Rondreis Tunesie (deel 5)

Rotterdam Travel Blog

MEDENINE
Vanmorgen reden we als eerste naar de voorraadschuren van Medenine. Hier wordt tegenwoordige ook op het plein de dagelijkse markt gehouden met verkoop van sieraden, tapijten, kleding, souvenirs, eigenlijk alles! We hoefde niet eens meer te kijken, want we hebben inmiddels al bijna alle markten van het land gehad en ze verkopen ook allemaal hetzelfde!

Indrukwekkend was het was het wel om de voorraadschuren te zien. Kleine hokjes van leemsteen op elkaar gestapeld met kleine trappen zonder leuningen naar boven en best hoog. Na een stukje lopen, stonden we uiteindelijk op een stuk verlaten plein. Vanuit het niets kwamen er een paar mannen aan die ons aansprak om hun museum te komen bezoeken, niemand had eigenlijk interesse, maar de man pakte het slim aan en praatte met de gids, die zei dat het oké was en als we dat wilden bezoeken, dan hebben we er tijd voor. En tja, als er een schaap over de dam is… dus stonden we uiteindelijk met z’n allen tegen betaling van 1 dinar (€0,70) incl. een glaasje mint thee, in de Berber museum.
De meeste dingen die we daar gehoord en gezien hebben, wisten we al van een eerder bezochte museum, maar ach, het was gezellig.

GABES
Na Medenine zijn we doorgereden naar de Kruidenmarkt in Gabes, een groot plein met daar omheen allerlei winkeltjes die verschillende souvenirs verkopen en uiteraard kruiden. Kruiden lagen op een hoop op een kleed op de grond en op tafels. Vogeltjes gingen op de kruidenhoop staan en pikten van de boontjes en couscous die daar open en bloot te koop lagen. Uhhh... dat koop je dan toch niet meer?
Hier hadden we wat vrije tijd, dus liep ik nog even rond op zoek naar nog een tuniekje maar helaas geen tuniekje gevonden, wel een hoop Arabieren die me voor 10 duizend kamelen willen kopen van mijn denkbeeldige man…

SFAX
Ergens tussen Sfax en El Jem zijn we gestopt voor de lunch. Ik had wat last van mijn darmen dus ik durfde helemaal niet veel te eten, aangezien we best lange km's moeten afleggen steeds. Tijdens de lunch heb ik alleen wat droog brood, rijst en wat patat met veel zout gegeten en weggespoeld met 2 flesjes cola. Ik kon er weer tegenaan. De hele groep bleek voor precies één dag ziek geweest te zijn, vandaag was het dus mijn beurt. Gelukkig was het niet zo erg… tussen de rit door nog wat crackers gegeten en nog een cola en aan het einde van de dag was helemaal over!

EL JEM
We reden na de lunch naar El Jem. El Jem ligt op een paar km’s van de kust lijn en staat bekend vanwege de beroemde Romeins amfitheater die daar staat. Als je boven in de Amfitheater staat had je mooi zicht op de hele stad en zag je dat echt alle wegen ernaar toe leiden. Het staat centraal als een soort van rotonde in El Jem. Het schijnt een replica te zijn van die in Rome en is ook beter in takt gebleven dan de echte. (Gedeeltelijk gerestaureerd.)

Hierna reden we weer terug naar Sousse waar we tegen de avond aankwamen en hebben ingecheckt in dezelfde hotel dat we de eerste nacht hebben doorgebracht.

Terug in SOUSSE
Bij aankomst kregen we na inlevering van de ‘inschrijf formulier’ de kamersleutel. Door een vergissing kreeg ik geen kamersleutel, want mijn man zou dat al gehad hebben volgens de receptioniste. Toen bleek dat ze me ingedeeld had op een kamer met de oudste man van de groep Smile (een 70 plusser!) De gids kon het allemaal nog net oplossen voor hij van zijn vrije dagen kon gaan genieten en uiteindelijk kreeg ik een sleutel en kamer voor mij alleen... Very Happy

's Avonds gezamenlijk genoten van onze laatste maaltijd. Het was gezellig en het eten weer heerlijk.

De terugvlucht
De volgende ochtend ging de wekker tegen 4:30 uur. We moesten om 6:00 uur klaar staan, want dan werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Na wat anderen opgehaald te hebben, kwamen we aan op de luchthaven waar ik mijn laatste dinars heb opgemaakt aan o.a. een mooie lederen hoed voor 5 dinar (3,50 euro) en wat postkaarten.

Bij het 'boarden' van de vliegtuig stond er een landsteward die de boarding pass van iedereen aannam. Hij zei netjes tegen iedereen 'hello, hello, hello', toen was ik aan de beurt was begroette hij me met 'selaam'. Ik dacht het zou toch niet waar zijn… en ik had geen eens m'n hoofddoek op! Wink

De terugvlucht verliep rustig zonder enige vertraging. De vliegtuig was vrij leeg, zo'n 40 mensen vlogen mee terug.

Het was een kort, intensieve maar mooie reis. Tunesië is duidelijk meer dan alleen een strandvakantie bestemming en heeft een rijke historie. Ik heb veel gezien, gedaan en geleerd.