Vervolg mijn reis door Noord West Amerika

Yosemite National Park Travel Blog

Hoi allemaal,

Ik ben alweer een week en een paar dagen thuis aan het bijkomen van mijn zware kampeer en feestvakantie in Amerika.
Hieronder het vervolg van mijn reisverslag door de westkust van Noord Amerika.

Ik heb over het algemeen een leuke tijd gehad. Avontuurlijk was het zeker! Foto’s volgen snel.
Na zo’n bewogen/uitsloof /doe-vakantie heb ik een vakantie nodig om hiervan weer bij te komen… dus daarom vlieg ik aanstaande zondag naar Kenia voor een luxe verwen/safari reis. Wink

Als je dit leest zit ik w.s. al in het vliegtuig (of onderweg…)

Dikke zoen en tot gauw!
Groetjes, Adelina
----------------------------------------

San Francisco
16-05-2007
Vanmorgen rond 5:30 uur opgestaan, op m’n kamer ontbeten en rond 7:00 vertrokken. Ik had gelijk een taxi te pakken, dus was ik ruim op tijd bij de Best Western Amercania hotel waar we moesten verzamelen voor de tour met “Trek America“ in internationaal gezelschap. Na een snelle kennismaking met de andere deelnemers (5 Duitsers, 1 Nederlander, 3 Engelsen en 1 Australiër en de gids, een Amerikaan), hebben we heel wat formulieren ingevuld /ondertekend (de bekende wij zijn niet verantwoordelijk-formulieren Wink.
Via de Golden Gate bridge (hier overheen gelopen naar de overkant) verlieten we San Francisco en via de Sierra Nevada naar onze camping vlakbij het Yosemite NP gereden.

Yosemite National Park
Daar aangekomen hadden we meteen de tenten opgezet, waar we de nacht in zouden doorbrengen. In de tussentijd had Jason (de gids) wat pasta voor ons klaargemaakt en konden we daarna lekker smullen. Later op de avond zijn we met een gedeelte van de groep naar een bar van een hotel in de buurt gelopen. O ja, lachuh… ik bestelde een cola voor $2,- en ik kreeg de hele avond een gratis refill J. Ik wist wel dat ze in Amerika heel erg van de refills waren, maar dat het ook in hotels gold, geen idee!

Ondanks dat het er heel gezellig werd, (ook andere “Trek America” groepen kwamen er later bij) gingen we op tijd terug naar de camp omdat we de volgende ochtend er vroeg eruit moesten.
Voor we gingen slapen werden we gewaarschuwd alles waar er een (sterk, licht of bijzondere) geur aan zit, in de “bearproof trailer” te zetten, om te voorkomen dat de beren snachts er naar op zoek gaan. Want als iets bijzonders ruiken, dan willen ze weten wat het is en komen ze erop af! Voor de zekerheid heb ik mijn hele toilettas en make-up-tas maar in de trailer gedaan… tja, je wilt toch geen risico nemen dat de beer jouw tent openscheurt op zoek naar wat dan ook…
Snachts moest ik er heel erg nodig eruit, naar de toilet die op zo’n 5 minuten loop afstand van de tenten zit, in het donker …Uhhh…. Ik stelde het maar steeds uit, (stel je voor dat ik een beer tegen komt! Iedereen slaapt!) maar ja, ik moets toch errrug nodig, dus ging ik er maar uit. Met de zaklamp scheen ik heen en weer langs, voor en achter mij (nee hoor ik was niet bang Very Happy) en gelukkig er was niets… alleen een omgegooide vuilcontainer…
later snel weer terug naar mijn tent…. Nog geen half uurtje later hoorde ik in de verte een gegil: “Oh my god, a bear! a bear! That’s not cool, that’s not cool at all! Dus ik ging alleen maar mijn oren spitsen om te horen waar het geluid vandaan kwam, later hoorde ik meer mensen praten en uiteindelijk viel ik vanzelf in slaap.

17-05-2007
Vanmorgen na het ontbijt naar Yosemite NP gereden. Daar aangekomen hebben de rangers gewaarschuwd voor de beren die auto's vernielen en inbreken voor eten etc. dus moesten we alles weer in de “bearproof” trailer doen voor we gaan wandelen. Bij Toulomne grove hebben we een paar mijls het bos in gelopen. Hier de grootste/langste sequioa boom (ter wereld?) gezien en daarna weer in flinke tempo bergopwaarts naar de bus, want we moesten vandaag ook naar de Glacier point. Pfff… Bij Glacier Point hebben we van het prachtige uitzicht op de ‘Half dome‘ kunnen genieten en de nog besneeuwde bergtoppen. Na de luch reden we naar de Valley om boodschappen te doen voor de avond eten. Na ongeveer 2 uur waren we eindelijk zover en reden we terug naar de camp. De kookploeg voor vandaag hadden de maaltijd voorbereid en in de tussentijd hebben we onze boterhammen voorbereid voor de lunch de volgende dag… (de grote wandeldag! ). Vanavond waren we vroeg gaan slapen.

18-05-2007
Vanmorgen om 4:45 opgestaan. In het donker alles voorbereid en ontbeten. Rond 6:00 aangekomen in het Yosemite NP. Sommingen gingen een wandeling doen van 12 uur, de stijle half dome op. Katja (mijn tentgenote) en ik hebben de Mirror lake wandeling gedaan van 4 uur, we schrokken ons rot, toen we een waarschuwing aan het begin van de wandeling zagen, die waarschuwde voor “mountain lions” (bergleeuwen!)
Op het bord stond: "u bevindt zich in het bergleeuwen gebied, indien u er een tegenkomt, draait uw rug nooit naar toe kijk hem aan en ga stap voor stap achteruit. Maak u zo groot mogelijk door armen omhoog te houden, Indien hij u aanvalt, vecht terug! (Jaaaaa, en dat zeggen ze pas als je in het park bent!) Op geen enkele informatie staat er van te voren dat die beesten in het park wild rond lopen en we waren zo vroeg dat we de enige in dat gedeelte van de park waren. Stel dat er wat gebeurt, niemand die je hoort. Pfff…
Angstig begonnen we aan onze wandeling en keek vaak om ons heen, maar al gauw waren we dat vergeten en genoot van het mooie natuur om ons heen, tot we een goudbruin achterkant van een beest tussen de bosjes zagen. Shhht…. Zou dat er een zijn? Was ons eerste reactie terwijl we gelijk stap voor stap naar achteren liepen. Ineens keek het beest omhoog. Pfff…. Het was een hert! Gelukkig! We hebben erg om onszelf gelachen en nam tientallen foto’s van de hert die steeds dichter bij ons in de buurt kwam eten van de takken omzich heen.

We namen de bus terug naar Curry village om onzez waterflessen bij te vullen , maar door een spoedgeval (iemand met dehydratie) in de bus, kwamen we niet verder dan de halte waar we ingestapt waren… de vrouw werd terplekke door de rangers geholpen, maar zakte steeds weg en praatte al niet meer, dus moest de bus en iedereen die erin zat wachten tot de ambulance er was… Even later, voordat de Ambulance er was, kwam er een andere bus, waart we op over zijn gestapt. We hebben water bijgevuld en gelunchd in Curry village, maar toen waren we zo moe en hadden geen zin meer om naar de “Swingbridge” te lopen, dus zijn we bij curry village blijven hangen tot een uur of 6, dan zouden de anderen ook terug komen van de “half dome” wandeling. We hebben ons rot gelachen om de anderen. Toen ze terug kwamen hadden ze enorme spierpijn en liepen heel raar, de half dome loopt verticaal aan de bovenkant, waardoor ze veel arm/been spieren moesten gebruiken om de klim te “overleven”. Als je de touwtjes losliet viel je dus aan flarden tegen de rotsen… (zoals iemand zijn waterfles)
Ze waren wel trots dat ze het hadden gedaan, maar aan de andere kant ook erg van bewust dat het hun leven had kunnen kosten. We hebben terplaatse een paar pizza’s besteld en daar 'gedineerd'. Later terug gereden naar de camp.