Vakantie in Chili VI - Lago Grey en terug naar Punta Arenas

Lago Grey Travel Blog

Een zonsopkomst-tractatie

Jawel!!! Alweer een prachtige zonnige dag in Patagonië!

Naast een zonnig uitzicht werden we vandaag aan de ontbijttafel ook getrakteerd op uitzicht op een rood vosje. Ook die konden we afstrepen van onze to see list! We pakten snel in, en Erik scoorde nog snel even een DVD van de Poema regisseur.

Hester en ik fotografeerden nog snel de werkelijk prachtig verlichte gletsjer en bergwanden. Ik had daarbij niet in de gaten dat ik in het blikveld van Hester haar foto-expeditie liep, én dat ze een panorama-foto aan het maken was.

Een rode vos
Zodat ik haar eindfoto niet één maal, maar vijf maal verpestte.

De reis ging weer over onze bekende bergweg, langs de toeter-lama’s en de bedel-vosjes naar de eerste bestemming van vandaag, de murder scene. Ofwel de plek waar de poema’s de afgelopen avond hun diner hadden genuttigd. Doordat we er een hele tijd stil hadden gestaan kon iedereen de plek makkelijk herkennen. En als dat niet gelukt was hadden we alleen maar naar de grote menigte aan condors en andere roofvogels hoeven kijken. Deze aas-eters hingen precies zoals de biologie-boeken dat beschrijven rond bij het lama-karkas.

En hoe majestueus deze vogels ook zijn, de mens staat hoger in de hiërarchie en met onze komst moesten de vogels zich dus terugtrekken van hun dis.

Zie het blauwe ijs op de bergwand
De poema’s en de roofvogels hadden hun werk goed gedaan. We troffen een vrijwel volledig gestript lama-karkas aan. De poten en hoeven waren nog redelijk in takt. Ook de kop lag er nog redelijk herkenbaar bij. Nou ja, de ogen waren er natuurlijk als lekkernij volledig uitgepikt. Ook zat er een soort klier om de keel, die vast heel vies geweest moet zijn, want deze was nog helemaal heel. Een paar meter verderop troffen we een paar meter darm aan. Tussen de ribben van de borstkas lag op het eerste gezicht een grote koeienflats, wat natuurlijk de opengebarste maag van de lama geweest moet zijn. Het is wat luguber maar ook wel interessant dit eens van dichtbij te zien. In Tanzania had ik ook menig beesten-lijk gezien, maar daar kun je niet even omheen gaan lopen. Bovendien is het met de hitte van aldaar direct ook al een stinkende troep. Neen, dan was dit, afgezien van de darmen, allemaal redelijk clean. Dat vonden mijn reisgenoten ook en gelijk mislukte CSI investigators begonnen ze alles uitgebreid te onderzoeken (soms iets te uitgebreid, ik zal u de details besparen).
Torres del Paine

Na een ruim half uur lieten we de condors weer verder eten en gingen wij via een wederom prachtige weg verder naar het westen, naar Lago Grey een meer onderaan een van de grootste gletsjers ter wereld. De ijskap van de gletsjer is bijna zo lang als Nederland en ondanks het broeikas-effect is dit ook een van de weinige gletsejrs ter wereld die nog steeds aangroeit.

Vanuit het Hostería Lago Grey worden boottochten georganiseerd. In de zomer met een groot cruiseschip achtige boot en met kano’s. Nu, in de winter, met kleine metalen 12 persoons boten.

Onder leiding van gids Patricio werden we eerst met een busje een eind richting de rand van het meer gereden, daarna liepen we de meervlakte in.

Alwéér een lama
In de winter staat het meer namelijk voor een groot deel droog. Eerst moesten we nog over een moderne maar zwabberige hangbrug lopen. Max. 6 personen tegelijk!

Op weg naar de boot zagen we de eerste ijsschotsen al drijven. Met de zon er op gaven ze een prachtige diepblauwe kleur. Patricio legde uit dat het witte ijs veel luchtbelletjes bevat. Hoe blauwer het ijs des te minder lucht het bevat.

Bij de boot gekomen kregen we allen een zwemvest aan en werden we voorgesteld aan de “kapitein” Alejandro. Ook werd ons verteld dat het water in het meer zo koud is dat als je in het water valt je slecht een paar minuten te leven hebt. Een goede stimulans om binnenboord te blijven dus!

De reis ging met gezwinde spoed van schots naar schots waarbij Alejandro op zeer beheerste en kundige wijze steeds keek of hij wel aan de goede kant van de ijsberg voer.

Condor
Patricio legde uit dat als er een stuk van een ijsberg afbreekt de massa zodanig verdeeld kan worden dat de schots zich omdraait. Als je dan aan de verkeerde kant vaart bestaat de kans dat je er of onder komt, of dat je door de draaiende schots opgelepeld en alsnog ondergedompeld wordt. De beide heren hadden echt lol in hun werk en dat straalden ze ook uit.

Op een gegeven moment legden we aan naast een grote ijsberg en haalde Patricio een enorme priem en een emmer tevoorschijn. Hij wilde ons Pisco Saur, een typisch Chileens drankje, serveren, maar we moesten zelf even voor het ijs zorgen. Met alle macht togen we dus om de beurt aan het hakken. Con espressione! Zo espressione dat de arme Patricio, die de emmer vast hield, onder het opspattende ijs zat. Deze actie klinkt wellicht wat toeristisch en dat is het wellicht ook wel. Maar on the other hand, wanneer drink je nu een drankje met zelf geoogst ijs van 12 (twaalf!!!) miljoen jaar oud ijs!!! Moet je nagaan wat een tragiek.

Panaroma
Heb je als watermolecull 12 miljoen jaar gevangen gezeten, en dan is daar bijna het moment van de vrijheid,en dan beland je in het glas van zo’n gekke Nederlander….

Na de geweldige tocht waren we behoorlijk afgekoeld. Maar Patricio had een mooie jeep voor ons geregeld die ons over het mulle zand van het opgedroogde meer en daarna dwars door een watergeul van tientallen meters breed en minstens driekwart meter diep naar het hotel terug bracht.

Toen begon er enige mate van stress. Onze benzine was namelijk bijna op. En het hotel had voor de boottocht gezegd dat we daar wel benzine konden kopen. Maar dat kon na de boottocht ineens toch weer niet. We moesten maar naar een 17 kilometer verderop gelegen kruising van wegen gaan.

De crime scene
Hier was volgens de kaart inderdaad een benzinepomp. Maar hoe we ook zochten. Nergens iets wat er op leek. Een parkranger verwees ons nog naar een winkel, maar die was dicht en de eigenaar die aan kwam lopen liet ons in een schier onverstaanbaar Spaans (ivm het niet in hebben van zijn kunstgebit) weten dat er geen benzine was. Ook een paar boeren die ik aansprak meldden dat we hier geen enkele kans op benzine hadden, We moesten maar naar een hotel 30 km verderop gaan. Dat hotel hadden we op onze weg erheen wel gezien maar toen leek behoorlijk gesloten. Probleem dus!

Intussen hadden de dames in de auto een berekening gemaakt en die wees uit dat als we een andere weg zouden nemen dan de beoogde weg we met de resterende benzine net het bekende gat Cerro Castillo konden bereiken.

Noodgedwongen togen we dus op weg ondertussen de benzinemeter scherp in de gaten houdend.

Onderweg

Na een ruime 90 km haalden we Cerro Casstillo inderdaad en moesten we bij de enige benzinepomp om 20:00 uur de pombediende van de eettafel thuis weghalen om benzine te krijgen. Ok dat was een belevenis. De man kroop in een donker tuinhuis-achtig huisje en gaf door een klein luikje een slang aan die we in de auto moesten hangen. Daarna begon er (alles nog steeds in het duister) iets te reutelen en na een tijdje zei de man dat er 10 liter geleverd was. Heel bijzonder! Nog bijzonderder was  daarna het feit dat hij bij het licht van een aansteker (en gelukkig) later bij de koplampen van onze jeep ging uitrekenen wat het kostte…

Het was al laat in de avond en we moesten nog een kleine 300 kilometer over een besneeuwde weg rijden. Dus gauw verder, eerst naar Puerto Natales waar we weer tankten en daarna naar Punta Arenas.

De lobby van hostería Lago Grey
De weg was redelijk OK. Een weggebruiker voor ons in Puerto Natales niet. De man moet zo dronken als ik weet niet wat geweest zijn. Zigzaggend kroop hij over de weg, wij op zeer veel afstand volgend. Gelukkig sloeg hij al snel af, en belandde daarbij bijna in een greppel. Dat deden wij trouwens ook bijna. Halverwege de reis, en we reden helemaal niet hard, maakte de Jeep een schuiver. Gelukkig was hij snel op andere gedachten te brengen en konden we ongeschonden verder.

Onderweg bij Rio Rubens (ja vernoemd naar die beroemde Belg) lekker en vooral veel gegeten. Daarna weer snel verder. Het werd later en later. We overlegden nog of we maar direct naar het vliegveld zouden gaan waar onze vlucht om 7 uur zou vertrekken. We besloten om toch nog maar een hotel te nemen. Zo checkten we om 1:30 uur des nachts nog in in, zo bleek later, het duurste en sjiekste hotel van Punta Arenas.

IJsschotsen in Lago Grey
Door de onderhandel talenten van Erik toch nog voor een redelijke prijs.

Meer foto's hieronder een ook op mijn foto-site: http://jalbum.net/users/mlamers/albums.

Een zonsopkomst-tractatie
Onderweg
De lobby van hostería Lago Grey
IJsschotsen in Lago Grey
Takkefoto, zoals de trend geset is…
Takkefoto, zoals de trend geset i…
Berg valkbij naast het hotel
en nóg één....
De condors vlakbij het lama-lijk
Condor, let op de vingertoppen op …
Condor, let op de vingertoppen op…
De crime scene, let op de opengeba…
De crime scene, let op de opengeb…
De crime scene, de kop is nog rede…
De crime scene, de kop is nog red…
De crime scene
Het droogliggedne stuk van Lago Gr…
Het droogliggedne stuk van Lago G…
IJsschotsen in Lago Grey
IJs van de Grey Gletsjer in Lago G…
IJs van de Grey Gletsjer in Lago …
Elianne hakt ijs. Gids Patricio ho…
Elianne hakt ijs. Gids Patricio h…
IJs van de Grey Gletsjer in Lago G…
IJs van de Grey Gletsjer in Lago …