Vervolg van mijn reis in Kenia

Mombasa Travel Blog

Hoi allemaal,

Ik ben alweer een weekje thuis en heb een geweldige tijd gehad in Kenia. Heel veel gezien, geleerd, gedaan en meegemaakt…De foto’s van m’n Amerika- en Kenia reis staan nu ook op de site. Veel kijkplezier!

Mijn rugzak staat alweer ingepakt en alle voorbereidingen gedaan voor mijn allerlaatste reis voor dit sabatical jaar. Ik vertrek vrijdag a.s. voor een maandje naar India!

Maar eerst hier onder het vervolg van mijn reis in Kenia.

Zoals jullie eerder hebben gelezen vertrok ik op 10 juni via Frankfurt naar Mombasa met African Safari Airways. Op 11 juni rond 6 uur in de ochtend ben ik in Mombasa aangekomen, waar 2 heren van de African Safari Club ons opwachten en ons doorstuurde naar de bus, maar eerst moesten we onze tassen ergens op de luchthaven droppen zodat ze met een andere bus naar de bestemde hotels kunnen worden afgeleverd. Een andere jongen had 1 minuut met ons meegelopen om ons de plek te laten zien, terwijl we zelf ons eigen koffer sjouwden. Bij aankomst hield hij zijn hand open/ omhoog… ik gaf hem een hand, maar hij liet duidelijk merken dat hij geen hand wilde maar geld, dus vroeg ik waarvoor? Hij kon hier geen antwoord in het engels op geven, maar ik begreep dat hij een fooi wilden, jaaa… als we zo gaan beginnen….. pfff ik bedankte hem en liep weg. Anderen gaven hem wel een paar euro’s of iets dergelijks. Dat is wel heel makkelijk verdiend…. Hij had geen eens de koffers gedragen!

Even later stapten we op een prachtig zwart-wit (zebra motief) met de hand geverfde bus. Bij het instappen riep de chauffeur vriendelijk “Jambo!” tegen iedereen. Tegen mij riep hij nog veel meer, waarop ik snel antwoordde “I don’t speak Swahili!“ Hij helemaal verbaasd… “No? You’re not from Kenia?” (hahaha…)

Na zo’n 45 min. rijden kwamen we aan bij ons hotel, Shanzu beach hotel , waar we bij aankomst werden toegezongen door het hotelteam in het Swahili, “Jambo!, Jambo Bwana, Habari gani, Mzuri sana. Wageni, mwakaribishwa, Kenya yetu Hakuna Matata…. “ vervolgd door een passievruchten cocktail en de sleutels tot onze kamers.

Toen ik op m’n kamer kwam stonden er 2 aapjes op het balkon met hun hoofdjes tegen het glas naar binnen te kijken. Wat enig dacht ik, pakte mijn camera en rende naar buiten om een foto te maken. Al gauw zag ik dat ze bij elkaar op de huid aan het kijken en krabben waren …Uhhh…vlooien (?). Ik jaagde ze weg, ging naar binnen en hield de deur sindsdien dicht. Even later ging ik ontbijten en pakte na de brood lekker wat fruit en een banaantje. Ik ging net weer aan tafel en voor ik twee keer met mijn ogen kon knipperen vloog er een aap op me af, greep de banaan van mijn bord en weg was ie! Ik schrok me dood en gaf een gil , waardoor de hele restaurant naar me omkeek (hahaha) Ik durfde sindsdien nooit meer dicht bij de railing te zitten en of een banaan te eten… (De restaurant is buiten en heeft een open setting). Bij de welkom bijeenkomst hoorden we dat de apen eigenlijk alles pikken, dit komt omdat de mensen ze te eten gaven, nu mogen ze dat niet meer dus gaan de apen zelf erop af… Maar we hoorden dat ze van alles pikken, ook mobiel telefoons enzo... dus werden we gewaarschuwd ons balkon/kamerdeur altijd dicht te houden., want ze komen gewoon je kamer in.

Vandaag voor de rest rustig aan gedaan, wat tours bekeken, een paar woordjes Swahili geleerd van iemand van de animatie team bij het zwembad, wat gezwommen. Later opgetut voor het avondeten en in het hotel gedineerd. Later op de avond wat contacten gelegd met een alleen reizende Duitse vrouw en een Belgisch stel.

12-06-07
Vanmorgen rond 7:00 uur ontbeten en rond 7:45 opgehaald voor een ‘bush tour’. Na wat anderen opgehaald te hebben gingen we naar de dorpjes/ sloppenwijken van Mombasa. We bezochten o.a. een sisalplantage en daarna onderweg gestopt bij een winkel waar we evt. snoep konden kopen voor de kinderen in het nog te bezoeken dorp. De vrouwtje van het winkel gooide haar prijzen gelijk met 300% omhoog geloof ik, want ze vroeg 4 euro! voor een zakje lokale snoep. Ik heb er uiteindelijk geen gekocht want ik had geen lokaal geld en 3 euro accepteerde ze niet. Uiteindelijk heb ik en zak gekregen van een Engelse die graag haar grote biljet (in Shillings) wilde gebruiken en bang was dat de winkelier geen wissel had, als ze maar 1 zak kocht.

Toen we in het dorp aan kwamen, kwamen de kinderen aanrennen omdat ze wisten dat de toeristen altijd wat meenemen voor ze. Sommigen waren heel brutaal en duwden anderen weg, eentje vroeg zelfs, ”krijg ik maar 1 snoep? “waarop ik antwoordde “ja, er zijn nog meer kinderen die graag een snoep willen!“. Een groot gedeelte van de tour viel erg tegen… Het was totaal wat anders dan er gepromoot werd door het hotel. Na een wandeling door het dorp, langs mango, sinaasappels, kokos, bananen en papajabomen reden we langzamerhand terug richting het hotel. Onderweg stopten we even en de gids pakte een tak van een ’neem’-boom. Hij gaf ieder een stuk om hieraan te zuigen/kauwen/proeven, en vertelde dat het gebruikt wordt voor wel 15 verschillende kwalen, o.a. tegen malaria. Het wordt ook als tandenborstel gebruikt en houdt de tanden mooi schoon en wit.
We reden door en bezochten we de reptielencentrum in Mtuapa waar we ter plaatste werden meegedeeld dat we extra entree moesten betalen omdat dat niet bij de tourprijs (van 30 euro!) inbegrepen zat. We mopperden wat, maar betaalden en gingen uiteindelijk (op 1 stel na) met z’n allen naar binnen. Hier kregen we uitleg over diverse slangen, krokodillen, schildpadden, leguanen en kameleons, wat eigenlijk best interessant was… Hierna reden we door naar het hotel waar we met z’n allen hebben geluncht… (Dit was volgens de gids wel inbegrepen in de tour prijs, wat eigelijk onzin was, want iedereen die in alle hotelketens zit, heeft automatisch al volpension, wat dus betekent dat het eten inclusief is…)

De rest van de dag lekker rustig aan gedaan, wat geslapen etc. Na het diner heb ik de avond week-markt in het hotel complex bij coral beach bezocht en later naar de Lion club (de disco van het hotel), waar er eerst een slangenshow werd gegeven (van de zelfde reptielencentrum waar we vanmiddag waren) en daarna een Michael Jackson imitatieshow/ dansshow.

13-06-07
Vanmorgen rond 10:30 uur samen met wat anderen de hotel complex uitgelopen onderweg naar Mombasa. Al gauw werden we gevolgd door een groep Kenianen die ons z.g.n. de weg naar de hoofdweg wilden laten zien omdat zij een kortere weg wisten. Toen we de onverharde weg verlieten richting bos, waren ze al gauw met z’n zessen vermenigvuldigd. Allemaal achter ons aan… dat vertrouwden we toch niet zo en keerden terug naar de weg waar we eerst liepen. We wisten dat die weg ons sowieso naar de hoofdweg brachten, maar we wisten niet hoelang het lopen was, dus hebben we na bemiddeling van een ander Keniaan en verificatie van de prijzen door ons bij andere “ingeburgerd toerist uitziende mensen” besloten toch een tuk-tuk te nemen naar de hoofdweg. Gelukkig maar, want die bleek nog zo’n 3 km verder te zijn. (We vertrouwden echt niemand, omdat je al gauw het gevoel had dat iedereen aan je wilde verdienen en of geld los peuteren… )

Bij de hoofdweg zijn we overgestapt op een lokaal busje naar Mombasa centrum. Na zo’n 45 minuten rijden kwamen we aan. Daar wat rondjes gelopen, moskees bekeken, wat gegeten, trein informatie naar Nairobi gecheckt en richting ‘Fort Jesus’ gelopen. Daar kwamen we 2 gidsen tegen die zich aanboden, maar daar hadden we geen interesse in, aangezien het al laat werd en het bijna tijd was om de bus terug te nemen. (We werden geadviseerd vóór de 16:00 uur spits de bus terug te nemen, omdat het dan anders erg moeilijk word een bus terug te vinden.) Eén van de gidsen liep uiteindelijk toch mee met de mededeling dat het geen probleem was en dat ie graag “gratis” meeloopt en als we aan het einde hem goed vonden, kunnen we hem een bedrag geven wat we willen. Dus hebben we de buitenkant van ‘Fort Jesus’ bekeken, wat op zich best interessant was. De gids wist verassend veel over te vertellen en liep daarna met ons mee naar een historie-rijk wijkje in de buurt van het fort, waarover hij ook heel veel vertelde. We hebben hem uiteindelijk lopen opjagen omdat we toen toch wel echt onze bus terug moesten halen… We liepen als laatste nog even langs de haven en eenmaal weer terug bij ‘Fort Jesus‘, namen afscheid van hem. We waren erg blij dat hij uiteindelijk toch meeliep, want hij liet ons een mooi stuk stad zien met een interessant historie. De rest van de stad is sterk vervuild en druk met verkeer, niet veel bijzonders. Na wat te hebben gedronken in een lokaal tentje, konden we rond 18:00 uur geen busjes meer vinden terug naar Mtuapa, dus hebben we na wat onderhandeling van Tony 2 tuk-tuks naar huis genomen.

‘s Avonds na het diner wat met Ute en Faouzia gedronken bij het zwembad-bar, tot we rond een uur of 22:00 weggejaagd werden omdat de bar dicht ging. Sad