Een erg hete dag vandaag.

Oudtshoorn Travel Blog

Uitzicht vanaf de brug waar vanaf je één van de hoogste bungeejumps van de wereld kan maken.

Wekker om 06:45, 07:30 ontbijt, 08:30 vertrek. Weer heerlijk geslapen. We hadden een kamer met een double en een single bed. Ik heb in het 2 persoons (diagonaal) en Trudy in het 1 persoons bed geslapen. Het is in Zuid Afrika veel te warm om tegen elkaar te liggen. Vandaag rijden we naar de struisvogel hoofdstad van de wereld, Oudtshoorn. Tijdens deze rit van ±210 km is het landschap erg afwisselend van kustlijn tot bergpas. We stoppen om 09:30 in Knysna (spreek uit nijsna). We rijden om 08:37 over de brug waar vanaf je één van de hoogste bungeejumps van de wereld kan maken: 216 meter. In Knysna lopen we met zijn vieren, Annette, Barbara en wij een in koffie gespecialeerd zaakje binnen, waar we effe een lekker bakkie doen (ik heb een espresso met een bol roomijs erin) We hebben tot 10:30 om rond te lopen en we sjokken een paar winkeltjes in en uit.

Aan de koffie.
Het winkeltje dat Johan vernoemd heeft, waar je bijzondere stenen kan kopen is dicht vandaag, tot groot verdriet van sommigen. Onderweg stuur ik even een sms naar huis. Onze volgende stop is bij de Cango Caves, deze liggen 20 km ten noorden van Oudtshoorn, precies de kant waar we niet vandaan komen. Als we Oudtshoorn inrijden komen we bij het meest gefotografeerde bord van Zuid Afrika. Er staat niks anders op dan:”Inligting Aftrekplek”. Wat niks anders betekent dan: parkeerplaats (een plaats waar je je auto van de weg aftrekt) met informatiebord (inligting). We stoppen hier niet, maar stoppen pas bij het restaurant van de Cango Caves. Het is vandaag in deze streek 42˚C in de schaduw. We eten een lekkere salade met gegrilde struisvogel in het restaurant met uitzicht.

Om 14:00 mogen we de grot in samen met nog een paar andere groepen, waardoor de uiteindelijke groep veel te groot is.

Rotsformatie.
Er zijn mooie rotsformaties te zien in meerdere zalen en de temperatuur is heerlijk. Helaas doen we de standaard toer in plaats van de adventure tour. We sluiten af met een stukje zang van de gids in een zaal met prachtige akoestiek. De zaal heet dan ook muziekzaal. De man begeleid zijn zang met een gedeelte van een rotsformatie dat hij als drum gebruikt (met de blote hand). Trudy is het hier niet mee eens en spreekt de man er achteraf op aan. Wij mogen nl nergens aankomen (en dat doen wij ook echt niet) om de formaties niet te beschadigen . Helemaal aan het eind wordt even al het elektrische licht uitgeschakeld om ons te laten zien hoe donker het hier vroeger was. Het is 15:00 geweest als we op pad gaan naar een struisvogelfarm. We stoppen onderweg nog om foto’s van elanden te maken. Bij de struisvogelfarm drinken we eerst wat voor we aan de tour beginnen, omdat we anders weer met de grote groep van Fox reizen mee zouden moeten.
Trudy op een struisvogel.
We krijgen eerst uitleg over de geschiedenis van de struisvogelfokkerij en mogen we aan de veren, de huid en het ei voelen. Dan gaan we naar de broeikassen, waar net eieren uitkomen en waar we een kuikentje mogen vasthouden. Ze hebben ook een volwassen struisvogel die brokjes uit je mond eet en Trudy en Annette mogen een stukje op een struisvogel rijden. Trudy is erg zenuwachtig omdat je eigenlijk maar 75 kilo mag wegen om dat anders de struisvogels hun benen kunnen breken. Trudy weegt 80 kilo maar ze zeggen dat het geen probeleem is en kiezen voor haar de grootst vogel uit. Trudy en Ria krijgen een nekmassage van de struisvogels en wie wil mag op de eieren lopen. We moeten even door het souvenirwinkeltje en rijden dan het laatste stukje naar de Kleinplaas Lodge. We delen een appartement met Jos en Anke. We zetten onze spullen binnen, kleden ons om en gaan lekker even afkoelen in het zwembad dat nu lekker in de schaduw ligt.
Uit eten bij Buffels Drift.
Heel toevallig zijn hier ook weer de Nederlandse vrouw en de Welshman die we in de township in Graaff Reinet tegen kwamen. Trudy en Jos proberen elkaar te soppen en Anke en ik houden ons gemak en kijken er naar. Om 18:45 vertrekken we met de bus naar de Buffels Drift. Een erg mooi restaurant op een super locatie. Lekker achteraf aan een watergat met de Swartberge op de achtergrond. Het eten en de sfeer zijn prima. Om 21:00 uur komt Gerrit tegen Johan zeggen dat we niet naar de bus kunnen, omdat er 2 Rinosters op de parkeerplaats zijn. Sommige mensen uit de groep lopen meteen naar toe, ondanks de waarschuwing van Johan niet de parkeerplaats op te lopen. Barbara, Trudy en ik blijven op veilige afstand en als Gerrit de dieren met de koplampen van de bus in het licht zet kan ik dankzij het muurtje waar we bij staan en mijn zoomlens de beste foto’s van allemaal maken. Om 22:00 uur rijden we dan toch terug naar de lodge. Ik ga nog wat schrijven en ga dan om 00:00 slapen.

Uitzicht vanaf de brug waar vanaf …
Uitzicht vanaf de brug waar vanaf…
Aan de koffie.
Rotsformatie.
Trudy op een struisvogel.
Uit eten bij Buffels Drift.