Mr. Kili

Kilimanjaro Travel Blog

Saadan der!

Saa kom jeg hele vejen op - OG ned fra Afrikas hoejeste bjerg Kilimanjaro som er 5895 meter hoejt! Jeg er lidt sej synes jeg selv, men det var faktisk ikke saa kraevende som jeg troede. Aarsagen var sikkert at jeg tog nogle piller for hoejdesyge som jeg fik af de to amerikanske kvinder jeg var paa safari med. Jeg startede tirsdag kl. 11 og var vej den foerste lejr (Mandara Hut) efter 4 timers travetur. Det var meningen at jeg skulle foelges med 3 tyskere, men de kom aldrig saa jeg gik op ad bjerget alene. Det var ok. Jeg havde alligevel ikke luft til at tale med nogen. Jeg havde en guide (Lawrence), en kok og en porter (mand som baerer min bagage). Lawrence gik jeg med hele tiden, selvom det ikke var noedvendigt. Han skal bare holde oeje med at jeg har det godt. Man har kun brug for guiden den sidste dag, for der holder stien op, og man skal til at klatre lidt. Lawrence er ioevrigt 65 aar -circa.

Den anden dag begyndte vi at gaa kl 8.30 og jeg var ved de naeste lejr (Hurumbo Hut) kl. 14.30. Her var det koldt, og jeg froes om natten, men mine fingre braendte. Jeg er blevet skoldet paa min pegefinder paa begge haender, emn det er vaerst paa den hoejre. Det gik dog foerst op for mig dagen efter og dagen efter igen, at det var lidt slemt, da jeg ellers froes mine haender. Saa det var kun naar jeg skulle sove at jeg kunne maerke at det braendte og jeg kunne ikke falde i soevn. Det gaar bedre nu, og jeg smoer det meget med fugtighedscreme, saa jeg er nok vaek om et par dage. Det er det eneste synlige bevis paa at jeg har vaeret paa Kilimanjaro.

3. dag gik jeg i 6 1/2 time til Kibo Hut og denne dag var ret kedelig, da landskabet var oerken, det blaeste lidt og blev koldere. Ved 5-tiden fik jeg aftensmad og saa i seng derefter, for kl 23. skal jeg op for at bestige bjerget - OM NATTEN!. Jeg sov i et rum med ca 12 andre og i alt var der 75 personer den aften som skulle bestige bjerget. Det lykkedes for 50 af dem at komme helt til toppen, Uhuru Peak (Frihedens Hoej), mig inklusiv. Ca. kl 24 begyndte vi/jeg at gaa op mod bjergets tinde. Det var helt klart haardere end foer, men det var ogsaa koldere og man var traet. Kl. 5 var jeg kommet til Gilmans Point (5690m). Herefter kunne man vaelge at tage tilbage til lejren eller fortsaette mod toppen. Jeg havde en lille smule hovedpine, men ikke kraftig, saa jeg ville gerne fortsaette. Min guide havde dog faaet hovedpine og spurgte om jeg havde nogle hovedpinepiller. Det synes jeg var meget maerkeligt! Jeg gav ham diomax som jeg selv har taget hver dag mod hoejden, men jeg ved ikke om det virkede for ham. Det tog mig ca. 2 - 2 1/2 time at komme til Uhuru Peak efter Gilmans. Her blev det for alvor koldt og blaesende og man er omgivet at gletchere, skoent man dog ikke gaar i sne. Som alle andre steder i verden smelter sneen pga den globale omvarmning. Den sidste kilometer til Uhuru var den haardeste for mig. Jeg blev noedt til at tage flere pauser end tidligere. Paa et meget belejligt tidspunkt blev jeg opmuntret af nogle irske fyre som jeg var i hytte med tidligere. De var pa vej ned og kom lige med et par oploeftende ord. Det var dejligt. Paa toppen var der mange mennesker og det var kold og blaesende, saa jeg blev ikke laenge. Jeg tog et par billeder, men fik ikke et af mig selv paa toppen, da Lawrence jo havde hovedpine, og jeg kendte ikke nogen af de andre paa toppen. Jeg var paa toppen ca kl 7.30 fredag den 28 september 2007! Jeg har endda faaet et diplom! Det er mega fedt! Naa, men turen ned af bjerget var faktisk vaerre end turen op. Det tog 2-3 timer at komme tilbage til lejren og man er total traet, og vil bare gerne ned. Og saa fryser man selvfoelgelig ogsaa. Jeg var tilbage i lejren 9.30-10. Paa dette tidspunkt har jeg gaaet konstant i 9-10 timer. MEN det er selvfoelgelig ikke nok! Da jeg kommer tilbage sover jeg en time, spiser frokost og saa skal jeg ned til Hurumbo Hut. Det tog ca 3 timer. Haeldigvis have jeg selskab af to fyre fra Kroatien, saa jeg havde nogen at snakke med.

I Hurumbo Hut sover jeg og saa skal jeg ned til foden af bjerget. Det tog ca 5 timer. Mine ben er godt brugte, men det kunne bestemt vaere vaerre. Ved indgangen faar jeg saa mit diplom og de 5 dage er overstaaet.

Hvad synes jeg saa om bjerget og bjergbestigningen? Ja, det gik sku meget fint de foerste 3 dage. Jeg gik meget langsomt op ad bjerget og drak meget vand. De dage var meget gode, og vejret var ogsaa godt. Den 4. dag var naturligvis haard, men det var dog alligevel ikke saa anstraengende som jeg havde troet. Det er sikkert fordi at jeg tog diomox mod hoejdesyge at det gik saa godt. Men, jeg har sku ikke lyst til at goere det igen. Det er meget godt at proeve, men det gav mig sku ikke en dybere indsigt i noget. DVS. jeg ved ikke ved ikke rigtigt om jeg har opnaaet noget.

Pyt med det. Nu skal jeg bare slappe af et par dage. Jeg bor i et gaesthus hos ham som arrangerede turen. Han hedder Jasper og hans kone Helen. Det er meget hjaelpsomme og maaske lidt for kaerlige. F. eks. holder Jasper mig nogen gange i haanden - det synes jeg er maerkeligt, men tror det er forholdsvis normalt hernede. I morgen har han arrangeret at jeg skal moede nogle danskere som underviser paa den lokale skole. Jeg har slet ikke moedt nogen danskere paa bjerget. Ej heller nordmaend eller svenskere.

Naa, jeg ma smutte nu. Har siddet ved computeren i 2 timer nu.

Haaber I har det godt og undskylder for eventuelle stavefejl. Tastaturet er ikke saa godt.

Kaerligst Louise

tvillingmarit says:
Flott blog, hyggelig lesning
Posted on: Sep 30, 2007
louise_bech says:
Jeg ved ikke hvad der er galt med computeren. Ingen kommentarer tak!
- Louise
Posted on: Sep 30, 2007
This journal entry is a draft and has not been published yet. Please check back later!