Yoga, wandelen en fietsen in Italië

Cavezzo Travel Blog

Lago di Garda

Ciao tutti!

(oftewel hallo allemaal)
Daar ben ik dan weer, vers terug vanuit Italie met weer een ervaring rijker en 3 kg zwaarder gewicht!
Veel te lekker eten daar!

Gavazzo, (Riva del Garda) van 24 juli t/m 02 aug. 2006

De reis
Op 24 juli rond 19:00 uur stapte ik op de bus vanuit Utrecht Centraal (met allemaal onbekenden) richting Italie. Onderweg nog even in Eindhoven gestopt om anderen op te halen en met een snelle nachtrit kwamen we de volgende ochtend om 10:00 uur aan op een camping in Gardameer waar we op onze busje moesten wachten die wij (van de Yogareis) naar ons bestemming moest brengen.

Op de camping hebben we gezamenlijk nog even genoten van een onvervalste bakje Italiaanse espresso, cappuccino, latte macchiato of Oostenrijkse vruchtenthee (Michel en Mike, de jullie welbekende Pompidou thee, dus ik dacht gelijk aan jullie Smile )

Na ongeveer een half uur werden we door het busje van Circel (de reisorganisatie) in 2 groepen gebracht naar ons verblijf in Gavazzo, “Albergo Stella d’ Italia” (2*).
Yachts on lago di Garda
Daar was het even uitpuzzelen wie bij wie op de kamer sliep (toch effe spannend… bij een onbekende op de kamer, haha) Maar gelukkig konden we zelf de keuze maken en kwam het allemaal wel goed. Na de sleutels uitgereikt te hebben, gingen ieder naar hun kamer om zich op te tutten na de lange busreis. Later op de dag liepen we met de groep (van 11 personen) naar de bushalte in de buurt “Cascata di Varone” om de bus te pakken naar het strand (Gardameer) om daar verder tot rust te komen. Daar hebben we ongeveer de rest van de dag doorgebracht, wat gelezen, gekletst, gezwommen (ik niet, water was te koud Smile). Het klikte meteen met iedereen in de groep en we hadden allemaal het gevoel dat we al langer met elkaar op pad waren, al hadden we maar anderhalve dag samen doorgebracht.
Me during yoga class in Italy...
Was dus erg gezellig!

Rond 17:00 uur werden we opgehaald door de gids en wederom met de OV-bus terug naar ons hotel waar we om 19:00 uur aan tafel gingen voor onze eerste pasta maaltijd!
Na wat natafelen was iedereen moe en wilde naar bed, terwijl ik nog bruiste van energie en liever wilde gaan stappen of iets dergelijks, de buurt verkennen! Maar helaas… iedereen was moe en wilde niets liever dan hun bedje opzoeken, dus heb ik dat maar ook gedaan.
Heel vervelend, het was de hele dag al erg warm en ‘s avonds ook nog niet afgekoeld, dus op de kamer veel te warm waardoor mijn kamergenote (Froukje) en ik niet konden slapen. We lagen maar te woelen en puffen… maar wilden/ durfden voor geen goud de balkondeur op te doen, want we waren bang dat er muizen binnen zouden komen, gezien we bij aankomst iets vergelijkbaars met muizenkeutels in de kamer en badkamer zagen.
Me during yoga class in Italy...

De volgende ochtend toch maar de eigenaresse van het hotel gesproken over de keutels, bleek het geen muizenkeutels te zijn maar wellicht vleermuizenkeutels, want die hadden een nest ergens tussen de daken… (nog enger dachten wij ! Sad ) maar dat ze op de kamer zijn geweest, dat vond ze toch raar maar en liet dat nakijken.

Na de lunch, werden we halverwege de bergen gebracht met een busje van Circel voor een 2,5 uur durende wandeling in de bergen richting Tenno strand. Aangekomen aan het Tenno strand zag het water er zo paradijselijk mooi (turquase blauw) en aantrekkelijk uit (met een bounty eiland in het midden) dat we niet konden wachten en meteen het water in doken. Het water was koud maar erg lekker gezien het een erg warme dag was.
Me during yoga class in Italy.
We lagen daarna nog even lekker op het strand te drogen toen het dreigde te gaan onweren en ineens wat frisser werd. Omdat we terug moesten lopen naar het hotel (wat te voet ongeveer 1 uur en 15 minuten bergafwaarts lag), hebben we besloten dat maar te gaan doen voor de regen aankwam, maar het bleef gelukkig bij een paar druppels.

s ‘Middags toen we ‘thuis’ kwamen was alles opgeruimd op onze kamer en er waren geen keutels meer te verkennen, toen dacht ik dat ik een geweldig apparaatje bij me had tegen muggen en andere insecten, dus heb ik dat maar aangedaan en toch maar de deur open gedaan, want met de deur op een kier was het toch nog veel te warm en konden we niet slapen. Het was windstil en veel te rumoerig met alle voorbij gaande auto’s, vrachtwagens en motoren s’ nachts. Toen toch maar de oordopjes tevoorschijn gehaald.
Me during yoga class in Italy. Getting leaner everyday :-)
Dat hielp tegen de geluid maar niet tegen de warmte, dus lag ik uiteindelijk in bed met een handwaaier mezelf in slaap te waaien…J
Vanaf de 3e dag was de temperatuur wat afgekoeld en kon ik ‘s nachts heerlijk slapen (met de deuren open).

* Programma
Iedere ochtend van 9:30 tot 12:00 uur Power yoga
(met als opwarming de trappen oplopen naar de yogastudio in de bergen, pfff…gelukkig wel vlakbij het hotel.)

Het middag en avond programma wisselde dagelijks.
Van een wandeling in de bergen, fietsen, Thai-massages, vrije tijd (shoppen dus), boottochtjes, uitstapjes naar Verona (opera) of naar Venetië.

* Yoga
De yogalessen waren erg leuk, maar wel zwaar in het begin. (Tja, het niet voor niets POWER yoga ! ) Ik merkte wel dat ik met de dag soepeler werd en steeds beter in de vaak onmogelijke houdingen kon strekken.
Me on a bike tour in Italy
De lessen begonnen altijd met een rust houding en werden daarna langzaam opgebouwd naar de “powerposities”, een paar “zonnegroetjes” en weer eindigen met ontspannende oefeningen en rust… waarbij ik altijd slapend en snurkend in een aangespoelde walvis houding eindigde (haha)… Het helpt je dus zeker tot rust te komen.

Na de 2e dag yoga was ik een beetje stijfjes/spierpijn dus heb ik voor de 3e dag een massage laten boeken.
Ik liet me lekker verwennen met een heerlijke Thai-massage bij Matteo (een Italiaantje). Hij was zo goed, dat ik 2 dagen later weer behoefte aan een massage had… Very Happy. Voor degenen die het nog niet wisten … ik heb een verslaving…massages! (de massages in Marokko waren niet genoeg, wie biedt zich aan?! Wink )

* Excursies
Concert
Voor de liefhebbers was er ‘s avonds een muziekconcert in de bergen.
at the boulevard in lago di Garda
We wilden dit toch meemaken want het schijnt op een mooie plek in de bergen te zijn. Alleen dat al was het moeite waard te zien, dus opgetut en met stevige stappers aan de voeten gingen we voor een korte avondwandeling door de bosjes van Riva naar het concert, onderweg vonden we het al erg rustig, dus een enkeling onderweg gevraagd of het concert wel vandaag was en of wel doorging, maar bleek het helaas een week later te zijn. Aangezien we toch al op locatie waren hebben we besloten de mooie locatie te gaan bekijken. En inderdaad, een podium aan een kasteelruïne midden in de bergen met uitzicht over de stad. Het was toch even de moeite waard….
Als opvullend programma werden we uitgenodigd voor een drankje bij de gids thuis wat daar vlakbij was.
Daar hebben we de avond verder doorgebracht onder genot van een glaasje prosecco (wijn), bier, of fris en krekels ‘muziek‘ (toch nog een soort van concert).
Relaxing at Albergo Stella d'Italia
Was erg gezellig, maar aangezien we de volgende ochtend vroeg op moesten voor ons uitstapje naar Venetië zijn we rond 12:00 uur ‘s nachts weer terug gegaan naar ons hotel.

Venetië
De volgende ochtend werden we (met z’n vieren) rond 9:00 uur opgehaald door de gids die ons naar de treinstation in Roveretto hebt gebracht waar we op de trein stapten naar Venetië. Met een overstap in Verona zijn we 2 uur later aangekomen in Venetië. Daar hebben we eerst wat gegeten op station en daarna op de vaporette (stoomboot) gestapt naar Lido en weer terug naar Piazza San Marco. Gezien de tijd, hadden we niet veel kunnen zien, maar het was zeker de moeite waard weer eens na 8 jaar in Venetië te zijn. Het is niet veel veranderd, maar veel van de gebouwen aan het water worden gerestaureerd, wat ook nodig is.
Tenno lake
Het was wederom een warme dag dus heb ik eerst een groooot chocolade, pistache ijs gehaald voor we op de trein retour gingen. Op de trappen van het station heb ik van mijn ijs zitten genieten terwijl ik erg moest lachen om een groepje Duitsers (denk ik) die om de beurt op de foto wilden met een stelletje Peruanen die voor het station in Indianen kledij stonden te zingen.
Het was een gezellige dag!

Limone
De volgende middag hadden we in de stad geluncht en daarna de boot genomen van Garda naar Limone (een dorpje in de omgeving). Met een prachtig uitzicht over het water en de bergen kwamen we na ongeveer een half uurtje aan in Limone. Bij het uitstappen kruiste mijn m’n ogen met een leuke Italiaanse bemanning van de boot. We staarden elkaar even aan, glimlachtten en liepen verder. (Het had wel een mooie videoclip kunnen zijn voor dat liedje van James Blunt, haha) Toen ik van de boot stapte keek ik omhoog naar de boot … en ja, daar hing hij uit het raam mijn kant op te kijken, dus ik maakte gebruik van de gelegenheid en maakte een foto.
Good food! :-)
Hij glimlachte weer, en ik ook…. (helaas is de foto een beetje wazig geworden doordat ik flink inzoomde).

In Limone hebben we wat geshopt. Iedereen was wel geslaagd in het vinden van iets moois. Ik heb een leuke lederen sandaal gekocht, verder op terrasje gezeten en een paar uur later weer op de boot gestapt naar Garda.

De volgende avond was het Froukje’s verjaardag (mijn kamergenote) dus hebben we gezongen bij het diner en heb ik haar een cadeautje overhandigd namens ons allen. Ze was blijverrast met het halsband met murranoglas-hanger. Na het diner hadden we toch eindelijk met z’n allen zin om te gaan stappen. Het was tenslotte zaterdag avond!… maar helaas was er niets te beleven na 23:00 uur in de omgeving, dus hebben we besloten onze eigen salsa (workshop) avond te organiseren.
Piazza san Marco, Venice
Anette en ik ging de groep salsa danspasjes leren. (Op muziek van Henk Wijngaarden wat er op dat moment speelde, haha ) De groep deed vrolijk mee en de interesse in salsa is gegroeid. “Volgende vakantie, salsa vakantie!” riepen ze met z‘n allen.

Zondag hadden we een rustig dagje. Na de lunch ging een deel van de groep naar het strand en ik weer naar Matteo voor een Thai-massage. ’s Avonds na het diner was ik best moe en dacht lekker vroeg mijn bed in te kruipen, maar toen had de eigenaresse van het hotel salsa muziek opgezet en riep ons om salsa te dansen. Zij deed gezellig mee… Ik was erg moe, twijfelde even en dacht dat dit toch wel even een mooi gelegenheid was om even wat calorietjes te verbranden van al die pastamaaltijden en tartuffo met Grand Marnier die ik op had. Het werd eindelijk dus erg laat voor ik weer in bed lag.
Arrival in Limone
Maar hé, we hebben gefeest!

De volgende middag hadden we een fietstour naar Arco op de planning staan.
Rond lunchtijd werden de fietsen geleverd en na de lunch had iedereen een fiets uitgezocht en gingen we bergafwaarts richting strand, langs een bruggetje en het meer, via een mooi natuurgebied kwamen we aan in Arco. Onderweg begon het te onweren, dus hebben we een korte stop gemaakt bij een cafeetje, daar wat gedronken. Na de regenbui gingen we weer verder naar het centrum van Arco, waar we de fietsen weer hebben ingeleverd. We hadden nog wat tijd, dus een deel van de groep ging de berg op lopen om een kasteelruïne te bekijken en wij gingen weer shoppen! Op zoek naar een cadeautje voor onze gids/ yogadocent.
Saying goodbye in Limone...
We slaagden meteen met 2 flessen prosecco en een leuke toepasselijke (zonnebloem) kaart. (Dit i.v.m. de “zonnegroetjes” tijdens de yoga).
Na het shoppen weer een ijsje gehaald en toen was het weer tijd om te vertrekken.

Op een grote parkeerplaats in Arco centrum hebben we ons omgekleed voor onze allerlaatste speciale diner in het berghut. In de busje heb ik me verder opgemaakt, ge-deo-doucht, een vleugje parfum (met glitters!) opgedaan en met een kauwgumpje als ‘tandenborstel‘ was ik weer fris en klaar voor de avond Wink, haha!

Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan in de bergen, waar we zo’n 10 minuten door het bos moesten lopen voor we aankwamen bij het berghut. We werden al verwacht dus na aankomst konden we gelijk aan tafel.
Last day dinner, somewhere on a mountain... Delicious!
Daar hebben we onze gids/yogadocent verrast met de voor haar gekochte cadeautjes en een bedankt-woordje.
Al snel werd het eten opgediend… En wauw! Het was echt een feestmaal…polenta, konijn (sorry flappie) , varkensdijen (of iets dergelijks), gestoofde rundvlees, zuurkool met worst, spareribs…etc. en de smaak was geweldig! Daarna warme bosvruchtentaart met koffie na. Ik heb me wederom 3 keer in de rondte gegeten. Pfff…
Daarna 3 verschillende soorten ‘grappa’ toe. Tja, ik moest toch ff proeven welke lekkerder was …

Dinsdag was onze laatste dag in Italië, dus na het ontbijt hebben we ons tassen ingepakt en weer het centrum van Riva in gegaan om de laatste inkopen te doen voor thuis. Op terras nog even genoten van mijn laatste visschotel en een ijsje toe daarna terug naar het hotel, tassen ophalen en boodschappen doen voor in de bus.
Our yoga teacher, with a "sun greet" card we gave her :-)
Op een terras aan het strand in Riva hebben we genoten van onze laatste pizza, waar wij weer werden verrast met een leuk geschenkje van onze gids. Een heerlijke ‘bacio’ chocolade bonbon met 50 eurocent eronder geplakt voor de toilet onderweg. Ter plaatse nog even een groepsfoto laten maken door 2 voorbijgaande toeristen en rond 21:00 uur terug naar hotel du Lac om ons koffers op te halen en de bus te pakken naar Nederland. Rond 21: 30 uur gingen we weer rijden. We hebben een andere groep opgehaald in de Dolomieten en dan de koers gezet richting Nederland.

* Terugreis
Na alle files en vertragingen kwamen we 17 uur later aan op Utrecht CS (02 aug. 2006).
Op het jaarbeursplein hebben we afscheid genomen van de rest en met een paar liepen we naar het stationshal. Daar aangekomen zag ik dat mijn trein binnen 2 minuten vertrok, dus ik rende er gelijk heen terwijl ik op mijn horloge kijk en denk “dat ga ik nooit redden!”... maar ja, hij kwam net aanrijden. Ik had geluk! Dus stapte ik gauw in en zocht een plek uit bij het raam. Via Woerden en Gouda zou ik dan naar Rotterdam gaan. Eenmaal bij Woerden aangekomen schoot het me te binnen dat ik geen treinkaartje had gekocht. ‘Shit!’. Tja, ik ga niet meer uitstappen om een kaart te kopen met gevolg dat ik op een volgende trein zou moeten wachten. Ik voelde me plakkerig, al zag ik er fris uit J en het was te koud en regenachtig buiten….
Ik dacht wel aan dat de NS-regels aangescherpt was, dus geen kaart, dan moet je iets van 60 euro extra betalen en een kaartje bij de conducteur? Ik wist het niet precies, maar ik dacht hoe dan ook, ik blijf zitten en maar hopen dat ze niet controleren. En anders toch maar dokken! (dure rit!)

Nadat de trein bij Woerden vertrok hoorde ik “goede middag, vervoersbewijzen alstublieft”. Wederom dacht ik: “SHIT!” We zaten met z’n vijven verspreid in een wagon en ik zat achter, vlakbij de deur, dus toen de conducteur bij mij aankwam keek ik hem aan en zei: “Goede middag! Ik ben vergeten een kaartje te kopen…”.
Waarop hij mij aankeek en zei: “Uuuh…kunt u even meelopen?”
Ik schrok me dood en zei: “ja, maar ik heb hier al mijn spullen liggen“… hij zei: “het is maar voor even“, dus ik liep mee naar de gang. Waarop hij zei: “Nou, het is goed zo, maar ik wilde dat je effe mee liep, want dat kon ik niet zeggen waar de anderen bij waren, snap je?”. Ik keek hem ongelooflijk aan en zei: “ja, maar ik ben het echt vergeten, want bla, bla, bla“, en toen herhaalde hij nogmaals: “Nee, het is goed” Toen zei ik: “oké, bedankt! Daag” en ging ik met een opgelucht maar toch verbaasde blik weer naar mijn plek. Ik wilde eigenlijk toch weten waarom hij mij geen bonnetje had gegeven…. Maar ja dat ga ik niet vragen, want aan de andere kant was ik ook wel blij/ opgelucht, dus ik ging van alles bedenken. (misschien had hij het niet naar zijn zin op z’n werk en denk: “Ach, NS kan de pot op!, of hij vond me eerlijk … of misschien wel leuk Smile …, daar zal ik nooit achter komen… (PS: hij was te oud, anders had ik zijn telefoonnummer gevraagd Wink (haha)

Maar goed, al met al, had ik dus een goede trein/bus verbinding naar huis en was ik rond 16:15 thuis.
Het was weer een leuke reis!

Ik heb nu nog 10 dagen de tijd om de laatste dingetjes te regelen, a.s. weekend bbq-en bij oude reismaatjes en mijn koffer weer inpakken voor Australië en Niew Zeeland!

Tot gauw allemaal!

Bacio! (kus)
Lago di Garda
Yachts on lago di Garda
Me during yoga class in Italy. Get…
Me during yoga class in Italy. Ge…
Me on a bike tour in Italy
at the boulevard in lago di Garda
Relaxing at Albergo Stella dItalia
Relaxing at Albergo Stella d'Italia
Tenno lake
Good food! :-)
Piazza san Marco, Venice
Arrival in Limone
Saying goodbye in Limone...
Last day dinner, somewhere on a mo…
Last day dinner, somewhere on a m…
Our yoga teacher, with a sun gree…
Our yoga teacher, with a "sun gre…