Rondreis Tunesie (deel 2)

Tozeur Travel Blog

GAFSA
Als laatste vandaag de Medina (oude stad) van Gafsa bezocht, waar er tegenwoordig de dagelijkse markt gehouden wordt in één lange straat. Hier liep ik als een godin doorheen. Mensen keken me na, buigen voor me. Ik kreeg handkusjes. Als ik wat wilde kopen en ze hebben dat niet, zeggen ze niet dat ze dat niet hebben... Ze zeggen: " één moment, ik ben zo terug!". En dan het liefst 10 keer heen en weer rennen over de hele markt tot ze je tevreden kunnen stellen. Ook als je dan niet koopt, bleven ze vriendelijk, dit was wel heel bijzonder.
Een andere riep Naomi Cambell! ...Ahum! (had ik maar haar postuur dacht ik dan, hihi)
Ik heb uiteindelijk op de hele markt, maar 1 hammam scrub washandje gekocht voor een halve dinar (35 eurocent), maar ik heb het reuze naar mijn zin gehad op de markt. Onderweg terug naar de bus, liepen 3 Tunesische meiden van een jaar of 20 met mee over de markt en maakten een praatje aan in gebroken Engels. Ze hebben we wat Arabische woordjes geleerd, onder veel gegiechel (waardoor ik de indruk kreeg dat ze een heel andere Engelse vertaling gaf bij de Arabische woorden. Maar goed, ik had voor alle zekerheid de woorden maar niet gebruik in het praktijk Smile. Ze hebben me uitgenodigd bij hen thuis te komen eten dezelfde middag, maar helaas... ik had geen tijd, de bus stond al te wachten...

TOZEUR
Tozeur is de hoofdstad van de Djerid, de streek van de oases en de zoutmeren.
De stad staat bekend om zijn architectuur met typische geel-bruine leemsteen bakstenen die in allerlei motieven zijn uitgewerkt. De motieven zijn te vergelijken met die van de Berbers tapijten, Erg sierlijk.

Bij aankomst in Tozeur, eerst ingecheckt bij ons hotel, geluncht en toen weer op pad. Met paard en wagen vertrokken we naar een van de oases van Tozeur. Via waterbronnen zijn er omleidingen gemaakt naar de woestijn, waar een van de voor de productie belangrijkste dadelplantages staan. Hier wordt ook bananen, granaatappelen, vijgen en hennaplanten gekweekt. Na de paard en wagen tocht door de oase, werden we in de stad afgezet en hadden we wat tijd om hier individueel rond te lopen. Indruk wekkend was dat de slagers allemaal de kop van de door hen geslachte dier voor de deur of raam hangen, zodat de mensen wisten wat voor vlees die dag er vers te koop was. Zo zagen we koeienkoppen druipend van de bloed, met de tong half uit de mond hangen bij diverse slagers. Gruwelijk gezicht! (maar toch bijzonder, dus moest ik een foto van maken.)
Verderop was er markt, dus heb ik hier de markt bezocht. Hier een Tuniek/Kaftan gekocht en een postkaartje met daarop de kaart van Tunesië, leuk om de afgelegde route op te kunnen zien. (De postkaart heb ik eigenlijk cadeau gekregen van een winkelier, met de boodschap: "Welkom in Tunesia!". Hij verkocht ze per 6 en ik hoefde maar 1, dus gaf hij het cadeau).
Later verzamelden we weer bij de bus en reden we terug naar het hotel in Tozeur, waar we de nacht doorgebracht hebben.

De volgende ochtend werden we opgehaald door chauffeurs in 4-wheel-drive terreinwagens voor een bezoek aan de mooiste stukken binnenland van Tunesië, de bergoases van de Djerid streek zo'n 10 km van de Algerijnse grens. De eerste, Chebika, vond ik de mooiste... Hier had ik echt zoiets van waaauw! Gewoon een prachtig uitzicht... Bergen, diepte, waterval, dadelpalmen, rode aarde... Als je de foto's zie dan snap je het misschien wel, alhoewel de fotos lang niet zo mooi is als in het echt Wink. Onder leiding van een gekke duitsprekende Tunesiër die zich Alibaba noemde gingen we berg af naar de prachtige oase. Tegen mij riep ie steeds: "Berber!" Onderweg naar de oase zag ik iets glimmen in het zand, dus ik pakte het op en het bleek een klein stukje saffier te zijn, bevestigde Alibaba. Leuk souveniertje!

Het was een schitterende dag, volop zon en een helder blauwe hemel. Alibaba, de gids, droeg een mooi helder blauwe hoofddoek en hij had een donkere huidskleur, dat doekje stond 'm zo mooi, dat ik terplekke ook zo'n hoofddoekje had gekocht. Die ik de rest van de vakantie zo'n beetje op had, haha. Helemaal in Stijl Very Happy.

Na Chebika reden we door naar Tamerza. Hier stonden alweer Tunesiër klaar met allerlei natuurstenen, bergkristallen en dadelpalmen te koop. Er werd je van alles wat opgedrongen, erg irritant. Ik heb dus niets gekocht. Maar goed, Tamerza was een dorpje aan de voet van een bergoase die in 1969 weggespoeld was door zware regenval en overstromingen. Nu staan er nog alleen ruines die een mooi geheel vormt op de panorama van Tamerza.

Mides, de laatste bergoase was ook erg indrukwekkend. Een diepe kloof met bijzondere vormen en kleuren (rood/oranje/beige-achtig).
Hierna reden we terug naar het hotel voor lunch en daarna naar Nefta gereden.

NEFTA - TOZEUR
Nefta is een oude dorp, zo’n 116 km van Tozeur. Hier bezochten we de corbeille, een 30 m diepe dal in de oase waar je prachtig uitzicht hebt over de dadelpalmenoases en een groot waterreservoir, waar het oase van gevoed wordt. Hierna naar de waterval en andere bezienswaardigheden van Nefta gereden en via het centrum van Tozeur naar het Dar Cherait museum gereden. Dar Cherait is een kopie van het paleis van een rijke burger en geeft een goed beeld van de Tunesische cultuur. Na een drukke dag programma gingen we terug naar ons hotel in Tozeur om ons klaar te maken voor de avond uitje.

Rond 20:00 uur stapten we weer in de bus op weg naar de diner-folklore avond. Bij aankomst liepen we door een openlucht gangpad verlicht met veel kaarsen en aan de einde van de gangpad stond er iemand die ons verwelkomde met een glas mierzoete cocktail. Aan de andere kant stond er een vrouw op traditionele wijze brood te bakken in een soort ‘openlucht houtskool oven’. Hier kregen we een stukje van om te proeven. Na een korte rondleiding in een ruimte waar de dagelijkse Tunesische vrouwenarbeid werd gedemonstreerd, begon de paardenshow al dus renden we gauw naar buiten om dit spektakel te zien met veel vuur, zwaardgevecht en ‘Ninja’s’ op paarden. Vóór het einde van iedere show, werden we al geroepen om alvast in de rij te staan voor de andere. Zo werd er dus aan de andere kant van de paarden show, toeristen in een kring gezet om te kijken hoe anderen, geblinddoekt (of niet) in de kring een levende slang moest vasthouden of een levend schorpioen op hun schouder werd geplaatst etc. Hierna werden we al gauw geroepen om aan tafel te gaan. De echte show kon beginnen! We schoven aan een zeer lage tafel met ‘gouden’ stoeltjes met rechts voor in het midden de podium. Na iedere gang volgde er live entertainment van dan wel een mannen dansgroep of muziekanten met trommels en fluit en of (buik)danseressen. Het was een gezellig, cultureel avondje uit met traditioneel Tunesische eten. Aan het einde van de avond hoor ik nog de fluit (terwijl er niemand speelde), maar het was een leuke ervaring. Ik heb mannen nog nooit zo met hun heupen zien heen en weer schudden en dan ook nog in lange rokken. Smile
Aan het einde van de show weer naar ons hotel in Tozeur gereden waar we de nacht hebben doorgebracht.