Vervolg van mijn reis in Kenia (2)

Kimana Travel Blog

14-06-07
Vandaag niet veel bijzonders gedaan. Eerst uitgeslapen toen naar de boekingsoffice van het hotel gegaan om de “African night” show te boeken. Later in de ochtend bij de zwembad gezeten om de proef duiklessen te bekijken terwijl ik op de aqua-robics instructeur wachtte, maar die kwam niet opdagen dus ging ik na een kwartier wachten maar naar een ander zwembad en daar tot rond de middaguren gezwommen/ rondgehangen, even eten en toen weer in…wat gelezen etc.

Rond 18:30 uur werd ik opgehaald en naar de African Safari club, marina yacht haven gebracht voor de African Night show. Het was een mooie show met diverse cultuurtradities/ gewoontes, gebracht in theater, zang en dans vorm. De hoogtepunt van de avond was blijkbaar toch om de maasai-en te zien springen… Ze kwamen tegen het einde van de avond aanlopen en velen werden al afgeleid bij het zien van hun rode kleding in het verte. Hier en daar hoorde ik mensen fluisteren; “de maasai is er! de maasai is er!”. Ze hebben dus als laatst op de avond opgetreden en daarna werd ik de podium opgetrokken door een van die maasai-jongens om mee te huppelen en springen (in de maat uiteraard, hahaha) dus ik heb me weer eens belachelijk gemaakt voor een massa publiek. Smile
Tussen de show door, werd er een “Afrikaans” buffet geserveerd met van alles wat. Gestoofde krokodil, lamsbout, runder kofta, red snapper, rijst salade, zoete aardappels… Dit was echt heerlijk! Ook de toetjes waren super! Very Happy. Na afloop stond de grote African safari club-bus alweer klaar die ons naar onze diverse hotels heeft gebracht.

15-06-07
Vanmorgen wat uitgeslapen en zo rond een uur of 11:30 uur naar de zwembad gelopen voor een proef duikles. 2 jongens van de animatieteam/duikschool gingen de duik instructeur halen , maar het duurde erg lang voor ze terug waren. Ik dacht bijna dat ze niet meer terug kwamen, maar na ongeveer 20 minuten, kwamen ze met instructeur, zuurstoftank en duikuitrusting aanlopen… Inmiddels was het voor hen al bijna lunchtijd volgens mij, dus heb ik nagevraagd of ik beter later op de middag terug kon komen… maar hij antwoordde met “ Hakuna matata”, geen probleem, dus kon ik gelijk mijn duikles krijgen.

Spannend, spannend, spannend!
Na heel lang samen geoefend te hebben met ademhalen door zo’n onding- zuurstof apparaat met m’n hoofd onderwater terwijl ik in het zwembad stond, mocht ik gaan duiken, maar eer het zover was duurde het errrug lang. Het is zo onnatuurlijk om niet door je neus adem te halen, dus het ademhaling door het apparaat ging tot max. 4 keer goed, daarna probeerde ik maar steeds onbewust door m’n neus adem te halen wat eigenlijk niet gaat omdat je zo’n prachtige duikbril op heb, die ook over je neus komt…
Ik had het even opgegeven, maar probeerde het later weer. En ja! De aanhouder wint! Het was me gelukt!
Ik kon goed onderwater ademen… en de rest was een makkie. Ik werd eerst een paar baantjes aan de hand meegenomen door de instructeur en heb daarna (onder toeziend oog van de instructeur) in m’n eentje een paar baantjes “gedoken”. Later vroeg hij of ik ervoor klaar was lekker in zee te gaan duiken … “Uhhh… als je de visjes en alle enge dingen uit de zee kan halen … wil ik best mee” antwoordde ik. Hij lachte zich rot en zei wat iedereen zou zeggen…duiken doe je juist OM de visjes en al die enge/ mooie dingen in zee, haha. Maar ik vond het wel goed en stoer genoeg dat ik in het zwembad gedoken heb, hahaha. De barrière om nu in zee te gaan duiken is in ieder geval een stuk kleiner nu ik de duikoefening heb gedaan, maar ik zal erover nadenken, misschien doe ik dat wel ooit een keer, zei ik tegen hem. Dat proefduiken heb ik ook al zeven jaar over nagedacht, voor ik het nu uiteindelijk deed. Very Happy

Na de duikles nog even rondgehangen in het zwembad en later het dorp ingelopen, de lokale souvenier winkeltjes bekeken, prijzen vergelijken enzo. Ik had wat leuke maasai beelden (man en vrouw) gezien, maar wilde eerst nog rond kijken en wilde eigenlijk ook pas na de safari kopen, dan hoef ik dat niet in het hotel achter te laten. Zo had ik ook nog tijd om na te denken welke ik wilde hebben, want ik kon niet kiezen... De verkoper gaf me voor de zekerheid zijn naam en winkelnummer op een stuk karton mee, zodat ik hem na een week moeiteloos terug kon vinden.

Rond 17:00 uur terug gelopen naar het hotel, mijn spullen klaar gelegd voor de safari, aangezien ik de volgende dag zou vertrekken.

‘s Avonds na het diner in de lobby wat gedronken met Tonny, Suzanne en Faouzia en rond 22:30 naar de Lion club gelopen. Vanavond was het “Grease”-avond en werd er dus een dans show gegeven op muziek van de film “Grease”. Het was niet zo druk en na de show liep de tent al gauw leeg, dus gingen we ook maar ook weg.

16-06-07
Vanmorgen wederom uitgeslapen. Na het ontbijt de rekeningen betaald van de afgelopen week. Een half later dan gepland (Afrikaans tijd) kwamen ze ons ophalen bij het hotel en brachten ons naar het Bamburi Aistrip. Bij aankomst kregen we een cocktailtje en vervolgens zonder enige uitleg moesten we weer wachten… na een kwartiertje ging ik toch even vragen waar we op wachten, maar het vliegtuig moest nog komen. Er stond wel een vliegtuig klaar, maar die was het niet, dus ging ik wat lopen en foto‘s maken op het vliegterrein om de tijd te doden. Toen de vliegtuig aankwam stapte er wel een stuk of 20 mensen uit… We stonden helemaal versteld dat er zoveel mensen in zo’n klein vliegtuigje pasten… Wij waren maar met z’n zessen die op safari gingen. En vonden het toch wel een luxe dat we met zo weinig mensen vlogen. Na zo’n 20 minuten vliegen kwamen we aan bij “Crocodile camp” om een oudere man op te halen en toen verder gevlogen naar Kilimanjaro Kimana airstrip, aan de grens met Tanzania. We landden in de bush, op de steppe-achtige landschap. Bij de daling zagen we al zebra’s, olifanten, gnoes en allerlei dieren wegrennen. Een bijzonder ervaring! De vliegtuig werd weer volgeladen en steeg op. Wij gingen na een welkomstwoord door de manager van de Zebra lodge (de duurste en meest luxueuze lodge van African safari club, die je kan hebben tijdens je safari) gingen we meteen door op safari. We zagen vandaag veel zebra’s, wat antiloopjes, gnoes, veel vogelsoorten, in de verte 3 giraffes (was met de verrekijker goed te zien) en andere dieren waar ik de naam niet meer van weet. Al met al, we hebben er erg van genoten…

Rond 18:30 uur reden we naar onze lodge (Leopard lodge) waar we de safari tijden voor de volgende dag kregen te horen. Nadat we ons opgefrist hadden konden we aan tafel schuiven voor het (dagelijkse) 4-gangen diner. We kregen een tafel aangewezen waar we de rest van de safaridagen moesten zitten en zaten aan tafel met een Engels stel die ook bij ons in het vliegtuig (en safari) zat. Na het diner ging iedereen gelijk naar bed want de volgende ochtend moesten we vroeg op en vertrekken we voor de eerstvolgende safari om 6:15!

17-06-07
Vanmorgen rond 05:05 opgestaan. Eerst wat thee en koffie gedronken met z’n allen daarna om 6:15 uur al op safari gegaan. Onderweg naar het park al veel dieren gezien… wederom veel zebra’s, water bucks, gnoes, de olifanten waren erg veel vandaag. De giraffen wat dichterbij en we hebben een vos in zijn hol zien liggen. Later op de dag gingen we naar een leeuwen sanatorium in het Kimana park waar wees- leeuwtjes verzorgd worden. Als ze een jaar of 5 zijn, worden ze in een andere park ondergebracht. De maasai-volk doodt alle leeuwen die aan hun koeien komen en aangezien de maasai in dit park woont, willen ze hier liever geen loslopende leeuwen hebben.
We werden hierbij dus ook begeleid door een maasai-ranger (met speer!) en een parkmeester die de dieren verzorgt. We hebben hier 2 leeuwinnen en een leeuw gezien. Ze waren zo te zien “dol” op kinderen. Smile Er was een vrouw met kind bij, die heel dicht bij het hek ging staan en ik zag een leeuwin gelijk opkijken, ruiken en aanvallen… Ze vloog zo tegen het hek aan, waar dat kind stond. Ik schrok er zelf van dat ik aan het kind rukte, de moeder zag het gelukkig ook op tijd…

Hierna gingen we terug naar de lodge, waarna we na het eten 2 uur rust hadden en toen weer op safari gingen. En zo ging dat door 3 keer per dag.

Bij de lunch en diner kregen we vaak diverse soorten vlees voorgeschoteld en als je ‘t vroeg zeiden ze steeds dat het “beef”of “lamb” was… Echt niet! De structuur en smaak van de vlees was toch wel heeeeel anders, en dat komt niet door de kruiden… dus af en toe waren we ‘even’ vegetarisch tijdens de safari Wink