Nihao vanuit Hong Kong

Kowloon Travel Blog

At night in Hong Kong city

Hoi allemaal,

Zoals jullie weten zijn Wouter en ik op 12 augustus 2006 vertrokken vanuit Schiphol naar Hong Kong. (We zijn vandaag inmiddels aangekomen in Adelaide, Australia, maar dat verhaal volgt nog. Ik heb heel veel nog te schrijven over Hong KongSmile)

De reis
We hadden een goede vlucht. 12 uur later zijn we (zonder vertraging of problemen) aangekomen op Lantau eiland, Hong Kong (Voor degenen die het niet weten, Hong Kong bestaat uit een paar eilandjes)

Na wat geld opgehaald te hebben, zijn we op de bus gestapt naar onze guesthouse in Tsim Sha Tsui, op het eiland Kowloon.
On stars Ave. Kowloon
We verbleven in het 'Star' guest house, bij Charlie Chan, een vriendelijk Chinees mannetje die echt aaalles weet.

Rond 10:00 uur zijn we aangekomen in het guest house. Veel te vroeg bleek, want pas om 12:00 uur werd er uitgecheckt en daarna moest de kamer schoongemaakt worden dus konden we pas na 13:00 uur er in. We hebben onze tassen in de hal gedumpt en daarna - bezweet en plakkerig als we waren, want het was 35 graden en benauwd in Hong Kong bij aankomst - de stad in gegaan. We hebben op terras wat gedronken, de stars avenue opgelopen en hebben verder de buurt verkend.

Na 13:00 uur zijn we terug naar onze guesthouse gegaan en konden we eindelijk onze kamer in. Lachuhhh!!! Een klein kamertje van 3X4m, met daarin een douche/wc kabine van 1X2m. Tja, da's heel makkelijk als je een slang uit de muur naast de toiletpot hebt hangen (douche!) en een miniwastafel ernaastSmile Haha.
Victoria peak, Hong kong
.. Maar goed we waren voorzien van alle faciliteiten, incl. de luxe van een airco en een sateliet kleuren tv-tje, dus we mogen niet klagen...

De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan, een beetje in de stad rondgelopen, tegen de slaap gevochten en uiteindelijk rond 21:00 uur genoten van onze wel verdiende nachtrust.

De volgende ochtend stapten we op de 'Star Ferry' naar Hong Kong eiland (Stad). Eenmaal daar weer op de bus en kabeltram gestapt naar de Victoria peak. Een hoge berg waar je mooi uitzicht over de hele stad hebt. Dit was werkerlijk prachtig!
Hier hebben we dan ook de 'Old town route' gelopen (Rondje van een paar kilometers op de berg) en daarna in een paar uur naar beneden gelopen richting een zoo in de buurt. Gezien we toch in de buurt waren, hebben we de 'Man po' temple bezocht. klein, maar wel leuk om even gezien te hebben. 's Avonds hebben we de boot terug genomen naar Tsim sha tsui en daar op de 'Stars avenue' wat gedronken en mensen voorbij zien lopen die graag op de foto gingen met het standbeeld van Bruce Lee daar op het plein stond en of met hun hand in het op de grond afgebeelde handdruk van Jackie Chan, Jet Li en andere bekende/ beroemde Chinese artiesten.
Hong Kong city at night

Op dag 3 gingen we wederom naar Hong Kong stad en hebben de Hong Kong park bezocht, hier wordt er normaal gesproken tai-chi beoefend en kan iedereen mee doen, gezien ik ooit in een kleine 6 maanden tijd net de 24-vorm min of meer onder de knie heb, lijkt het me leuk om hier aan mee te doen met echte chinezen Smile maar helaas werd er geen tai-chi beoefend vanwege renovatie van het tai-chi plein. Het park was op zich best mooi dus hebben we daar wat rond gelopen waardoor we de massage voetpad hebben ontdekt! Heee, massage!!!
Dat moest ik toch ff uitproberen Wink dus daar heb ik even over gelopen, best lekker, maar hoe komen ze erop zo'n ding in een park te zetten?!
's Middags de bus gepakt naar Aberdeen, een klein vissersdorpje in Hong Kong.
Sampang in Abberdeen, Hong kong
Eenmaal daar aangekomen werden we gelijk 'aangevallen' door een paar oude dames die ons graag voor een paar Hong Kong Dollars(HKD)ons een half uurtje op hun Sampang (bootje) wilde rondvaren. Na heel veel aandringen gingen we toch ff onderhandelen over het prijs en mochten we voor 60 HKD p.p. mee. (ongeveer 6 euro)
's Avonds terug naar Tsim sha tsui. Bij de vvv-kantoortje naast de Ferry terminal hebben we meteen gevraagd naar andere opties voor bezienswaardigheden gezien we op Hong Kong al een beetje uitgekeken waren...

Dag 4 hebben we wat uitgeslapen. Wouter ging naar Hong Kong eiland om te internetten en ik ging ontbijt afhalen bij 'Simply bread' (Heerlijke broodjes btw!) en toen naar het Kowloon park om mijn reisverslag in alle rust te schrijven...
Even later kwam er chinese man op een bank naast me zitten in het park, die haalde rustig een nagelclipper uit zijn zak en ging zijn baard en snor daarmee met alle gemak zitten knippen.
Modern art museum, Kowloon Hair art
(Het blijf me verrassen hoe creatief die chinezen zijn Smile De rest van de dag hebben we besloten een museum dag te maken, gezien alle musea in Hong Kong op woensdag gratis toegankelijk is Wink (Tja, je bent Nederlander of niet)

Nationale Kunst museum:
Hier konden we uiteraard alle vormen van kunst bekijken, maar wat mij het meest aansprak was een moderne kunst haartentoonstelling. Hier had je zelf de vrijheid om je helemaal uit te leven met je eigen haar kunstcreaties op een velletje papier en kon je kiezen uit diverse plukjes echt mensen-haar (met of zonder klit) in allerlei kleuren. Dit stond in een doos ergens op tafel in de hal vlakbij de zaal van de haar tentoonstelling, wel grappig.

Nationale geschiedenis museum:
Was zeker ook interessant met beelden en films van de historie van Hong Kong/Brittaniƫ en Portugal/China en Macau ivm de Opium (smokkel) route.
Hair Art

Nationale wetenschap museum:
Ik voelde me hier als een kind in een speeltuin! Heb mijn ogen uitgegeken, maar zeker ook alles aangeraakt. Errrug leuk zo'n museum waar je ALLES mag aanraken, meespelen, erop liggen etc. (ik heb op een spijkerbed gelegen!). Zeer educatief, maar zeker entertaining. 't Is maar dat ik honger kreeg anders wilde ik absoluut niet weg daar! Sad

Op de laatste dag in Hong Kong hebben we Macau bezocht. (een Portugese kolonie in China, zo'n uur van Hong Kong vandaan met de boot.)

Tot de volgende keer,

(PS: ik hoop binnenkort wat foto's toe te kunnen voegen.)

Kus!
At night in Hong Kong city
On stars Ave. Kowloon
Victoria peak, Hong kong
Hong Kong city at night
Sampang in Abberdeen, Hong kong
Modern art museum, Kowloon
Hair a…
Modern art museum, Kowloon Hair …
Hair Art
Stars Avenue, Kowloon
Science Museum, Kowloon
Me on a s…
Science Museum, Kowloon Me on a …
Science museum
Projectation of my…
Science museum Projectation of m…
Warmth shadow proj…
Science museum Warmth shadow pro…