Morgen naar Guatemala!

San Cristobal de Las Casas Travel Blog

Hoi Allemaal,

Het is hier geweldig...
We zitten nu aan de grens van Guatemala, in San Cristobal de las Casas. Gisteren was hier groot feest op het plein vlakbij het hotel met een orkest van een paar honderd man en daarbij nog een paar jazz zangers uit de verenigde staten.
Groots werd er gevierd dat de stad gisteren 479 jaar bestaat. Duizenden mensen waren aanwezig... en wat me erg tegenviel, geen enkele mexicaan die danste. Wij wel! Wink

Het is hier wat frisser van temperatuur (We zitten wat hoger) en het heeft vandaag ook wat geregend.

Van de week toen we nog in Merida waren, ging ik eten met 2 dames van de gezelschap (Nita en Margreet), onderweg een Mexicaan aangesproken of ie een leuk/goedkoop lokaal restaurantje wist, dus werden we "El Trapeche" aanbevolen een restaurant waar alleen maar Mexicanen komen. Ik had een "Poc Chuc". Het was heerlijk, en voor 60 pesos (ong. €5,-) had ik gegeten en gedronken!

Na het eten liep we terug naar het hotel
en hoorde opzweepende (cubaanse) salsa muziek in een bar onderweg naar het hotel, ongeacht dat we wisten dat de wekker heel vroeg ging de volgende ochtend, besloten we toch ff naar binnen te lopen. Nou ja, 1 caipirinha dan! Wink
Er speelde een live band en de muziek klonk zo leuk dat ik niet kon blijven zitten, het is toch zonde... niemand danste! Nita en ik gingen dansen en al gauw volgend er een paar. Later werd ik maar steeds ten dans gevraagd door een goed dansende Mexicaan. Naast ons zat er een Duitser die steeds maar zat te proosten naar me vanuit de verte, dansen kon die niet... de gek! Smile

Na Merida reden we de Mayaroute af naar alle tempels en parken waar er overblijfselen van de Maya-cultuur te vinden zijn. Via Valladolid, Uxmal, Campeche, Villahermosa, Palenque naar San Cristobal de las Casas gereden, waar we gisteren aangekomen waren.

We hebben een praatgraage gekke gids die erg hard om zijn eigen grappen moet lachen. Ieder andere land de grond in boord en Mexico hoog prijst. En daarbij zichzelf ook nog eens dagelijks zwaar tegenspreekt. Alles wat ie zegt moet je maar met een paar tonnen zout nemen, ipv een korreltje zout Smile. Niet echt mijn Favoriet dus, maar ach. Laat maar kletsen denk iedereen.

Hij zit constant uit zijn nek te kletsen dat mexico geen muggen/malaria, diefstal/zakkenrollers/straatvuil of armoe kent. En we zien niet anders onderweg dan dat het wel zo is. (of hij vertelt zelf even later dat het wel zo is, pfff). We zitten vaak in hotels waar er bewaking met grote geweren voor de deur staan, of gewoon in de stad bij de winkels. En grote gevangenissen zien we onderweg. Vuilbelten op straat in sloppenwijken...maar nee, volgens hem is het een manier van leven. Muggen in de bus en in hotels, maar nee ze hebben geen muggen... Smile
Bij aankomst in San Cristobal zat ie alweer op te scheppen dat mexico, geen diefstal kent, we stappen uit de bus en een oudere dame in het gezelschap werd meteen beroofd van haar handtas. Een van de jongens van de hotel heeft dat gezien en rende er gauw achteraan. Gelukkig heeft ie dat weer terug weten te krijgen, want anders zat die vrouw in grote problemen...haar paspoort en alles zat erin! nou daar schrok ie wel even van... Neeeee, maar normaal gesproken gebeurt er nooit wat. De dief was nu in verleiding gebracht omdat die vrouw niet voorzichtig genoeg met haar tas omging, voegde hij aan toe. Wat een ...!

Vandaag is het palmzondag en daarmee wordt de begin van de "semana santa" (heilige week) gevierd.
Vanmorgen indrukwekkende beelden opgedaan in een kerk in San Juan de Chamula. Hier liepen mensen met dode kippen in 1 hand en een foto van hun geliefde in de andere hand waar ze voor gingen bidden. Duizenden kaarsen in allerlei kleuren (ieder kleur een eigen betekenis) staken ze aan en gingen geknield ervoor bidden en huilen. Drama!

In een andere kerk kwamen mensen hun schulden aflossen (bij de hogere heren van de kerk) en werden gedwongen een drank van 60% alcohol te drinken, als blijk van waardering aan de hogere heren in de kerk. Er lag zelfs een wit poeder op tafel waar er af en toe iemand een kneep van nam en op hun tong legden (Cocaine?!) Aan diezelfde tafel, een stuk of 8 mannen in speciaal klederdracht die geld aan het tellen waren en 1 die de bedragen op schreef. Het leek wel een vervolg scene van "The godfather" film maar dan in een zwaar katolieke kerk met kleurijke bloemen en tierlantijntjes op de achtergrond. Ik kreeg er een naar gevoel bij. De gids nam ook een paar slokjes, zaten met de mannen te lachen en vroeg vervolgens een donatie te geven terwijl iemand met een geld kist rondliep. Ik piekerde er niet om. Ik heb wel wat beters met m´n geld te doen...

Vanmiddag hadden we vrije tijd, dus liepen ik na de lunch naar de markt met Alma en Leo, daar heb ik wat souveniertjes gekocht, een maya kalender en een sieraden setje van steen. Al gauw begon het te regenen. En liepen we naar huis. Onderweg wat gehaald bij de bakker voor morgenochtend, want we moeten om 4:00 uur op! om op tijd op de grens van Guatemala te zijn. Pfff!

Nou, dat was het voor nu. Tot de volgende keer...