Terug op het zuider eiland

Greymouth Travel Blog

Hoi allemaal,

Hoe gaat het ermee? Hier alles oké.

We zijn inmiddels weer ongeveer een week terug op het zuider eiland (van Nieuw Zeeland) en zijn vandaag in Greymouth aangekomen. Morgen rijden we door naar Arthur's Pass voor een mooie wandeling in de bergen. Helaas voorspelt de weerberichten niet veel goeds en voor deze wandeling is het heel belangijk dat het mooi weer is, anders zie je niet veel... maar goed, even afwachten nog.

We hebben weer heel wat spannende dingen meegemaakt, zoals slapen in een... gevangenis!
Oftewel 'Napier Prison Backpackers' Wink
Tja, bijna echt. Het gebouw was tot en met 1993 een echte gevangenis en werd toen gesloten omdat het niet meer aan de veiligheidseisen voldeed. Mensen ontsnapten regelmatig en er werden teveel zelfmoord gepleegd met materialen die op en binnen het terrein te vinden was etc. Alles is nog redelijk in de originele staat, maar hier en daar is er wat extra's voor het gemak toegevoegd en om je privacy een beetje te beschermen... Zo heb ik een badkamer gedeeld met 4 mannen, ahum! (er zat een halve deur tussen van de originele staat en voor de extra privacy een gordijntje tussen. Voor de rest een gezamenlijke kleedkamer Very Happy.

Napier is een Art Deco stad met mooie gebouwen uit de jaren 30, best een leuke stad met leuke parken aan het water en zo. We hebben na een flinke art deco wandeling in de stad, ons zelf beloond met een uitgebreide maaltijd bij de Art Deco Mc Donalds, (haha). Ja, die bestaat ook, echt.

2 dagen daarna na een nachtje in Plimmerton, bij 'Moana Lodge' (waar we daarvoor ook gelogeerd hebben, lekker aan het water) hebben we de ferry genomen naar Picton (zuid eiland) en op dezelfde dag doorgereden naar Nelson.

In Nelson hebben we gelogeerd in 'The Palace', na een vriendelijk welkom, vielen we gelijk met ons neuzen in de boter. (Een lekkere snack van de bakker). Dit was wederom een luxe, mooie backpackers paleis, met heerlijke broodjes vers van de bakker. Ieder ochtend weer een verrassing en geen dag dezelfde broodjes. Je wordt wel aangespoort om lekker veel te eten, ook niet echt goed voor m'n lijn Sad, maar gelukkig lopen we wel elke dag minstens een uur, dus dat is wel goed.

We verbleven 4 dagen in Nelson. Tijdens deze dagen was er een Jazzfestival, dus stond er wel bijna op iedere hoek in de stad een Jazz muziekant, best gezellig. 's Avonds reden we naar Richmond een stad verderop, waar er gratis Jazz in een park was, erg gezellig. Hier hebben we ook eindelijk een variant van de Nederlandse olie bol, wat hier 'ollie bollie' genoemd word, kunnen kopen. toch nog een olie bol voor het nieuw jaar.

Vanuit Nelson waren we naar de Abel Tasman National Park gegaan waar we met een soort van jet-(spead)boat met hogesnelheid over het water naar de eilandjes (en vaste land) in de buurt zijn gevaren. Onderweg wat zeehondjes gezien. Op het eiland een paar uur gewandeld door het regenwoud met prachtig uitzicht over de kust, daarna lekker op het strand uitgerust tot de watertaxi ons weer hebben opgehaald.

Gisteren in Murchison over een 110m lange hangbrug gelopen over de buller river (bij Buller gorge) en aan de overkant van de rivier de 2 uur durende goudzoek-route gelopen... helaas geen goud gevonden, wel veel sand flies. Sad.