Rondreis Tunesie (deel 3)

Douz Travel Blog

CHOTT EL JERID
Deze ochtend reden we vanuit Tozeur via Chott el Jerid naar Douz. Het was een lange rit, maar tegen zo’n 150km van de grens vaar Algerije reden we langs prachtige spiegelgladde zoutmeren (sommige droog, waardoor je in de verte een fata morgana kon zien). Hierdoor vormde de lucht en de meer ook een geheel en gaf een mengelig van kleuren…énig!

Iets verderop stopten we voor een toiletpauze bij de welberoemde “comfort toiletten”, zonder bril of doortrekmogelijkheden. Ach, er zat wel een slot op de deur… hoeveel comfort wil je nog meer in de midden van de woestijn? Smile Verder stond hier een stalletje met woestijnroosjes (woestijnzand en zout van de meren vormen een soort kristallisering.) sieraden en allerlei tierlantijntjes.

DOUZ
‘s Middags kwamen we aan in ons hotel in Douz, een mega grote hotel (volgens mij de enige) midden in de woestijn. Hier was het zo druk met zo‘n honderden toeristen. Volgens mij sliepen alle toeristen dat die dag de Tunesische Sahara bezochten in deze hotel. Het kon niet anders! Het was er zo vol...
Afijn, hier hebben we eerst geluncht, daarna hadden we wat vrije tijd tot rond 16:00 uur die middag.

Rond 16:00 uur werden we opgehaald om naar dat stukje Sahara te gaan, waar de dromedarissen werden verhuurd. Hier kregen we een nomadische jurk en hoofddoek op (ik had mijn eigen hoofddoek al op), daarna liepen we naar het veld waar de dromedarissen stonden om daar een per persoon geschikte dromedaris uit te zoeken. Met een trek en een gil van de gids, gaan de beesten op hun knieën en hielen zitten en kun je op hun rug springen. Als ze omhoog gaan moet je je wel goed vasthouden want ze gaan in een keer onverwachts naar voren buigen…kont omhoog (en daar zit jij dus ongeveer half op J), en dan duwen ze hun voorkant omhoog. Het was even wennen, dat gewiebel van links naar rechts, van voor naar achter… maar het went al heel snel en dan durf je steeds meer…(ook los te laten) Het was erg leuk. Mijn Dromedaris heette Zizou, net zoals een bekende voetballer die goed is in kopstoten, vertelde de gids die mee liep in zijn beste Frans... (Nooit van gehoord! Dacht ik toen). Op een gegeven moment liepen we door een stuk begroeide woestijn, met korte grasachtige plantjes, mijn dromedaris wilde niet meer rechtuit lopen maar liep steeds richting de plantjes. Ik kon ’m niet meer in bedwang houden en riep steeds Zizou! Zizou, lentement!, maar Zizou had alleen nog oog voor de plantjes!… gelukkig kwam de gids snel aangerend en nam het touw en dus Zizou in handen, haha!

Eenmaal aangekomen bij de rustpunt in de woestijnoase, kwamen allemaal Tunesiërs op brommers en paarden aangereden. Ze hadden emmertjes bij zich en wij vroegen ons maar af wat ze daarin hadden…. Flesjes Coca-cola en water! Ze kwamen drinken en sjaals/hoofddoekjes verkopen. Nou zeg maar gerust opdringen want zeg je nee, krijg je toch een fles in je hand gedrukt of een hoofddoekje omgebonden terwijl je al eentje op hebt… (Heel brutaal dus!) Bij mij durfden ze in ieder geval niet…

Na dit commercieel gebeuren gingen we weer ons dromedaris op, voor de terug reis. Daar stond alweer de volgende groep te wachten voor hun karavaan door de woestijn.
Pfff… Wat een toeristisch gebeuren zeg, maar wel een geweldige ervaring! Smile

Het was nog vroeg en we hadden nog geen zin om naar het hotel terug te gaan dus waren we in overleg met de gids naar de markt in Douz geweest. De markt is tot 19:00 uur open.
Hier wordt werkelijk van alles verkocht. Ik heb wat sinaasappels gekocht en stond versteld hoe dat hier gebeurde… nog heel ouderwets met een balans weegschaal. Een kilo-gewicht in een schaal en wat sinaasappels in de andere. Als de schalen gelijk staan, heb je een kilo! Geweldig! Zoiets heb ik sinds m’n jeugd geloof ik niet meer meegemaakt…

’s Avonds na het diner hadden we een dansshow in het hotel. Wederom met mannen in lange rokken trommels en fluiten dansend op opzwepend muziek. Heel mooi om te zien. Hierbij ook een buikdanseres, maar die deed niet zoveel. Zelfs de mannen bewogen sierlijker. Very Happy

Hier kwam ik ook nog een stel tegen die ik van de vliegtuig kende, Zij besloten uiteindelijk ook een rondreis te doen en zaten in dezelfde hotel. Smile

Het was een gezellige avond te midden van de Sahara…