Rondreis Tunesie (deel 4)

Tataouine Travel Blog

MATMATA
Vanochtend hadden we eerst de dierenmarkt in Douz bezocht. Een indrukwekkende gebeurtenis. Een markt met allerlei soorten dieren; geiten, schapen, ezels, dromedarissen konijntjes, kippen, koeien… zelfs 2e hands schoenen, echt van alles! En druk met mensen die overal staan te onderhandelen, bieden, kopen, kijken… toeristen die foto’s liepen te maken…
Zo stond ik daar in mijn Tunesische outfit, mooi geborduurde blauwe kaftan met bijpassende blauwe hoofddoek. Voor de zon een zonnebril, dus helemaal vermomd eigenlijk Very Happy. Ik stond daar met een paar mensen van mijn groep te wachten op anderen van ons groep. Ineens zag ik een grote telelens gericht op mij van achter een palmboom, ik dacht die gaat een foto maken van de vrouw die voor mij staat (ook een toerist) maar bleek dat ie dus echt een foto van mij maakte. Ik leek zo echt…
"Een Tunesische!", zou die wel gedacht hebben, haha!

Hierna reden we naar Matmata, een Berberdorpje waar de film 'The English patient' is opgenomen en een deel uit Star Wars, als ik me niet vergis. Hier wonen de mensen onder de grond, in een soort grot woning. Dus als je het dorp vanuit de lucht zou bekijken, zie je allemaal grote gaten in de grond. Dit is dan meestal ook gelijk hun binnentuin, waar je dan in kijkt. Deed me erg denken aan Coober Pedy in Australië. Alleen zie je daar geen gaten in de grond, maar nog echt bergen met daarin een pijp uitsteken voor ventilatie. Maar dit werkt dus ook, want hun woningen waren dus ook erg koel. Hier hadden ze zelfs een ondergronds restaurant. Heel bijzonder.

Onder weg naar Tataouine hebben we een Berberfamilie bezocht, waar we een kijkje konden nemen in hun woning en een indruk krijgen van hun dagelijkse bezigheden. Hierna kregen we een glaasje mint thee aangeboden en reden we verder richting Tatatouine.

TATAOUINE
Tataouine ligt zooo ver van al het andere, dat ze dat ook wel einde van de van de wereld noemen.
We kwamen tegen lunchtijd aan in ons hotel, waar we gelijk aan tafel konden schuiven voor de lunch. Het was een prachtig hotel in ’the middle of nowhere’, aan de voet van een berg, met een buitensetting en veel zon en een mega zwembad. Prachtig!
Na de lunch hadden we wat vrije tijd en later op de dag reden we naar Chenini en Ksars, een Berberwijkje halverwege de bergen van Tataouine, waar de mensnen nog leven zonder stromend water in hun huizen. Met een ezel en kar moeten ze steeds emmertjes en of tonnetjes water halen bij de lokale bron een paar km’s verder de berg op. (ook hier is een stukje van de film 'The English Patient' opgenomen.) Hier liepen we onder leiding van een plaatselijke gids (die zichzelf ook Ali noemde) de berg op. Hier eerst een Berberwoning bezocht met een deur gemaakt van dadelpalmen hout en een sleutelgat waar een sleutel van 30 cm lang/groot voor nodig was. Jeetje! Was mij reactie, moeten ze daarmee lopen slepen? Dat kan je niet zomaar ff in je broekzak stoppen…
Daarna beetje bij beetje de berg op, waar we over een groot Berber begraafplaats keken. Grappige hieraan is dat het helemaal niet uitziet als een begraaf plaats. Er staan overal stenen. Maar bedoeling is dat er waar er 2 stenen in verticale positie liggen, liggen er mannen begraven en waar er 3 stenen liggen, liggen er vrouwen begraven. (de 3e steen bij de vrouw symboliseert een mogelijk ongeboren kind.) hierna wat voorraadschuren bezocht, waar ze van alles in opbergen. Onderweg bergafwaarts kwamen we steeds meer bedelende Berber kinderen tegen. Ik had hier wat winegums uitgedeeld, geen geld, want ik ben zelf ook werkloos Wink.

Hierna reden we naar de markt in Tataouine, een heel andere soort markt dan we tot nu toe hebben gezien in de toeristische gedeelten. De verkopers zijn rustig en lopen niet te roepen en trekken zoals op andere markten. Wel trok ik veel bekijks…dus hier en daar wilden ze toch weten waar ik vandaan kwam.

We hadden nog lang geen zin om naar de hotel terug te gaan, dus reden we nog even naar een andere markt waar ze spullen uit Libië verkopen. Op deze markt hadden ze niet veel bijzonders en het was bijna tegen sluitingstijd, dus we waren al gauw uitgekeken.