Vakantie Dag 13 - Zonsondergang en terugvlucht naar Newark

Kaloko-Honokohau National Historic Park - HI Travel Blog

Zonsondergang: 18:19 uur

Na het bezoek aan Manuka State Park, zie vorige entry, besloten we, nu we eindelijk eens op een echte westkust van een eiland waren om eens te zien of we nog een mooie Sunset konden viewen en fotograferen. Als kijklokatie werd gekozen voor het al eerder bezochte Kaloko-Honokohau National Historic Park.

We kwamen er net op tijd aan. De zon begon al te kleuren. Maar doordat het avond was was het beduidend aangenamer dan toen we het eerder in de felle zon bezochten. Relaxt rondlopend over en zittend op het strand, waar vroeger de oude Hawaïaanse natives woonden, trakteerde de zon, die ons gedurende de vakantie zo vaak in de steek gelaten had, ons op een genereus toetje. Boven een rustgevende klotsende maar rustige zee, en onder ritselende palmen kleurde de lucht alle kleuren, tot de koperen bol om 18:47 uur achter de horizon verdween.

Zonsondergang: 18:30 uur
Einde van de dag!

En ook bijna einde van de reis. Na een laatste maaltijd in Kailua-Kona reden we met onze huurbak naar Kona International Airport, waar zich voor de derde keer het auto-inlever ritueel en Alamo shuttlebus ritueel voltrok. Op het vliegveld moesten we nu echter een extra en nieuw ritueel ondergaan, onze koffers moesten niet alleen door de TSA (security) gescand worden maar ook door het Department of Agriculture. Hawaii is zo afgelegen dat het een soort van quarantaine heeft. Fruit en andere producten mogen niet meegenomen worden naar het vaste land. Vreemd genoeg krijg je de koffer na de scan weer mee, zodat je deze als je wilt gewoon weer vol kunt proppen met de verboden items....

Doordat de incheck-website van US Airways op tilt geslagen was bij het inchecken zaten de heer van Gessel en ik verspreid in het vliegtuig, ik zat ook nog eens middenin een rij van drie.

Zonsondergang: 18:37 uur
 Toen een meneer kwam vragen of ik wilde ruilen opdat hij naast zijn vrouw kon zitten accepteerde ik dat iets te gretig. Ik kwam nu wel bij het gangpad terecht maar... op de aller-achterste rij, alwaar de stoelleuning niet naar achteren kon en ik pal bij de lawaaiige en helverlichte keuken zat. Helaas.

Na een slechte en korte nacht landden we in Phoenix en konden we vrijwel direct verder naar Newark. Een mooie vlucht met onderweg  een goede view op het hotel in Alamosa (Colorado), het hotel waar ik vorig jaar verbleef (zie deze entry). Het Great Sand Dunes National Park was ook prachtig zichtbaar.

Bij Newark werden we nog getrakteerd op een kwartier cirkelen, maar de touch-down kwam toch nog. De koffers waren er ook weer. De Hellendoorn Monorail (Airtrain), New Jersey Transit (trein) en de MTA (subway) vervoerden ons veilig over de laatste kilometers van de lange reis.