De omgeving van de kaap, zoals kaap de goede hoop en Stellenbosch

Stellenbosch Travel Blog

Bonte bok.

We zijn weer vroeg uit de veren en ontbijten vandaag buiten het hotel. Op nog geen 100 meter van het hotel zit een piepklein tentje waar we lekker buiten kunnen zitten. Yoghurt met muesli en een aardig schaaltje heerlijk vers fruit. Het smaakt erg goed en we besluiten meteen hier morgen weer te ontbijten. We rijden met de bus over een mooie weg naar Hont Baai, waar we om 07:40 al weer van het uitzicht staan te genieten. Ik moet wel zorgen dat ik zo veel mogelijk uit de zon blijf vandaag, want ik heb me gisteren behoorlijk verbrand. Er ligt hier een dorp in de baai waar de mensen uit de stad naar toe komen om weer even te leven zonder al te moderne dingen. Elektriciteit is er niet, stromend water en gas daar in tegen wel.

Kolonie vogels
We vervolgen onze bustocht en als we bij de controlepost van het “Kaap de goede hoop-park”stoppen zodat Johan de kaartjes kan kopen, staat daar ook een bus met mensen die qua kleding en uiterlijk zo uit een Mad Max film weggelopen kunnen zijn, Na wat lachen en ouwehoeren zijn we het erover eens dat het acteurs moeten zijn, omdat niemand zo over straat gaat. Net voor we de bus uit gaan staan er een paar Bonte Bokken te poseren voor ons. Om 08:45 staan we op het meest zuid-westelijke puntje van het Afrikaanse continent. Op de rotsen in zee zit een kleine kolonie vogels (maar aan de poep te zien zitten ze er wel al lang) en zo af en toe spat het water spectaculair tegen de rots omhoog. Bij Hont Baai heb ik al tegen Johan gezegd dat ik Trudy ten huwelijk gevraagd heb en hij reageerde erg enthousiast.
In de verte zie je de oude vuurtoren.
Bij onze stop op Cape Point vertel ik het net voor we uitstappen aan de rest van de groep. Ook hun reacties zijn erg leuk. De drankjes bij de lunch zullen vanmiddag voor onze rekening zijn. In het restaurantje op Cape Point drinken we een “koffietje”, want het is immers tegen 10:00 uur. We kunnen kiezen of naar de vuurtoren lopen (volgens Johan tussen de 15 en 25 minuten) of dat we met het tandradbaantje gaan. We gaan wandelen, want het is mooi weer en zijn na 13 minuten boven. De in 1860 gebouwde vuurtoren staat 249 meter boven de zeespiegel en kon op 67 km afstand vanaf zee gezien worden. Behalve als het, zoals vaak hier, mistig was en dus is op Dias Point op 87 m boven zeeniveau in 1911 een nieuwe vuurtoren gebouwd. De kustlijn is prachtig om te zien hier, het water azuurblauw. Ook zijn hier nog de restanten van een radarstation uit WOІІ te zien (stelt echter niet veel voor). Er liggen hier betonnen wandelpaadjes die naar verschillende uitkijkpunten leiden en Trudy en ik wandelen ze allemaal af (zo zien we ook de nieuwe vuurtoren op zijn rotspunt staan) voor we weer naar beneden wandelen. We lopen een stukje met een Amerikaans vrouwtje mee die met een groepje van hieruit aan een meerdaagse fietstocht gaat beginnen. Ze maakt wel eerst nog even een foto van ons bij het bord van Cape Point. Wij rijden van hieruit met de bus naar Boulder’s Beach waar we via een plankier tot op een paar meter afstand bij de Afrikaanse Pinguins kunnen komen. Ook hier zijn de dieren vrij om te gaan waar ze willen, maar de kolonie blijft hier haar eieren uitbroeden, ondanks dat hier elke dag horden mensen komen.
Wijnlandgoed Neetlingshof.
We zien een zeemeeuw zijn/haar kans grijpen en een lekker pinguin ei stelen en opeten. Vanuit Boulder’s Beach rijden we naar wijngoed dat Neetlingshof heet en een stukje buiten Stellenbosch ligt. We zijn nog maar net uit de bus of we zien een kolonie Ibissen zitten. We eten buiten onder parasols en we mogen over de kwaliteit weer niet klagen. De drankjes zijn vandaag op onze rekening en er word nog op ons getoost. De ober kwam eerst water brengen en dan pas de rest van de drankjes en Jan denkt grappig te zijn om te zeggen dat wij op water trakteren, maar niemand lacht.  De ober lijkt behoorlijk van de verkeerde kant, maar daar smaakt het eten niet minder om. Omdat Trudy en ik allebei geen alcohol drinken komt Johan netjes vragen of we met de wijnproeverij mee willen doen of niet.
Oom samie se winkel.
We doen wel mee omdat je toch zo’n kan voor je neus krijgt waar je alles in kunt uitspugen. We krijgen eerst wat de Duitsers Hefeweizer noemen (ongegist , dus nog lekker zoet). Dan gaan we de opslagruimte in waar alle vaten liggen. Na uitleg duiken we het proeflokaal in waarvan de wanden sfeervol beschilderd zijn. We krijgen 5 verschillende wijnen en ik vind ze geen van alle echt lekker, zodat het meeste in de spuugbak of in het glas van Annette verdwijnt. Volgens mij heeft niemand van de groep in het ingebouwde winkeltje iets gekocht, maar glaswerk is dan ook lastig vervoeren in het vliegtuig. Onze eerst volgende stop is bij Oom Samie se Winkel. Een winkeltje waar van allerhande spullen verkocht worden. Zowel van vroeger als (minder) van nu. De prijzen daarentegen zijn van overmorgen. We rijden met de bus een rondje door het prachtige Stellenbosch en hebben dan zelf een half uurtje om rond te wandelen. Er staat hier aardig wat oude gebouwen, o.a. een assenaal waar vroeger het ‘Plofstof” opgeslagen lag.

Bonte bok.
Kolonie vogels
In de verte zie je de oude vuurtor…
In de verte zie je de oude vuurto…