Snart paa ferie!!!

Phnom Penh Travel Blog

Hallo! Naa har vi kommet oss til Kambodsja. Turen fra Saigon var lang og hard, og til tider, litt kjedelig... Vi tok baat stort sett hele veien, og Asiatisk tidregning er ikke helt det samme som norsk, tror jeg :)  Selv om vi bare kom inn til byen en time seinere enn forespeila, saa DET er ikke gaernt! Vi kom hit i moerket, men det som var veldig greit denne gang, var at Kathrine har en kollega som har vaert her 8-10 ganger, saa han og en kompis moette oss ved stoppestedet etter baatturen.

Jo, baatturen, ja... Den var et kapittel for seg ;)  Men det var bedre enn aa sitte paa en buss en haug med timer. Vi brukte to dager paa denne turen, og fikk forespeila oss DEN skikkelige luksusbaaten som vi skulle bo paa. Etter avreise en times tid for seint fra Saigon, var vi endelig paa tur. Vi sightseeinga rundt i Mekong-deltaet hele soendagen. Det var forsaavidt fint det. Var innom flytende markeder og landsbyer for etniske minoriteter. Det var veldig fint der, men folk bor ganske primitivt. Kath har filma litt, tror jeg, og jeg tok noen bilder. Det er liksom saann at man nesten ikke kan forestille seg at folk faktisk bor paa den maaten. Men de er like blide. Barna synes det er veldig morsomt aa si "hello" og vinke. Vi ser vel litt rare ut der vi gaar med shortser og topper og lyse i haaret og mye hoyere enn de. JEG foeler meg faktisk lang her borte... Jeg skal fremdeles faa proevd aa legge inn bilder. Men jeg er redd det kommer til aa ta sinnsykt lang tid paa dette nettet, saa det spoers om jeg ikke venter til jeg kommer hjem. Faar se hvordan det blir naar vi faktisk skal ha ferie paa stranda i 4-5 dager. Kanskje jeg tar meg tid, hvis de har internett der da...

Men tilbake til Kambodsja. Egentlig ikke saa veldig annerledes enn Vietnam, men jeg synes de virker enda mere vestlige her. Kanskje ikke like mye innflytelse fra det kiniesiske, men heller Thailand? Jeg vet ikke, bare innbilder meg det. Men Kambodsja var ogsaa en fransk koloni, fram til 1953. De ble selvstendige ett aar foer Vietnam, uten krig! Vi har faatt med oss Killing Fields og S-21, det tortur-fengselet som var her under Pol Pot. Grusomme greier. Men vi gjorde det unna foerst, saa var vi liksom ferdige med det. Jeg synes man maa ha det med seg naar man foerst er her. Ellers skal det visst ikke vaere saa mye aa se her, men vi tar resten naar vi kommer tilbake fra Sihanoukville. Byen er helt grei, men visstnok ikke saa trygg aa ferdes i etter moerkets frembrudd, men de har disse fine tuk-tuk er her. En motorsykkel som drar en vogn med plass til 4. De kjoerer over alt. Man trenger ikke gaa langt utafor doera paa hotellet foer de roper paa deg. I gaar var vi og spiste ordentlig khmer-mat. Han kollegaen til Kath kjenner en fyr som har bodd her i 7 aar, saa han tok oss med paa en ordentlig uterestaurant. Det var en opplevelse som vi aldri hadde gjort paa egen haand.

Naa maa jeg avlsutte for naa maa vi opp paa hotellet og pakke for avreise til stranda og FERIE!!! Vi gleder oss!! Vi drar sammen med Tom og Tim. (Tom er kollegaen til Kath, og Tim er kompisen hans fra New Zealand) og saa kommer han som har bodd her, Bjoern, i morgen med bussen. Det er en kjoeretur paa ca 3 timer. Denne gang blir det med taxi. Blir trangt og godt, men man kan ta det litt mere med ro og bestemme litt selv paa en saann tur, enn med vanlig buss.

Ha det bra i snoen, naa drar vi paa stranda!!! hehe (Kath leste nemlig at det har kommet og skal komme mere i Soer-Norge til helga ;)