Finland en Noorwegen 2007

Monster Travel Blog

Bear

Eindelijk was het zover, we gingen op vakantie naar Finland en Noorwegen! Ik was er alweer 4,5 jaar niet geweest, en verlangde er enorm naar. Na een reis van 3 dagen waren we eindelijk op de plaats van bestemming aangekomen in Finland, Pirtivara. Hier leven de bruine beren, en kan je een excursie ernaar toe maken. De planning voor William en mij stond voor donderdagavond en papa en mama zouden woensdagavond gaan. Maar de dinsdag zou een prachtige dag worden, en de gidsen vroegen of we een dag eerder wilde ivm het weer. Zo gezegd, zo gedaan, we waren wel erg moe van de reis maar als je bruine beren ziet, blijf je vast wel wakker! Om 16:00 uur vertrok de auto richting een parkeerplaats, waarna we nog een half uurtje moesten lopen naar de hut waar we de nacht zouden verblijven om de beren te spotten.
Koda is sitting on our last dog grave in Finland
Om 17:00 uur kwamen we aan bij de beren en meteen kwamen er al beren te voorschijn! Er was een andere gids al druk bezig geweest met het neerleggen van Zalm en hondenbrokken. Ze voeden de beren elke dag zodat ze altijd naar die plaats terug komen.
We hebben van 17:00 uur tot 01:00 uur beren gezien, dus 8 uur lang! We hebben 24 verschillende beren langs zien komen (dat weet de gids natuurlijk, want die kent ze allemaal) en op een gegeven moment 13 tegelijk, geweldig! Een ervaring en een herinnering om nooit meer te vergeten. Wij zaten met 5 mensen incl. gids in een hutje en ze hadden er autostoelen neergezet zodat je comfortabel kan zitten kijken naar de beren. Ook waren er 3 stapelbedden dus na 01:00 uur ’s nachts zijn we gaan slapen. Er was een gordijnkleedje voor een raam geplaatst zodat je daar je fotocamera doorheen kan steken voor mooie foto's.
Santa
M'n vader had me al gewaarschuwd dat het kapje van de telelens van de camera niet zo stevig vast zat en ik dus voorzichtig moest zijn om de camera door het gordijn te bewegen. Het ging een poosje heel goed, totdat de gids ineens zei: kijk daar, rechts! Dus ik beweeg de camera meteen naar rechts, en ploep het kapje van de camera viel op de grond, juist ja schiet lekker op haha, maar geen beer heeft hem aangeraakt die nacht, dus we konden hem de volgende ochtend weer veilig ophalen Rond 7 uur 's morgens vertrokken we weer richting de camping. Er was vlak voordat we weg gingen een moederbeer met jongen gezien, dus we moesten doorlopen en opschieten van de gidsen, want die waren wel lichtelijk een beetje in paniek. Al met al een enorm gave ervaring die ik en William nooit meer zullen vergeten! We hebben ook super foto's gemaakt en een film van een uur, dus dat is heel erg leuk.
Gold searching

Vrijdagavond zijn papa en mama naar de beren gegaan, zij gingen in een pro-hide hut. Dit is een hut waar je met z'n 2en in zit en er is geen gids bij. Het voordeel van deze hutten is dat je geen vertrapte grond ziet en geen eten ziet liggen zodat je mooie foto's kan schieten. Het nadeel is dat ze geen zalm neerleggen en hierdoor iets minder beren ziet. Zij hebben tot 11 uur beren gezien, wat natuurlijk ook nog een lange tijd is. En zij hebben ongeveer 14 verschillende beren gezien. Doordat ze geen gids bij hun hadden, heeft m'n vader (toen de hondenbrokken op waren) wat koekjes door het raam naar buiten gegooid. FoeiFoei! Maar daardoor kwamen de beren nog dichterbij het hutje haha.
We hebben in die omgeving een wandeling gemaakt naar een hutje waar papa en William even gevist hebben, maar helaas zonder succes.
Nordkapp with William
De wandeling van 13 km bij elkaar, was erg mooi en het was heel stil. We zijn niemand tegen gekomen tijdens die wandeling. Ik vond het wel een beetje angstig, omdat ook daar de beren komen, maar gewoon genoeg lawaai maken, want ze zijn banger voor jou dan dat jijzelf bang bent voor hen! Maar toch, het blijft wel erg spannend.
Op zondag zijn we doorgetrokken naar het noorden. We zijn langs het graf van Ringo geweest, dit was onze vorige hond die op 2,5 jarige leeftijd was overleden tijdens een wandeling in Finland, dit is alweer 6 jaar geleden ofzo. Hij heeft waarschijnlijk iets giftigs gegeten. Maar goed z'n boompje die we op z'n graf hadden gezet stond er nog net! Want erachter zijn ze een camping aan het bouwen, dus we schrokken wel even, maar hij stond er nog.
Nordkapp
We hebben een mooie foto gemaakt waarbij Koda op Ringo (z'n oom) zijn graf zit. Het was toch nog best wel een beetje emotioneel, en tijdens het wandelen in Finland dacht ik er nog wel aan, meer impact achter gelaten dan ik dacht.
Daarna zijn we doorgegaan naar Rovaniemi waar de 'echte' kerstman zit. Natuurlijk met William op de foto samen met de kerstman, en William is voor het eerst over de poolcirkel geweest. Het was weer heerlijk om daar rond te zwerven, en hebben weer wat leuke dingetjes gekocht We hebben ook nog de stad Rovaniemi bezocht en hebben wat geshopt. Was trouwens niet super groot dus niet echt heel bijzonder. Wel hebben we daar bij toeval het rocktaurant gevonden wat van de Lori's is. Die hebben vorig jaar voor Finland het Eurosongfestival gewonnen.
Most northern point from europe
Het leek een beetje op een hard rock cafe, en het rook er goed!!!
En daarna hebben we nog het polar museum bezocht, wat erg leuk was ingericht. Koda mocht niet mee naar binnen dus is mama met hem buiten gebleven, omdat het te warm was om Koda alleen in de auto te laten zitten. Toen was Tankavaara aan de beurt. Dit is een goudmuseum en we hebben een paar dagen op de camping van dit museum gestaan.
Die zondag dat aan het reizen waren kwamen we erachter dat het nieuwste Harry Potter boek uit was in het engels, dus die hebben we gekocht en William en ik hebben hem samen in 1 week uitgelezen haha hij is super super super! We weten eindelijk hoe het afloopt!
Weer terug naar het goudmuseum, we hebben uiteraard weer goud gezocht en gevonden! Mama heeft niet gezocht, maar wel foto's gemaakt.
Milli's are helping us to push our car out of a mudpool
En papa was super goed in het zoeken van dat goud, wat je trouwens met een groot bord doet. Je schept er zand op en haalt vervolgens dat bord onder water, waarna je eerst de grove stenen eraf haalt en dan steeds een beetje verder zeeft. Als laatste blijft zwart zand over wat ijzer is, en onder dat ijzer zit het goud. Omdat goud het zwaarste is blijft dat als laatste over.
Na 1,5 week naderde we uiteindelijk Noorwegen. We konden eindelijk weer lezen wat er op de borden stond, want dat Fins is niet te volgen en te lezen.

Aangekomen in Noorwegen, zijn we op een camping vlakbij Kirkenes gaan staan. Dit was een erg mooie omgeving en is ook nog wel een leuk stadje.
We zijn naar Grense Jakobsven geweest wat het meest noord oostelijk bereikbare plekje is van Noorwegen.
The four motor cycle tour
Hier staat een kerkje en kan je er wat wandelen langs de Barents zee. Het mooie aan deze rit hier naartoe is, dat je voor een groot deel langs de Russische grens rijdt. Er staan overal borden dat je absoluut niet de grens over mag steken. We hebben zelfs gehoord dat je dan een boete van 600 euro krijgt als je dit wel doet. De autorit is prachtig. Hierna zijn we naar een toeristinformatie gereden om te informeren voor de wandeling naar het 3landenpunt van Noorwegen/Finland en Rusland. Ze vertelde ons dat het wel een hele natte wandeling was en de wandeling zelf ongeveer 10 km was. Dus heb ik 's middags in Kirkenes laarzen aangeschaft, want ik had niet zoveel zin in hele natte voeten!
De wandeling is in het nationaal park Ovre Pasvik, hier leeft tevens de grootste beren populatie van 70 beren (dacht ik) in Noorwegen! Maar in het toeristen informatie verzekerde ze weer dat ze banger zijn voor ons en meteen weg zijn, dus okay okay.
Sperm whale

De volgende dag zijn we op weg gegaan naar Ovre Pasvik. Het laatste half uur was werkelijk waar over het meest slechte pad waar we ooit over gereden hebben geloof ik. En er stond ook nergens een bordje dat dit naar de parkeerplaats was van de wandeling van het 3landenpunt maar goed, ineens kwamen we een auto tegen met 2 oudere mensen die daar aan het picknicken waren (echt in de middle of nowhere!!! sporen niet ). Maar goed wij waren allang blij en vroegen aan hen de weg (niet dat je een andere richting op kan maar goed). Ze vertelde ons dat we op de goede weg zaten, gelukkig! Aan de sporen zagen we dat er vlak voor ons een rupsvoertuig gereden zou moeten hebben, want de sporen waren nog vers. En ja hoor na 10 minuten stond ineens ergens in de bosjes zo'n militair voertuig, en wij begonnen weer te twijfelen of we wel goed zaten, dus m'n vader liep naar hen toe en vroeg weer de weg.
Our friends on Vesteralen
Maar natuurlijk gingen we nog steeds goed. Toen zijn we weer verder gereden en kwamen we ineens vast te zitten in een modderpoel, papa probeerde al rijdend er toch nog uit te komen, maar we zaten zo vast als maar kon. Als redder in nood komt daar dat militair voertuig aanrijden, en aangezien ze er toch niet langs konden hebben ze ons er met een touw uitgetrokken, vieuw gelukkig!! (ah ow we moesten ook nog terug hierlangs, maar dat waren zorgen voor later).
Na ruim driekwartier rijden kwamen we eindelijk aan op de parkeerplaats. De wandeling kon beginnen. We begonnen goed en zeiden tegen elkaar, nou zo nat is het hier niet, nog geen 500 meter verder en daar komt me toch een moeras inzicht. Okay toch nat, maar goed ik had laarzen dus geen probleem! Op een gegeven moment werd het behoorlijk diep en dacht ik dat we beter over het moeras konden gaan lopen en ik zou wel voorop lopen aangezien ik laarzen had, maar dit was toch niet zo'n succes want aangezien je niet ziet waar je je voet neerzet zijn we toch maar weer terug naar het pad gegaan.
Poolcirkel
Ik was bijna teruggekomen, stap ik me toch in een diepte waar ik tot me knie in weg zakte! LEUK die laarzen!! Alles was naar binnen gelopen en ik had 1 natte voet. Natuurlijk moesten er weer net militairen aankomen lopen die maar even bleven staan om te kijken wat er aan de hand was haha Ow well, m'n andere voet was gelukkig nog droog en ik heb gewoon een paar keer m'n sokken uitgeknepen Toen we bijna bij het 3landenpunt waren, was Koda ineens enorm aan het piepen en janken en we schrokken ons werkelijk waar de pletter, het eerste wat we dachten nee heh, niet weer! En bij zo'n hond weet je dus absoluut niet wat er aan de hand is en Koda gaf zich helemaal over en hing tegen papa aan. Maar goed na 5 minuten ging het wel weer en hij ging weer gewoon lopen, en wij zaten met een raadsel; wat was er in vredenaam aan de hand. Nou op de terugweg kwamen papa en ik daarachter. Toen we precies hetzelfde plekje passeerden, werden we ineens enorm gestoken. Ik 1 x en papa wel een paar keer en het waren echt hele gemene prikken, ik keek achterom en zag een zwerm beesten, geen idee wat het was, maar ze deden flink zeer, maar we wisten nu wel waarom Koda dus ineens in paniek was op de heenweg.
Daar op het 3 landenpunt aangekomen zaten 2 Noorse militairen de wacht te houden. We hebben daar wat rondjes gelopen maar mochten absoluut niet de grens over van Rusland, zelfs Koda moest aan de lijn. 10 minuten nadat we daar aangekomen waren kwamen natuurlijk onze redders in nood ook aanzetten de Noorse militairen van de rupswagen. We wilden graag een foto van ons 4-en en toen liep papa naar dezelfde militair toe en zei: You're my personal assistent today, can you make a picture from us? Dus die militairen lachen en toen heeft ie een foto van ons gemaakt die errug leuk is geworden!
Dit was dus ons avontuur onderweg naar het drielandenpunt, ow ja en op de terug weg heeft papa bij die modderpoel gewoon flink veel gas gegeven zodat we er niet WEER in zouden blijven steken haha. Na Kirkenes zijn we op een camping gekomen waar papa graag naar een vogeleiland wilde gaan. William, ik en Koda zijn op de camping gebleven en hebben een dagje relaxen gedaan.
's Avonds hebben William en ik Zweedse balletjes gemaakt, heerlijk! Papa heeft King Crab gegeten die in de Barentszee leven. Het vogeleiland was mooi met o.a. papegaaiduikers. We hadden trouwens ook prachtig mooi weer en zijn daar lekker bij gekleurd.
Hierna zijn we doorgegaan naar de Noordkaap. 's Avonds was het goed weer dus zijn we meteen de Noordkaap op gegaan. Het was een beetje bewolkt, maar hierdoor had je wel prachtige foto's van de middernachtszon. De zon schijnt dus 24 uur per dag en gaat dus niet onder. Heel bijzonder, maar wel heerlijk want het is gewoon 24 uur licht.
Ook zijn we nog naar de Kirkepoort gelopen waar een uitholling van de zee is gemaakt en waar je goed de hoorn van de noordkaap kan zien. In dat plaatsje is ook een schattig kerstwinkeltje waar we ook nog even binnen gekeken hebben.
De volgende dag wilden we de wandeling gaan maken naar de echte noordkaap, maar 's morgens was het echt enorm slecht weer, regen. We hebben heel rustig aangedaan en hebben een sami tent bezocht. Die vertelde ons dat het in de middag wel op zou klaren, dus dat we dan wel konden gaan wandelen. Daar hebben papa en William overigens een echt sami mes gekocht, wat volgens onze vrienden op Vesteralen van hele goeie kwaliteit was dus dat was leuk! Geen miskoop dus, dat is prettig. En ik heb een armbandje van echt rendierleer gekocht met een patroon erop en de sluiting is van rendierhoorn, erg mooi.
Daarna zijn we nog maar even de Noordkaap opgeweest, omdat je toch 48 uur toegang had, en inderdaad het klaarde op toen de middag naderde.
De wandeling kon weer beginnen, ik zag er wel een beetje tegenop omdat de wandeling 9 km heen is en 9 km terug dus dat betekend 18 km lang! Maar ik wilde eigenlijk wel heel graag naar het meest bereikbare europese puntje van het vaste land lopen. Het was een hele mooie wandeling, maar inderdaad toch wel behoorlijk zwaar! We hebben het gastenboek uiteraard getekend die daar in een kastje lag, en aan de hand van het nummer waar je je naam achter kon zetten, kon je op de camping een diploma kopen, dit hebben we dus wel gedaan! Ik kon bijna niet meer lopen na de wandeling van de pijn in m'n voeten, maar ik heb het gered!
Na de Noordkaap gingen we door naar Vesteralen waar onze vrienden wonen, maar eerst even een korte tussenstop in Alta, waar we Quad gingen rijden!! De tour duurde 3 uur lang en papa, William en ik hebben allemaal een eigen quad gereden, mama zat achterop bij papa. Het was over een hoogvlakte en je had prachtige uitzichten. Je scheurde over sommige stukken wel met 80 KM/uur waar je met de auto maar 10 KM/uur kan rijden. Het was echt een geweldige ervaring, we zijn zelfs door een rivier gescheurd en de rendieren renden voor ons uit. De volgende dag op zondagavond zijn we aangekomen bij Ole Petter en Raina op Forfjord/Vesteralen! Ze hadden de knor keukenschorten met hun namen aan die we hun hadden opgestuurd met de kerst een paar jaar geleden haha Ze waren blij ons te zien en wij hun. Ze hadden wat wafels voor ons gemaakt en hebben flink bijgepraat en we voelde ons meteen weer thuis. Ze hadden nu zelfs 2 x 2 persoonsbedden, dus William en ik hoefde niet op de grond in de Legue flat! Wat een verassing was dat.
Maandag zijn we samen met Raina de walvissafari gaan doen en we hebben weer een paar walvissen flink dichtbij gezien. Was echt weer geweldig en Raina heeft nu eindelijk het mooiste van Versteralen gezien haha. William is die dag samen met Koda en Ole Petter op stap geweest. Hij heeft hem geholpen met een georganiseerde fietstocht, en heeft het ook erg naar zijn zin gehad, want vervelen met Ole Petter doe je toch niet.
Dinsdag zijn we gaan shoppen in Sortland, het was allemaal een beetje veranderd, maar het is nog steeds erg gezellig, en daarna heeft Ole Petter wat gedichtjes voorgelezen in Sortland en ze uitgelegd. Daarna zijn we naar Kirsty, dit is de zus van Ole Petter, geweest en haar man Niels, hij had verse vis gevangen in zee en die hebben we daar opgegeten. Het was een heerlijke maaltijd, en het was erg gezellig om hun weer te ontmoeten. Met de kerst hebben we daar ook al een maaltijd meegegeten.
Woensdag hebben we een gidstour van Ole Petter gehad over Andoy. Hij had weer hele verhalen van stukken natuur over trollen, liefdesstenen, ravenbloed drinken en nog veel meer. Het was een succesvolle en lachwekkende dag. En we hebben ook een zeeotter gezien. 's Avonds heeft mama rendierensoep voor hun gemaakt (dat recept hadden we in Finland gekregen), en daarna hebben we pannenkoeken gegeten, wat ze ook heerlijk vonden. Kirsty kwam ook mee eten. Daarna hebben we de film gekeken van toen we met kerst in Noorwegen waren. Iedereen vond het erg leuk om te zien.
Donderdag was een rust dagje, en Kirsty had gevraagd of ik in de tandartspraktijk een kijkje wilde nemen want zij is tandartsassistente. Dit wilde ik heel graag, en vond het erg leuk om te zien allemaal. Toen we de rondleiding hadden gehad, kreeg ik een spiegeltje, jawel een echte Noorse, woohoo dus dat vond ik wel heel erg cool haha. Toen hebben we afscheid genomen van Kirsty, sniff.
's Avonds zouden we een afscheidsdiner hebben in de grillhouse van Ole Petter en Raina en de Jorgensen family zouden ook komen, en Tove die kwam ook nog langs! Ik was heel blij dat ik Tove nog even gesproken heb en vind het jammer dat ze pas die donderdagavond terug uit Trondheim kwam, maar we hebben nu weer contact via MSN Het was echt een super gezellige avond, waarbij we walvis, eland en rendier gegeten hebben, en de zelf gevangen vis van papa van die middag. Alhoewel ik dit allemaal niet gegeten heb, want daar maak je mij niet blij mee haha maar ik kreeg kip en worstjes.
Vrijdagochtend hebben we nog een ontbijtje gekregen om half zeven 's morgens en om zeven uur zijn we weer vertrokken. Op weg terug richting Nederland . Het afscheid was wel een beetje emotioneel, want we wilde eigenlijk niet weg, zelfs Ole Petter had het moeilijk, maar we komen weer terug, zeker te weten!!!!!!!!

We hebben er 3 dagen overgedaan om terug te komen naar Nederland. We hebben een rit van uiteindelijk 9000 KM gemaakt, en we zijn weer trots op ons autootje die ons zonder problemen overal naar toe heeft gebracht. Het was een geweldige, super coole, mega vette vakantie!!!!

Bear
Koda is sitting on our last dog gr…
Koda is sitting on our last dog g…
Santa
Gold searching
Nordkapp with William
Nordkapp
Most northern point from europe
Millis are helping us to push our…
Milli's are helping us to push ou…