Vervolg van mijn tour naar Alice Springs

Alice Springs Travel Blog

At the entrance border of Coober Pedy

Coober Pedy
Op 24-08-06 zijn we riching 'Coober Pedy' gereden.(is Aboriginal voor White man hole.) Coober Pedy is een stadje in de woestijn waar een groot aantal mensen onder de grond leven. Ze bouwen huizen meestal met 1 etage boven de grond en de rest (dat kan tot 4 etages) onder de grond. Aan de hand van de aantal ventilatie pijpen (te vergelijken met schoorstenen)die boven de grond uitsteken kan je tellen hoeveel kamer een ondergrondshuis heeft.meestal heeftieder kamer 1 ventilatie pijp. Er is een oude rijke man die daar de grootste huis heeft met 21 kamers.
Coober Pedy is de Opal-stad van Australie overal zie je Opal verwerkers, -verkopers,- kopers en juweliers.
An underground house, ventilations pipe, Coober Pedy

Onderweg gestopt bij de kilometers lange 'Dog fence' waar ik mijn territorium gemarkeerd heb onder de enige brug daar Smile. Bij aankomst in Coober Pedy hebben we een heerlijke fish 'n' chips gehaald voor lunch, daarna een stadstour gehad met info over de omgeving en levenswijze daar. (Best triest)en een bezoek aan de Opal-mein en museum.

Later op de dag gingen we met z'n 4-en Opal 'Noodlen', Opal zoeken dus, op een terrein daar vlakbij. Er schijnt daar nogsteeds onder de grond veel Opal te zijn, dus je weet nooit, dachten we Smile. Helaas geen Opal gevonden maar wel twee stuks Gypson stenen en een mooie waardeloze steen. Sad

We hebben een pizza afgehaald voor diner en daarna naar de 'Cave Underground Hotel' (De enige bar/ hotel in dat stadje) gegaan voor een drankje en misschien een dansje, maar helaas, ze hadden alleen een tv met een soort van MTV op staan, dus hebben we een 'shot' genomen, even wat geklets, met wat lokalen die daar ook op doorreis waren en gingen terug naar onze underground backpackers hostel.
More ventilation pipes / view of Cobber Pedy

Uluru (Ayers Rock)
De volgende ochtend stonden we weer vroeg op (4:30 uur!) om Richting 'THE ROCK' (Uluru) te gaan. Na het ontbijt vertrokken we richting de 'Breakaways', een oude Aboriginal territorium. waar je vergunning moet hebben om er te komenaangezien dit nogsteeds een heilig plek is voor de Aboriginals. Hier hebben we de zonsopgang meegemaakt. Werkelijk prachtig! Twee grote rotsen, 1 bruine en een wittenoemen de Abo's 'papa' (wat dus hond betekend in het Aboriginal.) hier werden belangrijke ceremonies gehouden. Dit gebied ligt vlakbij de dog fence.

Onderweg naar de Uluru maakte de gids (Kevin) ons steeds enthousiaster over 'THE ROCK', omdat dit toch wel de hoogtepunt van de trip was. Iedereen werdt heeeel enthousiast toen we vanuit de verte een hele grote rode rots zagen. Kevin riep steeds: "there it is!", now it's gone.
Opal noodling at Coober Pedy
..(als we weer door de bosjes verdwenen met de bus) en toen weer: "there it is!"... now it's gone... Shall we stop for a photo?". Iedereen: "Yeah, yeah!" Toen zei die: Sorry guys, it's not it. It's the Fooluru, not the Uluru! But its oke, you can have a photo anyway". Hahaha. Wij helemaal teleurgesteld.... shit, we zijn er nog niet?, we gaan de zonsondergang niet halen!...

We maakten heel snel een foto en stapten weer op de bus om verder te rijden naar de echte Uluru, na ongeveer een uur rijden zagen we de echte Uluru in de verte... Prachtig!

Even later waren we aangekomen in Yulara NP. (vlakbij de Uluru) We hebben wat snacks in gepakt en een heuvel daar in de buurt opgelopen om de zonsondergang te bekijken bij dit mega rots (de Uluru of te wel de Ayers rock). Na ongeveer 1000 foto's (alles bij elkaar) te hebben gemaakt zijn we weer naar onze kamp gelopen en bij de kampvuur gezeten met een kopje "groovy grapes" wijn om even na te kleppen.
Bush tucker at the Olgas
Voor ik mijn swag in kroop liep ik in mijn eentje in het donker naar de toilet, die op 5 minuten loopafstand staan, die ik een aangstaanjagen poster aan de muur geplakt met daarop "Beware of dingo's!". Ik schrok me helemaal de pleuris. Er schijnt daar een hoop in de bosjes rond te lopen en wij moeten daar buiten slapen... Is dat wel veilig???! Sad

Dingo's zijn gemeen en gevaarlijke rashonden, die mensen en vooral babies en kinderen (ook korte volwassen dus) als maaltijd aanzienSmile
Maar goed, we hebben 2 nachten buiten in swags geslapen onder de sterrenhemel daar, we hebben ze wel gehoord maar niet gezien en we hebben het weer overleefd, pfff...

De volgende ochtend weer vroeg opgestaan (5:30 uur, echt geen vakantie gevoel Sad)om deze eeuwen oude voormalige thuisbasis van de Abo's van dichbij te gaan bekijken bij zonsopgang.
Bush tomatos at the Olgas
Veel mensen waren hiervoor vroeg hun nest uitgekomen. Ongelooflijk druk op de route en terplaatse mensen die op de dak van hun camper zaten te ontbijten of langs de weg zaten alsof ze op een soort van straatparade wachtten die langs moet komen. Het was erg mooi om te zien hoe de bruine kleur van de rots veranderde in een mooi fel roest-oranje achtige kleur als de zon erop scheen.

Hierna zijn we 9.4 km om de rots gaan lopen (Klimmen is verboden en beledigend t.o.v. de Abo's!) in de hete zon, de laatste km was zwaarder, want de woestijnzand was wat hoger, maar ik heb het wel gered...
Dacht ik dat er eindelijk was, op de kaart te zien zijn de toiletten bij de eindpunt, maar dat was nog eens 500 meter verder op (en 500 meter terug!). Dus ik had mijn loopje voor die dag wel gehad.

Later op de middag weer terug naar de kamp, waar we van onze 'barbie' (BBQ) hebben genoten.
Collecting firewood along the Oodnadatta track
De rest van de middag hadden we rust... dus sommigen gingen slapen, Lucas (een Duitser) en ik dachten lekker de zwembad in de omgeving te gaan uitproberen maar het water was ijs-en-ijs koud, dus lieten we dat maar zitten en keerden terug naar de kamp. Daar wat gekletst en ons voorbereid voor de avond... (weer terug naar de Uluru om de zondsondergang te zien.)

Wederom hebben we wat hartige snacks ingepakt (kaas, zilveruitjes, worst, doritos met dip, zoete pepers met dip, kippenvleugels) en meegenomen. Daar aangekomen was het wederom erg druk met grote bussen toeristen etc. Allen stonden weer klaar om dit spectakel te zien.
We hebben een mooie plek uitgezocht met uitzicht op de rots, daar hebben we in een kring gezeten en gewacht tot de zon onderging. Ook weer prachtig om te zien dat de rots bij zonsondergang donker paars kleurt.
Sunset at Yulara NP, Uluruu on the back ground

's Avonds weer terug naar de camp in Yulara NP, met z'n allen diner klaargemaakt, toetje bij de kampvuur, gevolgd door een kopje "Groovy grapes" wijn.
Later op de avond hebben we (Wouter, Lucas, Helen en ik) een wandeling gemaakt naar een uitkijkpunt in de omgeving gelopen om de prachtige sterren hemeld van ietsje dichterbij te gaan bekijken. Na een aantal mislukte pogingen de sterren te fotograferen zijn we teruggelopen naar de camp en onze swags opgezocht.

Kata Tjuta (De Olgas)
Ook de volgende ochtend hebben we vroeg opgestaan (4:45 uur) om de zonsopgang bij de Olgas te zien, we waren een van de eersten. Al gauw volgend wat andere groepen. Ook dit was een prachtig uitzicht. toen de zon opkwam over de woestijn en uiteindelijk de zonlicht op de rotsen scheen. Rond 7:30 uur zijn we begonnen aan onze 8 km lange wandelroute om, tussen, op en over deze mega rotsen met soms lastige klim en daal stukjes (en soms losse stenen).
Around the campfire at Yulara NP
Ik heb duidelijk mijn grenzen verlegd, mijn hoogtevrees overwonnen. We moesten een vrij hoge bergstuk klimmen, ik was halverwege en dacht WOW! dit wordt mij te eng! Sad Maar tja, terug gaan was geen optie, dus dan maar verder en achteraf viel het allemaal wel mee.
's middags zijn we terug gegaan naar Yulara NP voor lunch (zelfgemaakte hamburgers op de 'barbie', spullen ingeladen en richting Kings Creek station gereden, waar we ook weer in swags onder de sterrenhemel sliepen.

Mac Donald Ranges
De volgende ochtend 5:00 uur wakker om voor zonsopgang de Kings Canyon te gaan lopen (7 km). Ook weer een zware wandeling met veel stijgen en dalen, maar dan 3 keer erger dan de wandelingen van de dagen ervoor. Het is wel prachtig daarboven dus het was zeker de moeite waard te zien.
Another day at Uluruu, with the `Groovy Grapes´ group
(Valley of Winds en the Garden of Eden)
Het leek wel een soort van straf voor al dat lekkere eten die we steeds hadden. Wel een prachtige tour. Primitief camperen met luxe eten! Very Happy

Na de wandeling zijn we terug naar William Creek station gereden voor lunch, alles ingepakt en richting Alice Springs gereden. Onderweg gestopt om de wereld meest beroemde zingende 'Dingo' te bezoeken die graag zingt bij pianomuziek. Ieder dollar die hiervoor gedoneerd wordt wereld wijd, gaat ook naar de Royal Flying Docters Service. Een dingo met een goed hart dus! Maar het blijft een dingo (onbetrouwbaar), dus tijdens het gezang werd ie wel aan de lijn gehouden en dicht bij zijn baasje gehouden.

Rond 19:00 uur aangekomen in Alice Spings.

Dat was het voor nu.
The Olgas from a distance (Also called Homer Simpson)

Tot gauw!
At the entrance border of Coober P…
At the entrance border of Coober …
An underground house, ventilations…
An underground house, ventilation…
More ventilation pipes / view of C…
More ventilation pipes / view of …
Opal noodling at Coober Pedy
Bush tucker at the Olgas
Bush tomatos at the Olgas
Collecting firewood along the Oodn…
Collecting firewood along the Ood…
Sunset at Yulara NP, Uluruu on the…
Sunset at Yulara NP, Uluruu on th…
Around the campfire at Yulara NP
Another day at Uluruu, with the `G…
Another day at Uluruu, with the `…
The Olgas from a distance
(Also …
The Olgas from a distance (Also…
Hiking the Olgas
At the Olgas, pfff...Exhausting!
The worldfamous dingo sings for th…
The worldfamous dingo sings for t…
Dogs fence
The Fooluruu :)
The Uluruu at sunset
Enjoying the ozzie flies, with my …
Enjoying the ozzie flies, with my…