en de rust, Gedurende 2½uur (zo lang is de route) komen we geen levende ziel tegen en er loopt hier maar een weg, waarvan we heel snel ver genoeg weg zijn. Als we bijna bij het einde zijn zien we dolfijnen zwemmen. Hoewel we eigenlijk geen tijd hebben, blijven we toch even kijken en een filmpje maken. We moeten om 13:30 terug bij de bus zijn, maar dat halen we net niet. Het laatste stukje van de route gaat over de weg en aan dit stuk lijkt geen einde te komen, telkens een nieuwe bocht.
Start Canopy Tour.
Opeens zie ik in de verte de bus en trek er een sprintje naar toe. Het is nog geen 13:35 als we in de bus zitten. Moe maar voldaan. Onderweg naar de lodge eet ik nog een appel en op het balkon voor onze kamer nog wat biltong. Binnen 15 minuten drink ik 3 blikjes cola leeg. Hard nodig, want we hebben veel meer vocht verloren dan we gedronken hebben. Even lekker gedoucht en andere kleren aangetrokken.

Om 15:10 moeten we weer aanlopen, want een stukje verderop in dit erg kleine dorpje zit een adventurebureau dat de Canopy Tour organiseert. Dit is een route van 10 staalkabels die tussen grote bomen gespannen zijn en die je tokkelend aflegt. We beginnen op ± 30meter hoogte. De langste tokkelbaan is 91 meter.

Trudy's afdaling in Tsitsikamma.
Het is een erg leuke ervaring. We hebben de dvd van de tour besteld, dus gaat er een cameraman mee, die de eerste helft van de tour filmt en wat foto’s maakt. Zelf foto’s maken haalt niks uit, daar heb je geen tijd voor. Tegen 17:30 zijn we weer terug bij het kantoortje en daar krijgen we een hamburger met friet (we hadden salade besteld, maar goed) die als lunch bedoeld is. We kijken daar even hoe de DVD geworden is (hij kost trouwens R125) en lopen dan terug naar de lodge. We drinken met zijn allen iets in de tuin. Om 19:15 ga ik, terwijl Trudy snel douchet, even relaxen op bed. Om 20:30 staat het eten weer klaar en Ken, de engelse eigenaar heeft weer goed gekookt. Van 21:00 tot 22:00 uur spelen we een potje Triviant, Johan doet niet mee. In de zelfde kamer zitten 4 andere dames tv te kijken en Barbara zegt voor de gein dat we die binnen het half uur wel weggepest hebben. We houden ons spelletje erg rustig (gisteren werd er veel meer geouwehoerd en gelachen), maar toch zijn de 4 oudjes om 21:30 uur allemaal vertrokken. Om 22:00 uur gaan we naar de kamer om te douchen en te schrijven en om 23:50 ga ik slapen.

Hangbrug
Kloof
Skitklip
Start Canopy Tour.
Trudys afdaling in Tsitsikamma.
Trudy's afdaling in Tsitsikamma.
Genieten van het uitzicht en de af…
Genieten van het uitzicht en de a…