Rondreis Tunesie (deel 1)

Sousse Travel Blog

DE REIS
Op 10 maart 2007 om 5:00 uur zou mijn vlucht vetrekken, maar 1 dag van te voren werd ik gebeld dat de vlucht verzet was naar 16:00 uur. Gelukkig! was mijn reactie, want dan kan ik tenminste slapen...

16:00 uur zaten we gereed voor vertrek in het vliegtuig (Martinair) toen gaf de piloot aan dat de er een lampje in de cockpit brandde en dat er mogelijk problemen zijn met de startmotor. Na controle bleek dat de startmotor niet functioneerde en vervangen moest worden... dit zou ongeveer 45 min. duren. Tot die tijd moesten we gewoon in het vliegtuig wachten.

Een uur later gaven ze aan dat de motor vervangen is en dat we konden vertrekken. Met een uur vertraging gingen we de lucht in en landde 3 uur later op Djerba, waar we na een half uur verder konden doorreizen naar Monastir. Ik heb een goede vlucht gehad en had wat prettig gestoorde medepassagiers uit Den Helder naast me, dus ik heb me reuze vermaakt.
Bij aankomst in Monastir was het 16 graden. Ze vreesden dat het de hele vakantie zo zou blijven, want ze hadden een strand vakantie. "Dan hadden we net zo goed in Nederland kunnen blijven!", riepen ze. Ik had een mooier vooruitzicht, want ik had een rondreis en kom in het zuiden van het land waar het altijd beter weer is.

MONASTIR - SOUSSE
Stuk voor stuk werden we bij ons hotel afgezet, waardoor het errrug laat werd eer dat we bij ons hotel aankwamen in Sousse. Gelukkig hadden ze alsnog de diner voor ons geserveerd, want we stierven bijna van de honger en hadden een enorme dorst. (Door de nieuwe 'veiligheidsregels' op schiphol, mag je gelimiteerd vloeistof meenemen en dus ook geen water in je handbagage... Bij aankomst in Monastir hadden we geen water kunnen kopen dus hebben we de hele rit niet gedronken... Volgende keer toch maar een fles water in mijn koffer?!)
Om 23:30 uur gingen we aan tafel en de volgende ochtend moesten we al om 6 uur uit bed voor de rondreis. Pfff.... da's minder.

TUNIS
De volgende ochtend vertrokken we naar Tunis, de hoofdstad van Tunesië. Daar hebben we
het Bardo museum en de Zitouna moskee bezocht. Het Bardo museum was vroeger een Moors paleis en is tegenwoordig de bewaarplaats van de Tunesische archeologische schatten. Hier schijnt ook de belangrijkste Romeinse mozaïeken van de wereld te staan. De Zitouna moskee is de oudste moskee van Tunis.

SIDI BOU SAID
Hierna reden we naar de stad Sidi Bou Said. Hier kregen we de gelegenheid om individueel door de stad te lopen en aangezien ik heel andere dingen wilden zien dan de groep, (wat voornamelijk uit 60 plussers bestond) heb ik op een gegeven moment, mijn eigen pad gekozen. Sidi Bou Said is een leuk stadje met mooi versierde deuren en ramen in de Andalusische stijl en allemaal felblauw geschilderd. Sommigen met sierlijke nagels/spijkers wat best een prachtig zicht is in combinatie met de hagelwitte buitenmuren.
Na heel wat fotos's te hebben gemaakt in de omgeving heb ik een thee besteld bij Cafe des Nattes, dat werd aangeraden door de gids. Even later kwam de ober aan met een glaasje mierzoete, supersterke zwarte thee met een vage mint smaak en daarop een dikke laag drijvende pijnboompitten erin. Een beetje vreemd, maar wellicht de gewoonte hier, dacht ik zo en nam een slok. Brrr! Dit was niet te zuipen... Ik kreeg er zelfs kippenvel van. Ik riep de ober en legde uit in mijn beste Frans dat ik toch een gewone thee, zonder suiker wil. Even later kwam hij aanlopen met een zwarte thee zonder suiker...MET pijnboompitten. Oké, vooruit... ik nam een slokje.
Het was toch nog te sterk maar wel drinkbaar, dus heb ik maar eraan zitten nippen terwijl ik naar een paar mannen zat te kijken die van hun waterpijp zaten te genieten... en ondertussen door anderen aangestaard werd, maar deed alsof ik dat niet in de gaten had.
Hierna liep over de bazaar terug naar de bus en van alle kanten werden er naar me geroepen... Heee Moslima, kom kijken!... Berber! hier kopen, ik geef vriendenprijs... Of gewoon een Bescheiden 'Selam', vervolgd door een mond vol Arabische woorden...

Uhhh... Zie ik eruit als een Berber of een Arabier?
(Later snapte 'k het... Ik had dezelfde huidskleur als de meeste. En aangezien ze allemaal een mengeling van allerlei rassen zijn... had ik qua uiterlijk, heel goed een Tunesiër kunnen zijn. Smile)

CARTHAGO
Later op de dag in de stromende regen een bezoek gebracht aan de ruines van Carthago. Een oud Romeinse stad aan de voet van de heuvel Byrsa, achter het paleis van de huidige president van Tunesië. Het was toch even de moeite waard daar rond te kijken, dus dat maar toch gedaan... Later met doorweekte gympen weer de bus in gestapt en richting ons hotel in Tunis gegaan, waar we de nacht hebben doorgebracht.

KAIROUAN
In de ochtend reden we naar de heilige stad Kairouan, dat midden in de steppe gebied van Tunesie ligt. Kairouan is de oude hoofdstad van Tunesië en werd de belangrijkste heilige stad van Noord-Afrika omdat van hieruit de hele Maghreb tot de islam bekeerd is.
Hier hebben we de Sidi Oqba moskee bezocht, wat de oudste en ook een van de grootste moskee's van de Maghreb is. Achter deze moskee dat een begraafplaats van in de politiek belangrijke mensen. Bijzonder aan deze begraaf plaats is dat er geen namen op de graven staan. De graven zijn allemaal identiek wit geschilderd. Alleen de families weten welk graf van hun geliefde is. Hier liggen de lijken dus ook niet dieper dan een meter onder de grond, met hun gezicht naar Mekka.

Later vandaag de Mausoleum van Sidi Sahab bezocht, dat tegenwoordig als moskee dient. Vrouwen komen hier bidden als ze familieproblemen hebben. Kinderen komen hier op de koranschool, arme families brengen laten hun kinderen hier besnijden door een door de staat betaalde arts. Helaas hebben geen besnijdenis meegemaakt, maar we mochten wel even door de sleutelgat naar binnen gluren om te kijken hoe de 'kale ruimte' eruit ziet. Er lag een stukje vloerbedekking, meer niet.

Hierna op 'bezoek' bij de plaatselijke tapijthandelaar, waar ik een arme vrouw 1 minuut verlost heb van haar dagelijkse werk; tapijt knopen. Ik heb voor haar een paar knopen gelegd, wel onder haar begeleiding uiteraard, zodat ik niet haar werk verpruts. (Er gaat toch een paar duizend knopen in een heel klein beetje vierkante meter. :-} dus een heel duur tapijtje! ) Daarna naar een verkoopshow zitten kijken, waarvan iedereen van tevoren al wist dat ze geen interesse in hadden, maar ach, het stond op de reisprogramma dus dan maar doen Smile.